Endring av planer og sannheten om proteinpulver

Slik så det aller siste hinderet ut på lørdag, så dere skjønner kanskje at jeg var full av syre i beina da jeg kom til toppen? Det var faktisk helt vilt, og jeg er litt støl enda. Men så var det jo aller mest gøy – og nå skal jeg altså delta i enda et hinderløp! Det heter Beast, og går av stabelen i London om fem uker. Det er estimert at elite-utøverne kommer i mål på ca. 3 timer, og opp til 5+ timer for godt trente. Med over 20 kilometer løping har jeg en skikkelig jobb å gjøre i ukene fremover, og derfor må jeg endre fokuset mitt. Planen var i utgangspunktet og starte med lavkarbo-måndenden min i går, men nå utsetter jeg det til etter konkurransen. Med en heftig løpeplan pluss at jeg skal trene styrke blir det ikke riktig tidspunkt, jeg liker å gjøre ting 100% så da venter jeg heller noen uker. Og vet dere hva – i går fant vi ut av Team HIT vant av alle jentelagene 😀 Vi bestemte oss før løpet at vi skulle holde sammen hele veien, selv om vi nok hadde fått bedre tider ved å løpe individuelt. Derfor var det utrolig gøy å se på lista at vi var det beste jentelaget sammenlagt 🙂

Glade teamjenter 🙂 Mari og Lucia skal også løpe Beast i London – det blir så gøy!

Så over til noe helt annet – nemlig det jeg får aller mest spørsmål om. Proteinpulver. “Hvor mye skal jeg ta? Går jeg opp i vekt av det? Har det noen bivirkninger å gå på proteinpulver? Får jeg større muskler av det? Hvilken type skal jeg velge? “ Spørsmålene kommer hele tiden, og det er egentlig et enkelt og greit svar på det. Proteinpulver er ikke noe vindundermiddel. Det er rett og slett en enkel måte å få i seg proteiner på, på lik linje som du får i deg proteiner ved å spise vanlig mat. Altså kan du like gjerne spise mer proteinrik mat – men for mange er det vanskelig å få i seg nok mengde protein gjennom kostholdet. I slike tilfeller er proteinpulver veldig greit å ha, slik at man klarer å dekke kroppens behov. Andre argumenter for å tilføre proteinpulver i kostholdet kan dere se under:

– Ofte billigere per gram protein enn vanlig mat

– Tar lite tid å tilberede.

– Enkelt å frakte med seg.

– Lengre holdbarhet enn vanlig mat

– Smaker godt

Det er altså et godt alternativ for å få i seg nok proteiner, men husk at det er et kosttilskudd som ikke skal erstatte vanlig mat. Trener man tung styrke bør du få i deg en del proteiner, gjerne mellom 1,5 – 2,5 g protein per kilo kroppsvekt. Dette vil avhenge av målet ditt, type trening du utfører og det totalte energiinntaket ditt. Hvis du først har bestemt deg for å kjøpe proteinpulver skjønner jeg godt at det kan være vanskelig å velge. Sånn ser det nemlig ut når jeg tømmer proteinhylla mi hjemme:

Innlegget inneholder reklamelenker

Whey, kasein, soyaprotein, eggeprotein – hva skal man velge? Forskjellen på whey og kasein ligger hovedsaklig i hvor hurtig proteinet blir tatt opp i kroppen. Whey blir tatt opp fort, og er derfor gunstig f.eks rett etter styrketrening. Kasein blir tatt opp mye langsommere, og er derfor fint å ta før du legger deg på kvelden eller peridoder du vet du skal gå lenge uten mat. Som dere kanskje skjønner av bildene er jeg en stor fan av Nanox sine produkter. Ikke bare er kvaliteten skyhøy, men i mine øyne finnes det ingen bedre på smak heller.  Belgisk sjokolade, cappucino og cookies and cream er favoritt-smakene mine – gleder meg virkelig til hver eneste shake eller proteingrøt med det oppi! Smaker helt fantastisk og kan fint brukes i bakst også. Kvalitet koster ofte litt ekstra, og derfor er dette merket litt stivere i pris enn andre typer proteinpulver.

Jeg bruker selv også Troponin mye – en billigere variant som fortsatt har god kvalitet og smak. Spesielt mye bruker jeg den typen i bakst, pannekaker og i desserter. Akkurat nå er det også tilbud på 6 kg wheyprotein til bare 699,- av typen du ser under. Du kan klikke den hjem her, så har du proteinpulver nok for en lang periode fremover.

Jeg håper det var litt oppklarende – hvis ikke får dere bare fyre avgårde i kommentarfeltet 🙂

4 kommentarer
    1. Hei! Jeg bare lurer på hvilke kilder du har lagt til grunn for å si at man bør spise 1,5 -2,5 g protein/kg kroppsvekt ved tung styrketrening?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg