Foamrolling og egenmassasje

Bruker du foamroller før styketrening?  Hvis du ikke gjør det vil jeg anbefale deg å begynne med det, jeg bruker 5-10 minutter på dette før hver eneste styrkeøkt. Litt rulling kan løsne opp stivhet i musklene og øke blodsirkulasjon til området. Jeg føler at jeg får aktivert musklene mine bedre ved å rulle før en styrkeøkt, slik at jeg får bedre muskelkontakt. Hvis du ikke helt vet hva du skal gjøre med massasjerullen tenkte jeg å vise dere mine favoritter på massasjerullen.

Forside og bakside lår gjør jeg enkelt ved å legge meg over massasjerullen, og presser meg frem og tilbake ved hjelp av armene. Bruk litt kraft, og trykk deg selv ned i rullen for ekstra dyp massasje. Det finnes to forskjellige typer massasjeruller – foam roller er en litt mildere variant, mens rumble rolleren som jeg bruker under er for litt mer avanserte. Den legger dypere trykk på triggerpunktene på grunn av knottene som den er laget med. Har ikke gymmet ditt slike vil jeg anbefale deg å mase på senterleder, for dette er utstyr alle gym burde ha etter min mening. Det finnes også mindre versjoner du kan ha med deg i treningsbagen, eller rulle på hjemme. Jeg har en hjemme selv, og bruker den flittig etter løpeøkter eller bare for å løse opp.  


T-skjorte og anti-shake tights finner du hos X-life.

Utside lår er den jeg synes gjør mest vondt – jeg har faktisk hatt en del blåmerker på beina etter denne! Men jeg merker virkelig at jeg trenger det, for musklene mine er skikkelig anspente akkurat i det området. 

For ryggen liker jeg veldig godt foam roll sit ups! Utføres ved å trekke pusten på toppen, og pust ut hele veien ned slik at du er tom for luft når du kommer helt ned. For å få tatt hele ryggen pleier jeg å begyne med å legge massasjerullen helt nederst i korsryggen, deretter midt på, før jeg avslutter på øverste del. Denne kjennes kanskje litt ekkel første gang, men det er nok bare fordi det er en uvant følelse. Massasjerullen gjør ikke skade på ryggraden din, så denne øvelsen er det bare å prøve!


Så vil jeg bare forsikre dere om at rullinga faktisk gjør litt mindre vondt etterhvert. Første gangen du prøver vil det nok gjøre dritvondt – men det blir faktisk bedre jo mer du gjør det! De første gangen mine hadde jeg blåmerker overalt, og det så nesten ut som jeg hadde blitt mishandlet. Dette gikk heldigis over etter de første ukene med foamroller – det er jo ikke særlig pent å se på. Jeg skal ikke late som det er superbehagelig med denne typen egenmassasje uansett, men det gjør iallfall mye mindre vondt enn før. Og jeg merker jo hvor godt kroppen min har av det, så da er det lett verdt det!

Smertetrynet mitt – no pain no gain, er det ikke det de sier? 🙂

9 kommentarer
    1. Rumble roller er helt fantastisk ja! Dessverre får jeg både lett blåmerker og har jernmangel for tide.. så selvom jeg nå har holdt på med dette siden i sommer så er begge utside lår fulle av blåmerker!! Foreldrene mine reagerte ganske sterkt, men måtte forsikte dem om at det kun var noe så uskyldig som litt massasjerull.. må ærlig innrømme at jeg synes det er skummelt å se meg selv i speilet, men jeg tenker mer på hvordan jeg føler meg enn hvordan jeg ser ut, så vil også anbefale dette til alle! Kroppen kjennes lett og ledig etterpå 🙂 Ha en fortsatt god dag! Forresten ser du nydelig ut i den rød tightsen din, skulle gjerne hatt en lik, men lommeboken min sier nok nei.. hehe

    2. De siste to ukene har jeg blitt litt overivrig med å teste nye ting på min foam roller og klart å knekke to ribbein ved to separate hendelser :p tips: ikke forsøk å løsne brystmusker med foam roller!
      Ellers på kroppen synes jeg det er fantastisk da! Lår og legger har kjempegodt av den, spesielt etter løping! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg