Rumpeøvelser med ball

Flere av dere har etterlyst øvelser for rumpa som man ikke trenger å være på treningsstudio for å utføre. Her kommer to øvelser du kun trenger en treningsball for å gjennomføre, som virkelig river i rumpe- og lårmusklene. En slik ball tar ikke stor plass, koster ikke mye og er derfor en billig investering eller et supert julegaveønske.

 Lårcurl med ball. Start med å ligge på ryggen og plasser hælene på ballen. La armene ligge rett ut eller ned langs siden for å holde balansen. Hvis du klarer det kan du også legge de i kryss over brystet, dette aktiverer i større grad støttemuskulaturen din. Start øvelsen med å løfte hofta opp før du trekker beina dine så langt inn mot rumpa som du klarer. Strekk beina rolig ut igjen, og husk å holde hofta oppe gjennom hele bevegelsen! Gjenta 12-15 ganger, så skal du kjenne at denne brenner godt i både bakside lår og rumpemusklene. Denne har blitt fast innslag hos meg etter min gode venninne Siri som og er personlig trener vise meg den for noen måneder siden. Love it!


Ligger på gymmatte fra Abilica, iført Tee fra Kari Traa, antishake tights fra Röhnisch, sko fra Inov-8. ( Lenkene i innlegget er sponset)

 Liggende omvendt beinhev med ball. Jeg aner ikke om dette er navnet på øvelsen, men jeg synes dette var et treffende navn! Denne utføres enkelt og greit ved å legge deg på en benk og plasser ballen mellom ankelene. Løft deretter ballen rett opp, og kjenn at du virkelig sviser rumpemusklene på toppen. Hold et par sekunder på toppen, før du senker rolig ned.  Også denne øvelsen kan du ta 12-15 repetisjoner på, jeg pleier som regel å utføre 3 sett på begge øvelser.



Har du prøvd noen av disse øvelsene før?

14 kommentarer

Siste innlegg