Hvordan bli kvitt påskekiloene

Jeg jeg skrevet det før og jeg skriver det igjen, badevekta kan kastes i søpla. Har du likevel gjort tabben å gå på badevekta etter litt for mye kos i påsken er det likevel ikke grunn til panikk. Det meste av vekten du har lagt på deg er mest sannsynlig bare ekstra vann som blir lagret i kroppen din. Dette kommer gjerne som resultat av at du har spist andre matvarer enn vanlig, som inneholder mye salt og karbohydrater. Stress, lite søvn og mentruasjon hos oss jenter kan også føre til at man holder mer vann i kroppen. Du våkner, og plutselig har du blitt “feit over natta.”  Selv kan jeg lett legge på meg 2-3 kilo på en helg hvis jeg spiser mye sukker og salt, men vekta vil være tilbake til normalen etter 3-4 dager. Dette er naturlig nok ikke fett jeg har lagt på meg for å deretter ta av, men vann som samles i kroppen. Heldigvis er det noen veldig enkle tiltak som gjør at dette normaliserer seg igjen, så jeg ville ikke ha bekymret meg så alt for mye. Her er mine beste tips:

– Drikk vann

– Gå tilbake til et normalt kosthold, unngå sukker og bearbeidet mat.

–  Spist mye grønnsaker, gjerne asparges som er vanndrivende

– Drikk grønn te

– Tren regelmessig

– Sørg for å få nok søvn

Gjør du alt dette vil nok alt være som normalt igjen på no-time, så der er abslott ingen grunn til å stresse. Stess kan jo også føre til at man binder vann i kroppen som nevnt, så prøv å unngå det. Høytider som jul og påske er unntak, og det er alltid det man gjør resten av året som teller. Så ikke ha for mye dårlig samvittighet, spist er spist og man skal kunne unne seg litt ekstra i ferien. Start med blanke ark i morgen – så skal dere se at påskekiloene er borte til helgen! NYT den siste dagen av ferien for alt den er verdt sånn at dere er fulle av energi når hverdagen venter igjen, det skal iallefall jeg 🙂

Limited edition tights / hood (adlinks)


15 kommentarer
    1. jeg opplever dette også hver gang jeg er ute å reiser. Hevelse og vannansamling i kroppen. Går om bord på flyet “tynn”… går av flyet “småfeit” hehe…. pluss noen dager i varmen som gjør at jeg hovner opp litt til. Kjiiipt hehe

    2. TAKK! Dette innlegget trengte jeg virkelig. “Sprakk” skikkelig denne påskeferien, og føler meg nå helt forferdelig! Føler nesten at jeg må begynne helt på nytt igjen og at jeg bare kan glemme sommerkroppen 🙁 Haha, er ikke det typisk? Nå ble jeg litt mer motivert igjen! Så takk Nora. Du er herlig 🙂

    3. Takk for mange mange gode tips, Nora! 🙂 Trengte en liten motivasjons-boost nå, så dette kom som bestilt 😛

    4. Hvilke mat skal man spise for å gå ned i vekt? Skal ned 8 kg på 3 mnd. Man skal jo unngå brød osv, men hva med knekkebrød? (Hjemmelaget) Og hvorfor er ris og havregryn så bra på diett når det er mye karbohydrater? 🙂

    5. Enig i at jenter overanalyserer litt for mye mtp kroppsvekt, men synes fortsatt den er et godt verktøy i kombinasjon med målebånd. Aldri opplevd å gå opp og ned 2-3 kg på å dager, kun +/- et par hundre gram.

    6. Jeg har bare et som angående pt jobben, er det sånn at man tjener greit og kan leve på det? Bare ved og jobbe på et treningssenter og har kunder der? Jeg er litt gira på å ta dette afpt kurset og bli pt, men jeg har ikke noe annen utdanning så har jeg hørt litt forskjellig i forhold til lønna man får. Kan man fin leve på å bare være pt? Er litt redd for at jeg tar en utdanning jeg ikke kommer til og tjene så mye på, også må jeg starte på nytt igjen senere med noe annet..:)
      Vet du Hvordan betalingen er? blir man betalt av de som vil ha deg som pt og av senteret? Eller bare en av delene?

    7. Hei:) Ble så nysgjerrig i forrige innlegg, hvorfor er dette årets viktigste dag for deg? Antar at du ikke hadde vannvekt i tankene 🙂 Gleder meg til å høre!

    8. Hege: Den ble ikke som jeg håpet desverre, jeg hadde gledet meg til å fortelle dere jeg og. Men dagen ble utsatt i 3 uker, så a kommer den store nyheten 😀

    9. Tina: Jeg håper det går greit at jeg svarer og at Nora lar denne kommentaren vises 🙂 Hvor mye du tjener som PT kommer helt an på hvor mye arbeid du legger i det selv. Dette gjelder mange yrker. Nå for tiden er det MANGE som tar PT-utdanning, derfor er det nok et faktum at det ikke alle steder er like enkelt å få seg jobb eller nok kunder til å tjene bra på det alene. Jeg vet om en del som har den jobben ved siden av annen jobb/studie som en ekstra inntekt. Så er det andre igjen som jobber hardt for å bygge seg opp et godt rykte, et kjent navn innen bransjen og en solid kundekrets og de tjener bra på det. Min mening er at du KUN bør bli PT hvis dette er noe du virkelig brenner for, hvis du er villig til å jobbe hardt for å bli dyktig og hvis du har et sterkt ønske om å hjelpe folk! Da vil du sannsynligvis også tjene på det etter hvert. Det er nok av dårlige pt’er og jeg syns synd i kunder som “ikke vet bedre” og bruker massevis av penger uten gode resultater/eller får skader fordi pt’en ikke er engasjert nok i jobben sin.
      Lykke til med valget ditt uansett:)

    10. Kan du skrive litt om mensentrasjon tror du? Spesielt når det gjelder trening osv. Jeg har ikke hatt det på veldig lenge og er litt redd for hvorfor jeg ikke har fått det. Hadde vært veldig hyggelig av deg å enten svare på komentaren eller skrive om det 🙂
      Elsker bloggen din – du er en stor inspirasjon! Stå på videre, du er så flink <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg