Hip thrust og protein-iskaffe

Hip thrust er uten tvil en av mine favoritt-øvelser for å trene rumpa. Jeg føler at jeg får ekstremt god kontakt, og jeg kjenner virkelig at setemusklene jobber. I følge flere undersøkelser er den også en av de øvelsene som aktiverer rumpa i størst grad. Jeg vet at mange synes det kan være litt vanskelig å få til teknikken, så jeg tenkte jeg skulle komme med noen små tips. Husk å stram rumpa og magen gjennom hele øvelsen. Da unngår du lettere å hyperekstendere ryggen, for kroppen skal være i en rett posisjon gjennom hele øvelsen. Bevegelsen skal skje i hofta, husk det. En annen ting som er viktig å huske er at du skal presse gjennom hælen, ikke tærne. Løft gjerne tærne opp om du ønsker det, slik at det eneste som står igjen i bakken er hælen. På toppen er det viktig at du skviser skikkelig, uten bruk av korsryggen. Tenk at du skal klemme fast en mynt mellom rumpeballene dine. Du kan gjøre den som meg på bildet under, eller med ett og ett bein og også på sofakanten hjemme ved et ledig øyeblikk!

Topp og tights er begge fra Better Bodies (innlegget inneholder adlinks)

Med så fint vær som vi har om dagen er det helt umulig å holde seg inne. Pensum leses utendørs i dag, med et stort glass protein-iskaffe for å kjøle meg litt ned. Fremgangsmåten er superenkel og dette er virkelig en sommerfavoritt hvert eneste år. Kok først opp bittelitt vann i en vannkoker. Jeg legger 2 ts pulverkaffe (litt avhengig av hvor sterk du vil ha den) i et glass, heller over vannet og rører til alt er løst opp. Deretter fyller jeg glasset nesten til toppen med kaldt vann, og rører inn en scoop proteinpulver med smak av capuccino. Du kan også bruke sjokolade, men capuccino er mye bedre i mine øyne. Rør godt og gjerne tilsett isbiter hvis du har, og et lite dryss kanel på toppen. Så er du klar for å nyte sola!

 

12 kommentarer
    1. Hei!
      Jeg har forsøkt den iskaffen en million ganger, men får bare klumpe-kaffe uansett hva jeg gjør. Har til og med ristet proteinpulveret i shaker først.. Hehe.. Noe tips? 🙂

    2. Du er så flink til å tipse i forhold til teknikk! Utrolig kult at du gir så mye av deg selv.
      Jeg lurte på om du kunne laget et innlegg om knebøy-teknikk, typ lange vs. korte bein? Og hav som er viktig å fokusere på ved de to. Jeg har veldig lange bein og kort overkropp, og sliter med å komme langt nok ned. Noen tips?:)

    3. Hvor mange kg trener du med for å få god kontakt? Jeg klarer over 80 kg liksom, men føler ikke jeg får god kontakt før ned på 50 kg. Tror ikke jeg har 100% god teknikk.
      Ønsker forøvrig det samme som Vilde over her, har laaange lårbein og sliter skikkelig med knebøy!

    4. Digger at du er blitt så flink til å fokusere på teknikk i innleggene dine 😀 God teknikk er viktig!! Tommel opp!!

    5. Vilde: Husk at du ikke trenger å gå helt ned! Det kommer nom du sier an på beina dine, på bevegligheten din i ulike deler av kroppen mm. At det SKAL være ass to the grass stemmer ikke nødvendigvis. Gjerne prøv å bruk en step/benk og sett den gradvis lenger ned. Men ja, jeg kan lage et innlegg om det ja, ser det er flere som lurer på det 🙂

    6. Det jeg sliter med på hip thrust er å få stanga opp in the first place, uten at jeg ser helt crazy ut og vingler rundt. Det er liksom uansett om det er 20 eller 60kg, har du noen tips:)

    7. Har forsøkt med tre ulike, men prøvde igjen i går med troponin (ikke prøvd med det før) og da ble det bra 🙂 Har sikkert noe å si! Takk for svar!

    8. Korleis er det best å trene den øvelsen, tungt me få rep eller lett med fleire rep? Evt kor mange sett?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg