Hvordan holde motivasjonen oppe

 Vi har kommet til april allerede – og for noen begynner kanskje nyttårsforsettene å bli glemt? Det som starter så bra i januar dabber ofte litt av på våren, før “paniken” slår til 17 mai når bunaden plutselig er trang å få på. For å unngå dette et det lurt å legge en plan for treninga, og for å holde motivasjonen oppe. Selv om jeg og har dager det er tyngre å dra på trening enn andre, så har jeg mine måter å motivere meg selv på dag inn og dag ut. Jeg tenkte jeg skulle dele et par gode tips med dere, slik at treningen kanskje blir litt lettere å gjennomføre i tiden fremover.

1. Sett et konkret mål for treningen din. Dette er det sterkeste virkemiddelet jeg vet om når det kommer til treningsmotivasjon, et mål er så givende og gøy å jobbe mot. Det aller viktigste er at målet er målbart, og at det virkelig betyr noe for deg. Med et konkret mål mener jeg f.eks å gå ta 70 kg i knebøy, løpe mila på under 60 minutter eller å gå ned 5 kilo. At du vil bli raskere eller gå ned i vekt holder altså ikke, gjør målet ditt spesifikt. SMART-modellen er fin å bruke når du setter målet ditt, nemlig at målet skal være spesifikt, målbart, attraktivt, realistisk og tidsbestemt. Setter du slike mål har du allerede kommet langt på vei mot å lykkes med treninga di!

2. Se på treningen som viktige møter med deg selv. På samme måte som du plotter inn jobb, møter, forelesninger og andre viktige ting i kalenderen din kan du også plotte inn trening. Det er investering i egen helse, så jeg vil påstå at dette er like viktig. I bunn og grunn må du altså sette av tid til å trene – og husk at en time trening kun er 4% av dagen din.

3. Ikke vær redd for å mislykkes! Mange er redde for å sette ambisiøse mål fordi de er redde for å ikke klare det. Men hvis du aldri utforderer deg selv, hvordan skal du forbedre deg da? Fra tid til annen går vi alle på trynet, jeg har ikke ord for hvor mange ganger jeg har gjort det selv. Jeg har sikkert prøvd å løfte 65 kg i benken x-antall ganger nå, uten å klare det. Men jeg gir meg ikke – jeg SKAL klare det. Det viktige er å ikke gi opp, selv om det kanskje virker langt til mål noen ganger. Ha troen på deg selv, og husk kroppen er i stand til utrolig mye bare hjernen er med.

4. Feir fremgangen din! Jeg vil anbefale å bryte et mål ned i delmål, både fordi det er lettere å måle og fordi det gir ekstra motivasjon. Hver gang du når et av delmålene – så feir deg selv! Har du spist bra en periode kan du f.eks feire med et skikkelig festmåltid. Har du trent tungt kan du unne deg egenpleie i form av massasje. Her er det selvfølgelig helt individuelt hva du ønsker å gjøre, bare du velger å noe som gjør deg glad og motivert! Det hjelper virkelig å ha noe positivt å se frem til 🙂 Noe av det beste jeg vet i form av å belønne meg selv er nye treningsklær. Jeg la nettopp inn en stor ordre hos X-life, blant annet med nytt kompresjonstøy for å løpe halvmaraton i. Akkurat nå er det supersalg i nettbutikken, og jeg har plukket ut noen gamle bilder av mine favoritter fra salget til dere som ønsker å gjøre et kupp. Har du vært flink med trening og kosthold i det siste kan jo dette være en super måte å feire deg selv på!

                                                                                         Topp fra Kari Traa (-40%) Innlegget inneholder adlinks.

Er det noe jeg virkelig ville klikket hjem er det favorittparet for styrketrening, sko fra Inov-8 (-48%) Øvelsen under er forresten glutebrige med strikk og kroppsvekt, gjør 3 x 15 reps og hold 3 sekund i toppen mens du presser knærne ut. Feel the burn 😉

Løpejakke fra Kari Traa (-28%)

Fresh orange genser fra Kari Traa ( -25%)

Den diggeste joggebuksa jeg har får du i sort til -40%

Dunjakke (-73%) i svart og rosa.

Så hva er det egentlig du venter på? Jeg har bare en ting å si, GET TO IT!

14 kommentarer
    1. Mange gode tips her Nora, du er så herlig! 🙂 Ville du anbefalt de skoene fra inov9 fremfor vektløfter skoene du har?

    2. Mens du snakker om motivasjon osv for en start paa et sunnere liv – kunne du fortelle litt om hvordan det var for deg de förste dagene da du bestemte deg for det livet du har idag? För Fitnesslivet mener jeg? Hvordan var det for deg aa endre livsstilen din og hadde du noen gang en motbakke?

    3. Hei 🙂 Jeg digger bloggen din, masse inspirasjon og motivasjon 🙂 Jeg lurte på om du har en kompresjons treningstights å anbefale? 😀

    4. Har lurt lenge på noen nøytrale sko til styrketrening, og klikket meg inn på ad-linken, men de som kom opp var ikke redusert med 48%
      Er det noen andre, eller er det feil noe sted?
      🙂

    5. Lisbeth: ser ut som de har endret det til -25% nå 🙁 viktig å være kjapp på labben når det er salg tydeligvis 😛 men de har andre farger som er redusert med – 48% enda 🙂

    6. Elsker å lese bloggen din! Målet mitt for April er å jogge 50 km til sammen. Har gått fra å ikke kunne jogge 5 minutter sammenhengende i August 2013 til at jeg nå kan jogge 20-25 minutter. Trener meg opp til en 4km løpetest på skolen. Det er kanskje et lite mål, men for meg som sjelden jogger mer enn 5 km i strekk er det mye. Har allerede løpt 28 av 50km så jeg er strålende fornøyd og kjempemotivert!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg