Sprek start med beinøkt

Vil du bli god å noe så er du nødt til å trene på det. Det samme gjeder naturlig nok kroppsdeler du vil fokusere på, du får ikke større lår og rumpa av å trene bicepscurl. Så banalt det enn høres ut er det noe å tenke på, hvorfor trener du akkurat den splitten du gjør? Det finnes mange gode programmer på nett, men de er kanskje ikke satt opp etter hva akkurat du ønsker. Tenk over det, og kanskje bytt ut noen av øvelsene slik at det passer deg bedre. Selv trener jeg faktisk aldri armer lenger, de bli jo naturlig aktivert i store øvelser i tillegg til at jeg ikke ønsker å legge fokus der. Underkroppen min derimot, den legger jeg fokus på og derfor kjører jeg mye bein også. Den siste beinøkta mi var skikkelig god, og den så slik ut:

Knebøy 3 x 5, 75 kg

Gående utfall med kettlebells, 16 kg i hver hånd

Legextensions 3  x 8, 52 kg

Strake markløft 3 x 8, 70 kg

Liggende lårcul på benk med manual 3 x 8, 16 kg

Glutebridge på step 3 x 10, 80 kg

Pull-though 3 x 15, 50 kg

Pull-through er en fantasisk øvelse for rumpa, jeg føler virkelig at jeg får kontakt på denne øvelsen. Ta et tau mellom beina og gå et par steg frem før du begynner. Ha en liten knekk i knærne og start øvelsen ved å bøye overkroppen fremover samtidig som du setter rumpa bakover til du virkelig kjenner at det strekker i bakside lår. Stram rumpa skikkelig og gå tilbake til utgangsposisjon ved å strekke ut hofta. Gjerne hold et lite sekund på toppen og skvis sammen rumpeballene dine.

Ny og awesome tights fra Better Bodies / topp fra Better Bodies / sko fra Inov-8 (reklamelenker)

Det er ingen hemmelighet at glutebridge er en fantastisk øvelse for setemuskulaturen. Min favorittmåte å utføre den på er på step, med tærne vendt litt utover. Start ved å ligge så nærme inntil stepkassen som mulig, og bruk gjerne ei matte under ryggen slik at du ikke sklir bakover. Begynn meg rumpa helt ned i gulvet før du skyter opp med hofta, og strammer på toppen. Senk helt ned slik at du toucher bakken før du begynner på neste repetisjon.

Strake markløft er uten tvil en av mine favoritter for bakside lår. Pass på å sett rumpa bakover samtidig som du fører stangen så nærme lårene dine. Hold ryggen så strak som mulig, unngå å se deg selv i speilet i bunn slik at du slipper unødvendig belastning av nakken. Senk stangen slik at du virkelig kjenner stekken i bakside lår før du går tilbake til utgangsposisjon. Husk også her å stram rumpe og lår på toppen!

Det var dagens trenings-inspirasjon fra min side, på matfronten var jeg desverre ikke like kreativ i dag. Noen ganger har jeg bare litt for mye på timeplanen, og jeg må ty til enkle løsninger. Da er havrelomper, økologisk peanøttsmør og sukkerfritt jordbærsyltetøy godt å ha! Med en proteinshake på siden ble det supert påfyll etter treningsøkta.



Som dere kanskje skjønner fra innlegget har uka mi startet ganske så bra – og nå skal jeg komme meg ut på tur med Guapo før jobb. En sprek start på uka – akkurat som jeg liker det!

10 kommentarer
    1. Herlig, stå på 🙂 Ha en fin mandags ettermiddag. 🙂
      Hadde vært hyggelig med en kommentar tilbake. Jeg har nettopp startet å blogge, men jeg går helt den andre veien enn de flest andre, derfor trenger jeg en liten “boost”. Jeg skriver om ting veldig få andre skriver om, men jeg er kun 14 år, så jeg blir nok undervurdert. Jeg er her for å bevise at jeg KAN, og om jeg kan, så kan du også. Takker for støtten.

    2. Lurer også på om BB tightsen fra dagens innlegg er like lav i livet som camo-tights…
      Ha en fin uke!

    3. Lurte på om du hadde noen ideer på vanlig mat som gir masse energi før en trening? Jeg spiser jo middag før trening for treningene mine er ganske seine, men allikevel kunne jeg fått mer energi på treningene(kick boksing og bryting). Er heller ikke helt keen på fullt av kost-tillskudd da jeg kun er 14 år..
      Hadde vært så fint om du hadde noen ideer 🙂

    4. Det du beskriver er vel bulgarsk mark. I strak mark skal stanga ut fra kroppen, og man setter seg ikke så mye bakover 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg