Test av treningssko

“Hvilke sko anbefaler du til styrketrening” er et spørsmål som har gått igjen mange ganger fra dere lesere, så da er det på sin plass med et innlegg om det. Det finnes et hav av ulike modeller der ute, og der er ikke alltid så enkelt å vite hva man skal velge. Jeg har lagt i fra prøvd alt jeg heller, men har gjort meg opp mange meninger gjennom årene med styrketrening. Her er iallefall de parene som finnes i skohylla mi nå, og hva jeg synes om de:

Innlegget inneholder adlinks

Til løping er jeg veldig fornøyd med mine rosa skjønnheter fra Asics. Jeg kjøpte de for et par måneder siden, og etter den tid har de vært med meg på hver eneste løpetur. Til powerwalking bruker jeg gjerne Nike Free, jeg har både 5.0 og 3.0 , av de to foretekker jeg uten tvil 5.0.  Til løping fungerer ikke disse for meg, da jeg får vondt i beina av så lite demping. Ingen av disse skoene ville jeg ha benyttet til styrketrenig, da joggesko gir er for ustabilt underlag. Heller ta av skoene og stå i sokkelesten på trening enn å bruke joggesko etter min mening. Men dette bringer meg over til poenget med innlegget, nemlig min mening om sko som egner seg til styrketrening. 

Vibram Fivefingers. Dette er barfotsko som er laget for å gjenskape både følelsen og effekten av å løpe barbeint. Når det kommer til styrketrening synes jeg disse skoene er ypperlige. Barfotsko gir naturlig en god kontakt med underlaget, som gjør at du står veldig stabilt under tunge løft. Samtidig er foten beskyttet av Vibramsålen, slik at du slipper å stå barbeint. Minus er at de ser litt funky ut og kan være litt vanskelige å få på, men dette løses enkelt ved å bruke sokker i de 🙂 Jeg liker helst å å bruke disse skoene til beinøkter.

Inov-8. Dette er også minimalistiske sko, som ønsker at “foten skal kontrollere skoen – ikke skoen som kontrollerer foten.” Dere har sett disse skoene mye på bloggen, og det er rett og slett fordi de er helt fantastiske til styrketrening og crossfit. Skoene er veldig lette, men føles fortsatt veldig stabile og holdbare. Jeg har to par som begge er F-lite, som står for feather light grunnet at skoene bare veier 195 gram. Gummien under er såkalt “sticky rubber” som gir bra veldig bra grep. Disse kan jeg bruke uansett trening, beindager, ryggdager eller dager hvor jeg trener crossfit.

Vektløftersko. Den første gangen jeg prøvde disse skoene merket jeg en markant forskjell på knebøyen min. Jeg følte at jeg sto ekstremt stabilt og at jeg kom dypere ned enn vanlig. Jeg siterer Asle Bøe på grunnen til dette “skoene vil gjøre at du klarer å holde rettere leggben og komme dypere fordi de kunstig forandrer lengdeforholdet mellom leggen og lårene.” Minuset med disse skoene er prisen. Men du gjøre mye knebøy, frontbøy eller olympiske løft vil jeg definitivt si at det er en god investering. Hvis du uansett skal bruke mye tid og energi på noe, så er godt utstyr som kan hjelpe på bedre teknikk og progresjon også verdt å bruke penger på.

Hvis jeg bare kunne velge ett par – hvilket ville det så være? Alle disse parene blir jo flere tusen i treningssko, noe man absolutt ikke behøver å bruke. Så om jeg skulle velge kun en sko å anbefale til styrketrening, så vil valget mitt falle på feather light fra Inov-8. Grunnen til dette er rett og slett fordi de er mest allsidige, samtidig som kvaliteten er fantastisk god. Og nå er jeg spent – hva er dine favorittsko for styrketrening?

13 kommentarer
    1. Kjøpte mitt første Inov-8-par for en mnd siden, og e-l-s-k-e-r å trene styrke i dem! Så lette og behagelige på foten 🙂

    2. Jeg liker Nike Free fit og opplever at de er stabile og med minimal demping. Har også et par av de samme Reebok Oly-skoene som du har, og de er jo selvsagt geniale til knebøy og spesielt olympiske løft (og kettlebell sport). Jeg har ikke brukt de til knebøy fordi jeg synes det er litt “juks” når hælen blir løftet så mye. Er jeg bare tåpelig da? Er absolutt ingen treningsekspert, så jeg vil gjerne høre din mening om det.

    3. Flotte beskrivelser av de ulike type treningsskoene! For meg passer allsidige sko best ettersom jeg gjør så mye forksjell, så kanskje jeg skal gå til innkjøp av inov-8 neste gang jeg skal kjøpe nye.

    4. kettleBente: Jeg synes absolutt ikke det er juks! Mange legger jo også skiver under hælene for å forhøye de, men slike sko er jo en mye mer stabil løsning. Jeg synes de er fantastiske til bøy, nettopp fordi de er så stabile og tillater med å komme dypere ned i bøyen enn uten. Så hvis jeg var deg ville jeg brukt de til bøy også 😉

    5. Takk for at du har en inspirerende blogg:) Leser den hver dag! Jeg lurte på om du kunne anbefale et fett forbrennende produkt. Er veldig mye forskjellig å velge i mellom. Jeg trener både styrke og cardio.
      Hilsen Anna:)

    6. Kjempeålreit å lese dette innlegget:) Er på utkikk etter sko til styrketrening så det passet veldig bra med dette innlegget nå:))
      Jeg sliter med å få til knebøy. Føler jeg blir vaklete og ustabil. Har trent det litt før med vektskiver under helene for å bli mer stabil og det hjalp. Har nå oppdaget Box bøy som funker mye bedre for meg da jeg ikke må så dypt, men kunne tenkt meg prøve igjen “vanlig” knebøy, så tror jeg skal prøve de vektløfterskoene. 🙂 Har sett på de før og tenkt at de kanskje kunne vært noe for meg. 🙂 Litt dyre men skal prøve de i butikken og se hvordan de kjennes på foten (har også brede”Frodo” føtter 😀 ). 🙂

    7. Hei.
      Må først si at jeg leser bloggen din hver dag. Tidligere leste jeg all verdens treningsblogger, men nå er det kun din jeg bare MÅ innom. Du kommer med mye interessant, og har alltid en veldig positiv tilnærming til alt du skriver om.. 🙂
      Jeg har sett mye på de Inov skoene dine. Selv bruker jeg håndballsko faktisk, men siden jeg løper til oppvarming, så har det bare blitt sånn. Men jeg tror det hadde vært lurt å investere i noen ordntlige vektløftersko siden det egentlig er den eneste treningsformen jeg er skikkelig dedikert til.
      Når jeg er ute og løper bruker jeg alltid de samme rosa Asics skoene som du og har, og de er kjempegode.
      Men hvordan er størrelsene på de skoene? Hvis jeg bestiller over nett er det da bare å bestille i samme størrelse som Asicsskoene?

    8. Jeg bruker faktisk de samme asics skoa som deg og har brukt asics for det meste de siste 5 årene…. Barfot sko har jeg også, og er enig i at de passer til styrketrening… Til hverdags bruker jeg nike free run 🙂

    9. Bruker reebok nano til styrketrening (og det meste annet bortsett fra lengre løping). De er awesome. Stabile og lette. Bruker ikke vektløftersko fordi mange mener at man da “ødelegger ” den naturlig knebøyteknikken ved at hælene løftes opp. Det føles lettere med slike sko, men man burde heller trene opp mobiliteten slik at man kommer dypt ned uten hjelp. Det er hvertfall tips jeg har fått og jeg føler det fungerer utmerket 🙂

    10. Jeg elsker barfotskoene til både trening og utendørs løping, helst i terreng. Det gir ryggen min en helt annen belastning, jeg lander ikke på hælen slik jeg gjør med andre sko, og får dermed ikke de harde, ekle støtene i ryggsøylen siden jeg er plaget med rygg og dritt og æsj. Men bra er de, og det bør de være, til den prisen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg