Gangsperre-garanti og søtpotet

Jeg vet jo dere liker forslag til nye øvelser – så jeg tenkte å komme med en skikkelig god øvelse for rumpe og lår denne onsdagen. Jeg har så smått begynt å trene bein igjen, med fokus på litt lettere vekter og mer fokus på kontakt. Denne øvelsen heter side lunges, og den har faktisk gangsperre-garanti! Den utføres ved å ta en kettlebell i hver hånd, samt en catslide å skli på. Har dere ikke catslides på gymmet ditt kan du også bruke et laminert ark, jeg synes det fungerer akkurat like godt! Start øvelsen ved å stå rett opp og ned, før du sklir det ene benet ut til siden samtidig som du lener overkroppen fremover. Hver kettlebell skal touche bakken før du presser deg opp igjen, husk å hold trykket på hælen. Jeg brukte kettlebells på 10 kg, og utførte 3 x 10 repetisjoner på denne øvelsen.

Antishake tights / genser / treningssko ( adlinks)

Men den er mer avansert enn som så. For mellom hvert sett side lunges skal du nemlig utføre 10 repetisjoner med utfall bakover også. Utføres igjen ved å starte stående, før du strekker det ene beinet bak og lener overkroppen fremover. Når dine to kettlebells toucher bakken presser du deg selv opp, igjen husk å hold trykket på hælen. Det vil si at du utfører tilsammen 60 repetisjoner på hver fot, som virkelig gjør deg sliten i lår- og setemuskulatur! Som nevnt gir denne gangsperre – så det er bare å foreberede seg til dagen etter.


I tillegg til denne øvelsen tok vi knebøy, strake markløft, sidekicks i kabel, quadruped hip extensions i smith maskin og stående hipthrust m/stikk – så jeg føler virkelig at beina fikk gjennomgå denne gangen! Vel hjemme ventet påfyll til musklene, med min favorittkilde til karbohydrater. Nemlig den fantastiske søtpoteten, som kan brukes til det aller meste. Jeg gikk for spicy søtpotetmos, med presset hvitløk og litt chili i. På tallerkenen hadde jeg også karbonadedeig og en pakke med stekte frossen grønnsaker. Enkelt, sunt og godt! Nå skal jeg  komme meg avgårde på jobb, snart er vi halvveis til helg igjen 🙂


12 kommentarer
    1. Hei! Ville bare si at jeg syns bloggen din har blitt veldig, veldig bra i det siste! Enklere (mtp ingredienser) og bedre oppskrifter, og morsomme treningstips! Du inspirerer. Er selv fan av side lunges, men denne varianten har jeg ikke prøvd før! Håper du får en fin dag 🙂

    2. Hei!
      Sier jeg enig med Susanne over her. Veldig inspirerende blogg! 🙂
      Men jeg ble litt nyskjerrig på “stående hipthrust m/strikk”? How to?
      Sliter med å finne rumpeøvelser hvor jeg får skikkelig kontakt med stumpen, så er stadig på jakt etter den optimale øvelsen 🙂
      På forhånd takk!

    3. Cecilie,
      regner ikke med at du sliter med å finne øvelser som burde gi deg kontakt med setemuskulatur, men kanskje mer det at du sliter med å komme i kontakt med aktuelle muskulatur når du gjennomfører dem ?
      En ting du burde prøve da, f.eks når du gjør en knebøy (i første omgang kanskje uten vekter med med god gjennomføring og form) er å bruke strikk på nedre del av lår, helt ned mot knærne, og så føre knærne utover når du gjennomfører øvelsen. Fungerer veldig bra spes. ved knebøy og bekkenløft (glute bridge).

    4. Heisann! Jeg bare lurte på en ting, siden du liker så godt å trene (Vertfall det jeg har fått ett intrykk av når jeg leser bloggen din 😉 ) Jeg lurte på om du kunne gi meg noen tips. Så jeg har begynt å trene nå, å jeg liker og ta vekter og øvelser for mage og ben. Men når jeg skal trene kondisjon så må jeg jogge til jeg har forbrent 350 kalorier (Sikkert ikke så mye for deg) men tingen er at jeg synes det er dønn kjedelig og jogge. Så jeg lurte på om du hadde noen tips for og gjøre det mer gøyere/mindre kjedelig og jogge ?? 🙂 Elsker bloggen din forrestent, gir meg sykt mye inspirasjon ! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg