Alternativ beintrening

Det er blitt torsdag allerede, jeg synes virkelig ukene bare flyr forbi! Dette blir ukens første dag med treningsfri for min del, etter en bra beinøkt i går. Jeg må jo tenke litt alternativt mens jeg behandler skaden min, og bruker mange ettbeins-øvelser. Ettbeins øvelser er generelt noe som bør inkluderes i treningsprogrammer, fordi det er mange fordeler å hente ved å utøre disse. Det kan utjevne ubalanser i muskulatur, er ofte mindre belastende for ryggen samtidlig som støttemuskulatur og balanse utfordres. Bulgarske utfall er den ettbeinsøvelsen jeg bruker mest til vanlig, men nå må jeg unngå den en periode og satser heller på andre øvelser. Ettbeins strake markløft er super for bakside lår og rumpe. og denne øvelsen krever virkelig balanse. Se for deg at kroppen din er et kosteskaft, slik at ryggen og det benet du løfter går i en så rett linje som mulig. Stå med det ene benet godt plantet i bakken, og bøy overkroppen fremover mens det andre benet løftes opp. Ha fokus på en strak rygg, og bøy så langt ned at du virkelig kjenner strekken i bakside lår. Jeg liker å bruke kettlebells, og kjører så langt ned at jeg akkurat toucher bakken før jeg returnerer til utgansposisjon. Du kan også bruke manualer eller stang på denne øvelsen.

Antishake-tights fra Röhnisch / genser fra Better Bodies / sko fra Inov-8 (sponsede lenker)


En annen øvelse som virkelig svir er ettbeins lårcurl på ball. Plasser den ene foten på ballen med hælen godt plantet ned i ballen. Trekk ballen inn mot deg slik at du ender opp med å ha tærne i ballen også. Her er det ekstret viktig å ha fokus på å holde bekkenet oppe, både når du trekker ballen inn og når du går tilbake til utgangsposisjon. Dette er tyngre enn det kanskje ser ut som – prøv gjerne selv!

Nå skal jeg straks ta turen bort til byens beste gym for å jobbe litt. Vi har kampanje neste uke på PT-timer, og jeg har fortsatt noe ledig kapasitet på den fronten. Jeg har flere blogglesere som trener med meg, og det synes jeg er så gøy! Så om du bor i Trondheim og trenger et spark bak, eller vil komme inn i favorittkjolen til julebordet så send meg gjerne en epost! Nå har jeg akkurat 8 minutter på meg før jeg skal være på HIT, flaks jeg bor så nærme gymmet! Ha en fin dag alle 🙂

3 kommentarer
    1. Hei 😀
      Jeg har fått senebetennelse i begge knærne pga. overbelastning gjennom mye beintrening og sikkert for lite stabiliseringsøvelser. Vet du om det er noen øvelser jeg kan trene under opptreningsfasen eller burde jeg bare ha totalt hvile? For legen min sa absolut ingenting om det eller hvor mye aktivitet jeg kunne utsette de for..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg