Trening og karbolykke

God søndagsmorgen! I dag har jeg tenkt å holde hviledagen hellig, og for engangsskyld er jeg faktisk overlykkelig for at vi ikke skal trene styrke. Etter å ha kjørt harde styrkeøkter hver eneste dag her nede kjenner jeg at kroppen vrkelig fortjener en dag med fri fra vektene. Restitusjon er en viktig del av regnestykket når det kommer til treningsresultater, som mange ikke tar godt nok hensyn til. Kroppen trenger nok hvile, søvn og mat for å kunne forbedre seg. Det skal jeg gi kroppen min i dag, velfortjent etter gårsdagens økt som dere får et innblikk i under.

Topp fra Better Bodies / shorts fra Skins / sko fra Inov-8


Ettersom det går mye i salater og frukt på stranda har jeg virkelig sørget for å fylle på lagrene mine etter trening. Det har gått mye i havregrøt kokt med to egg, enda en av mine litt sære grøtfavoritter. Med kardemomme, kanel og sukrin gold er det så fantastisk godt!

Som jeg nevnte til dere i forrige uke skal jeg gjennomføre ei helvetesuke denne høsten, men først skal jeg gjøre noe jeg gruer meg enda mer til. Jeg skal prøve lavkarbo. Jeg har alltid vært motstander av lavkarbo-kosthold i sammenheng med styrketrening. Jeg er helt enig i at det kan gi positive effekter for vektnedgang, idretter som krever utholdenhet osv. men i sammenheng meg styrketrening og optimale resultater har jeg aldri hatt troen. Jeg elsker å ha skikkelig trykk på trening, bli sterkere og se resultater av de timene jeg legger ned i styrketreninga hver uke. Jeg føler ikke jeg får det på samme måte uten karbohydrater. Men her er greia, når jeg skal jobbe som PT må jeg klare å sette meg inn i andre mennesker sin livsstil, treningsvaner og matpreferanser. Hvis lavkarbo funker for en person, så må jo denne personen bare fortsette med det. Det er jo tusenvis av forskjellige kostholdsråd der ute, så når du først finner at hva som passer akkurat deg er det jo ingen grunn til å endre på det. Men for min del, hvis jeg skal styre treningen til kunder som har et lavkarbokosthold, så synes jeg i det minste at jeg burde ha kjent det på kroppen selv. Ikke bare lest om hvordan det i teorien skal fungere, men hvordan det faktisk kjennes ut. Derfor jeg er ekstra flink til å nyte dagene mine her nede, med masse gode karbohydrater. De fleste vet vel at proteinpulver er godt som pålegg på riskaker, men enda bedre er det når riskakene smaker sjokolade og karamell. Ren og skjær karbolykke 🙂


21 kommentarer
    1. Hei!
      Eg la over til lavkarbo for ca to måneder siden, og må si at eg aldri har hatt så mye energi til styrketrening før. Så kan hende du får deg en positiv overraskelse 🙂 gleder meg til masse inspirerende og gode mattips på lavkarbofonten 🙂

    2. hei hvordan har du trent mot thoughest, tror du det kommer til og bli vanskelig eller føler du deg klar 🙂

    3. Du kommer til å bli en flink PT, Nora! Er nok en stor trygghet for kundene dine å vite at du tar jobben seriøst, og at du har en god innsikt i deres syn og ståpunkt. Men en ting jeg lurer litt på. Hvorfor har du troen på at lavkarbo kan være positivt i sammenheng med utholdenhetsidretter? Og ikke i styrkesammenheng? Trenger jo enda større glykogenlagre når en driver med utholdenhetstrening! Utholdenhetsidretter er ikke bare trening og lange økter i sone 1 – sone 2, hvor kroppen bruker mest fett i forbrenningen! Driver selv med utholdenhetsidrett og jeg går på veggen dersom jeg slurver med karbohydratinntaket! Restituerer meg dårligere, mindre trykk og energi på hardøktene, kommer meg ikke ordentlig opp i sonene og yter generelt dårligere på trening. Ikke sikkert at dette gjelder for alle, men alltid spennende å høre andres tanker om ting som opptar en. Er inne i toppidrettsmiljøet og det kostholdsrådet som går igjen mest (av ernæringsfysiologer, trenere, fagfolk i olympiatoppen) er at vi må passe på å få i oss nok mat og sunne karbohydrater. Det er drivstoffet for oss som vil bli gode utholdehetsutøvere! Er mange i miljøet som nok har et lite snev av “karbohydratfrykten” og mange av dem har slitt og gjort det dårligere på trening og i konkurranser. Er redd for at flere kan havne i den fellen! Hadde vært spennende å høre begrunnelsen din! Men som sagt er vi alle forskjellige og en må selv finne ut hva som funker for en selv, men en må da også klare å snu det, dersom en merker at en ikke funker på den ene eller andre veien. Karbohydrater er i hvert fall ikke farlig! Jeg hadde ikke fungert uten! 😉 Kos deg videre i Kypros 😀

    4. Enig med kommentar over her, lavkarbo og styrketrening kan gå som hånd i hanske. Er selv fan av lavkarbo, og hvis du setter deg godt inn i hormonbalansen i kroppen, så vil du se at veksthormon (viktig for muskelvekst bla.) får større plass ved lavkarbokosthold og mange andre positive effekter. Jeg vil anbefale deg å lese boken Bedre uten brød av Wolfgang Lutz m.fl. Den baserer seg mye på forskning og forklarer i detalj hvordan kroppen responderer på LK. Den tar også for seg hvordan kostholdet kan forebygge og i fler tilfeller kurere sykdomstilstander, samt eksempler fra idrett. Den never også hvilke grupper mennesker som ikke vil ha et så stort utbytte av LK og hvem som ikke anbefales og spise slik. 🙂

    5. Hei Nora! Lest bloggen din lenge, men tror det er første gang jeg kommenterer. Gikk selv over på lavkarbo for ca to måneder siden, først og fremst for å gå ned noen kilo, men syns virkelig lavkarbokostholdet har gitt meg så mye mer enn det. Jeg holder meg mett utrolig lenge (blodsukkeret er mye mer stabilt), og den vanlige sultfølelsen har nesten forsvunnet – jeg må minne meg selv på å spise, noen ganger. Med et mer stabilt blodsukker har jeg også mer energi hele dagen igjennom, føler jeg. Ja, det er visse matvarer man ikke kan spise, men tenk så mye annet godt du faktisk kan spise (nesten) så mye du vil av! 🙂 Også har man jo lavkarbobrød, osv. I går lagde jeg meg pannekaker/lapper, utrolig gode – og med nesten ingen karber i det hele tatt 😀 Gleder meg til å følge deg videre! Håper du kan dele noen av oppskriftene du kommer over 🙂

    6. Veldig inspirerende og motiverende blogg du har Nora 🙂 Du ser utrulig bra ut og det jeg liker best med deg er at du virker som at du er både naturlig og jordnær. Du ser ut til å ha like mye fokus på det mentale som på det fysiske 🙂 Hadde jeg bodd i Trondheim skulle jeg prøvd deg som PT!! 🙂 Jeg ser fram til å se hva du synes om lavkarbo. Jeg er selv skeptisk til nettopp denne typen kosthold til tross for at jeg kjenner flere som har prøvd det med kjemperesultater. Nettopp fordi jeg mener at kroppen trenger karbohydrater for å kunne fungere optimalt. En del forskning viser blant annet til at lavkarbo over lengre tid ikke er bra blant annet for kolesterolet og at det gir dårligere prestasjon og utholdenhet i styrketrening. Men så er det jo som sagt mange som har gode resultater så det er mulig jeg tar feil. Blir ihvertfall spennende og følge deg og se hva du synes 🙂

    7. Blir spennende å høre hvordan du synes det fungerer med lavkarbo. Har selv gått på lavkarbo med positiv effekt, men ikke mens jeg har trent styrke som nå. Men liker fortsatt ikke for mye karbs, så prøver å holde meg under 150 g. Det som er det “beste” med lavkarbo, er at en kan spise seg mett alltid, det går ikke alltid på lavkalori..

    8. Reagerte veldig på det du sa om at lavkarbo kan være positivt til utholdenhetstrening, men ikke styrketrening? Hvordan det? Jeg ville nemlig sagt omvendt, om man måtte ha valgt 🙂

    9. Må tipse deg om boka “Treningssuksess med lavkarbo” da, om du ikke allerede kjenner til den 🙂

    10. Blir spennande å høre korleis du opplever lavkarbo med tanke på styrketreninga di, og ikkje minst treningsmengden! Kjekt å prøve ut litt forskjellig, eg har sjølv gått på lavkarbo en periode, men gikk tilbake til min normale kost etter ei stund 🙂 Fra og med imorra skal eg prøve meg på biorytmedietten, det gleda eg meg enormt masse til!! 🙂

    11. Det blir spennende Nora! Jeg har et spørsmål jeg lurer på om
      Du kan svare på? Hva tenker du i forholdt til sykdom, forskjølelse, dårlig form osv.. Synes du man bør prøve å trene som normalt, eller skal man ta pause med en gang man følel seg dårlig(syk?) takk for svar! :))

    12. Syns du skal være litt forsiktig med hva du utsetter kroppen din for også.. Alt av dietten osv tærer vel på? :/
      Syns forresten du ser sinnsykt stor ut nå!! Altså, muskuløs! Men også litt rundene da selvsagt, positivt ment!! Hat du gått opp i vekt med vilje eller??:) skal du stille igjen?

    13. Ida: dette er absolutt ingen diett – jeg skal ligge i overskudd som jeg gjør nå 🙂 Hehe, ja det er vel med vilje siden jeg har spist maten min med vilje! Skal stille igjen til våren 🙂

    14. Utholdenhetsutøver: jeg tenkte å skrive alt om det i begynnelsen når jeg begynner, så får dere en innblikk i hva jeg tenker rundt det!Så slipper jeg å skrive alt to ganger 🙂 Håper på tålmodige lesere mens jeg fortsatt er på feire :))

    15. Tommel opp for det! Selvfølgelig er det ok. Jeg lurte bare, og kommenterte det derfor i dette innlegget, hvor du kom med denne uttalelsen. Forventet ikke en lang utgreiing nå 😉 Kos deg videre og nyt ferien din! 😀

    16. Så gøy at du skal prøve lavkarbo! Selv er jeg veldig “for” denne typen kosthold, og trives best med høyt fettinntak. Men er åpen for at dette ikke er det optimale for alle og enhver. Regner med du leser deg godt opp på det før du starter? Jeg føler mange får feil inntrykk av kostholdet da de ofte gir opp i startfasen – akkurat den perioden som kan gi svimmelhet, slapphet, hodepine osv. Eller at de faktisk ikke spiser nok fett, som også kan gi negativt utslag. Men blir uansett morsomt å følge din erfaring med dette 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg