Søtpotetpai med kylling

Over ser dere resultatet av gårsdagens jentekveld – søtpotetpaien ble storsuksess! Denne må dere bare prøve å lage også, for den ble virkelig smakfull og ikke minst mettende. For å lage bunnen trenger du:

900 g søtpotet

200 g havregryn

3 egg

Salt/pepper

Kok søtpotet eller prikk huller i den med gaffelen og ha i mikrobølgeøvnen i 10-15 minutter. Den skal bli så myk at den kan moses med stavmikser. Fjern skallet før du moser den sammen, og sørg for at det ikke er igjen noen klumper. Tilsett resten av ingrediensene og rør godt. Fordel i stor paiform/ildfastform og sett i ovnen på 200 grader i ca 40 minutter. I .mellomtiden har du god tid til å lage fyllet.


Når det kommer til fyll er det egentlig bare fantasien som setter grensene. Velg både kjøtt og grønnsaker som du er glad i, og som passer dine smaksløker. Jeg valgte å fylle paien med følgende:

3 egg

600 g kylling

1 rødløk

1 liten brokkoli

1 avocado

Mozarella

Stek kylling i panna sammen med krydder, jeg brukte hvitløkssalt og chili. Kutt opp rødløk og brokkoli som du tilsetter i pannen mot slutten av steketiden. Pisk egg i en bolle før du har den stekte kyllingen og grønnsakene oppi. Ta ut bunnen fra ovnen og fordel blandingen jevnt over hele. Skjær opp en avocado som du fordeler på toppen, og strør ost over til slutt. Sett inn i ovnen igjen i ca 20 minutter eller til osten har smeltet.

Jeg serverte med salat og hvitløksdressing av en boks mager gresk matyoghurt, en presset hvitløk, litt salt og litt sukrin. Denne oppskriften holdt til fire sultne jenter en lørdagskveld – og jeg er nesten trist for at det ikke ble igjen rester til i dag! Da gjenstår det bare å si velbekomme alle sammen 🙂

6 kommentarer
    1. Denne skal jeg definitivt prøve, har akkurat funnet ut hvor godt søtpotet er, at jeg ikke har visst det før! 🙂
      Bloggen din har blitt som en kokebok for meg, finner så uendelig mye inspirasjon her inne, til god og sunn mat! Begynte selv for alvor med styrketrening for et halvt år siden, og er så glad for at du og denne bloggen finnes, du inspirerer på alle måter 😀

    2. Åh, fy søren det så utrolig digg ut! Sulten meldte seg brått her 😀 Synes du er utrolig flink til å eksprimentere med sunn delikat mat, Nora! Hadde kunnet trengt noe av kreativiteten din på kjøkkenet 🙂 Men enn så lenge får jeg holde meg oppdatert her på bloggen, er jo så mye som frister 🙂 Håper helgen din har vært fin, og at du får brukt siste rest av søndagskvelden til å lade batteriene til ny uke 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg