Rulling og restitisjonsgrøt

Da var ukens fjerde styrkeøkt i boks! At jeg i tillegg har klart å gjennomføre to tunge intervalløkter på mølla fortjener et klapp på skuldra synes jeg selv. Egentlig liker jeg ikke å kjøre så mange styrkeøkter på rad, men jeg skal på jentetur i helga og vil det være alt annet enn trening som gjelder. Derfor har jeg gjort mitt beste for å legge ned en god innsats på treningsfronten tidlig i uka, noen ganger må man bare litt. Det er jo tross alt treninga som skal passe inn i hverdagen, og ikke hverdagen som skal tilpasses treninga. I dag var det vår alles kjære legday som sto på planen, og økta så slik ut:

Knebøy 3 x 6

Strake markløft 3 x 8

Utfall bakover i smith på step 3 x 10 hvert bein

Glutebridge med beina på på step 3 x 8

Reverse hyper i kabel 3 x 10 hvert bein

Før beinøktene mine tar jeg alltid ulike mobiliseringsøvelser, og bruker noen minutter på egenmassasje. Det faktisk helt uaktuelt for meg å gå igang med økta før dette er gjort, så viktig er det! Tanken bak egenmassasje på rulle er å løse restiriksjoner som ligger i muskulaturen og å jobbe med triggerpunkt og løsvev. Du bruker din egen kroppsvekt til å skape trykk i muskulaturen, og hvis du opplever stivhet eller smerter i muskulaturen kan egenmassasje virkelig hjelpe. Blodsirkulasjonen til området vil også øke, og selv opplever jeg bedre kontakt ved bruk av massasjerulle. De fleste treningssenter har slike ruller nå, men har de ikke det anbefaler jeg å investere i en rulle til en rimelig penge.

Ulike massasjeruller finner du her. Topp / tights / sko for styrketrening ( reklamelenker)


 Etter denne økta fortjente jeg virkelig et bra restitusjonsmåltid. Som vanlig ble valget min kjære havregrøt, men med en liten vri. Å koke grøten med kokosmelk er ikke bare fantastisk godt, men også veldig mettende. Kokosmelk inneholder mye sunt fett, som gjør at denne grøten blir næringsrik og et veldig godt resitusjonsmåltid. Igjen hadde jeg lyst på sjokolade, og tilsatte kakaopulver i grøten, kokos og sjokolade er jo så godt sammen! Jeg brukte 80 g havgregyn, 80 g kokosmelk, 2 ss sukrin+, 2 ss kakao og 2 dl vann. Som topping gikk jeg for mager vaniljekesam, gojibær, kokosflak og et par ruter mørk sjokolade. Når sjokoladebitene røres inn i den varme grøten smelter den også, helt fantastisk! Dette er en skikkelig powerbowl med andre ord, full av næring, antioksidanter og med utrolig god smak. Hverdagsluksus!



9 kommentarer
    1. Du er så flink Nora! Å lese bloggen din gjør det letter for meg å hive med rundt på treningssenteret, jippi for inspo! Jeg bare lurer på hvor mange kalorier grøten ca inneholder, med topping og alt? 🙂
      Ha en fin dag videre!

    2. Er det sånn at du føler du må ta igjen for manglende trening, eller trene ekstra siden du skal på tur? Er ikke det en litt skadelig tankegang? Det virker ikke som om det er treningen som skal passe inn i hverdagen da..

    3. Linn: jeg trener mer fordi jeg absolutt ikke skal tenke på trening hele helgen, for da skal jeg ha fri 🙂 skulle jeg ha tilpasset hverdagen etter treningen hadde jeg jo ikke tatt treningsfri, men gjennomført de planlagte øktene 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg