Frisk start

I dag startet jeg dagen min med to timer ute med Guapo i den friske høstlufta. Jeg har formiddagen fri i dag, og utnytter det til det fulle. Jeg er vel ikke den eneste som har en hektisk hverdag, med jobb, venner, familie, kjæreste, trening og hund. De aller fleste kan vel kjenne seg litt igjen i tidsklemma, hvor en skulle ønske at døgnet hadde flere timer. For min del har jeg blitt flinkere til å innse at alt kan ikke gjøres samtidig, og legge bort tanker om “alt jeg skulle gjort.” Så det å komme seg ut i noen timer, koble hodet helt ut og bare kose meg er ting jeg faktisk trenger for min egen del. Kanskje skulle jeg heller vasket leiligheten, men i en hektisk hverdag er det viktig for meg å prioritere meg selv. Dette er noe mange kan bli flinkere på, å ta seg tid til seg selv. Det trenger ikke å være store greiene, men sett av noen timer til å gjøre ting som gjør deg glad. Om det er å gå tur, trene, leke med barna, tegne eller danse – så bare husk å ta deg tid til å gjøre ting som får til å smile. I dag regner det som bare det her i Trondheim, men det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær så regn er ingen unnskyldning. Jeg tok på meg den lange regnparkasen min og kom meg ut likevel, da føles det ekstra godt å komme inn igjen etterpå også!

To-lags regnparkas fra Kari Traa her / pannebånd fra Kari Traa her (sponsede lenker)

Disse bildene er ikke fra i dag som dere kanskje skjønner, men kameraet mitt er ikke spesielt glad i regnvær så det ble igjen hjemme. Det var i allefall samme tursti vi gikk og samme parkasen jeg hadde på, så da er jeg unnskyldt. Jeg liker så godt at den har to lag, det gjør den veldig allsidig i bruken. På varme dager bruker jeg bare ytterjakken, mens på dager som i dag med 5 grader er det veldig godt med det varmende og knallrosa laget under også.

Da jeg kom hjem fra turen var jeg skubbsulten, og måtte ha noe mat fort. Det er litt er utfordrende med rask lavkarbo-mat synes jeg, ellers kunne jeg bare ha kastet i meg noe kesam, skyr, frukt eller speltlomper. Men gode løsninger finnes det likevel, en boks cottage cheese blandet med 2 ss kokosmelk  og toppet med paranøtter og peanøttsmør ble dagens første måltid. Blir glad om jeg får deres beste tips til raske lavkarboalternativer også, så gjerne legg igjen tipsene deres i kommentarfeltet. Nå skal jeg hive meg rundt og komme meg på jobb, ha en fin dag da dere!


11 kommentarer
    1. Så flink du er som kommer deg ut på langtur i dette været! Tipper Guapo var fornøyd med det 😀
      Har du forresten noen turtips i Trondheim? Flyttet hit for 1,5 måned siden med tre hunder og er ikke så veldig godt kjent ennå. Vet om Ladestien og Estenstadhytta, ellers blir det mye vandring i Festningsparken og omegn, men tror gjerne hundene kunne tenkt seg flere skogsturer!

    2. Min favoritt er kokosmelk blandet med sjokolade casein toppet med eple biter! Utrolig godt og ferdig på null komma niks:D Smakt det?

    3. Ååh, det er myye godt du kan spise på lavkarbo som også er lettvint! Jeg ser ikke helt problemet med å spise skyr på lavkarbo? topp skyren med kanel, blåbær og mandler! Lag ostepletter (si i fra om du trenger oppskrift) og sleng på noe godt pålegg, Røkt laks med eggerøre, gresk yoghurt blandet med proteinpulver m/ sjokoladesmak
      Småsnacks som fetaost, babybellost, sognemorr, cherrytomater, kokt skinke og ost i et salatblad, omelett, egne hjemmelagde knekkebrød med godt pålegg,
      Banangrøt (som jeg liker å kalle det, hehe) Den måå du prøve!
      2 bananer og 5 egg + en halv boks kokosmelk
      mos bananene i stavmikser til en glatt røre eller mos dem med en gaffel. kakk 5 egg i bolla og rør godt. Stek denne blandingen i en middels varm panne som en eggerøre. På slutten av steketiden når røra begynner å bli litt fastere tilsetter du en halv boks kokosmelk. Herregud, så godt og så mektig! Anbefales, selv om det høres sært ut!
      Jeg vet det er mange som gnåler om at frukt er fyfy på lavkarbo, men det kommer jo helt ann på sammensetningen og mengder i maten. I denne oppskriften har du et lass med proteiner OG sunt fett.
      Lykke til 🙂

    4. Yngvild: Foruten Estenstadmarka, så kan Bymarka anbefales med mange stier og turmuligheter med variert terreng.
      Nora: dersom du baker lavkarbobrød, har du raskt tilgjengelig mat. (Har oppskrift hvis det er av interesse.) Annen enkel mat kan være spekemat, omelett, fisk/kjøtt/kylling/kjøttdeig m/grønnsaker og en fettkilde (feks. ha i litt fløte i panna på slutten av steketiden). Sjekk også ut Lena Beatrices blogg for mange gode oppskrifter. Ofte flerdobler jeg oppskriften når jeg lager gryteretter, supper etc, og fryser ned i porsjoner. (Uavhengig av lavkarbo eller ei.) Er så kjekt å finne i fryseren de dagene man ikke har tid eller overskudd til å lage middag! 🙂

    5. Ikkje noke kritikk, men eg bare lurer på korfor du går på lavkarbo? Ka fordela gir det? Eg er interreseet i kosthold, og er open for nye innspel og idea 🙂
      Du er veldig inspirerande, og det er veldig kjekt at du deler så mange gode oppskrifter på bloggen!! 🙂

    6. Mariann: jeg prøver det i 4-6 uker kun for å se hvordan det er, slik at jeg kan sette meg bedre inn i hvordan det oppleves for de som har et slikt kosthold selv 🙂

    7. Min favoritt for tiden er cottage cheese blandet med kokosmellk, cheerios havreringer, kanel og sukrin gold- jeg syns det smaker risgrøt! Du kan kanskje ikke ha frokostblanding pga lavkarbo, men prøv å erstatte det med nøtter- kanskje det gir noe av samme effekten 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg