Ikke vent til januar!

Mange slapper litt av på treningsfronten nå for tiden, og tenker at når det nye året kommer – DA skal ting bli annerledes. Men hvorfor skal det egentlig bli det? Nyttårsforsettene er det få som klarer å holde likevel, så da er det vel like greit å begynne allerede i dag? Det er 4 uker igjen til jul, og på den tiden kan man utrette MYE. Du kan nemlig miste både mange centimeter og kilo før julaften hvis du går inn for det! Da kan du også kose deg med ekstra god samvittighet i julen også, hvis du har gjort en god innsats på forhånd. Kanskje kommer du inn i den fine julekjolen som passet for noen år siden også, hvis du tar i et tak de nærmeste ukene. Her kommer noen av mine beste tips for å komme i gang med treningen, slik at du kan sette i gang og ikke vente til januar.

1. Sett deg et konkret mål

Jeg vet ikke av noe som er så motiverende som å jobbe mot et bestemt mål. Da blir treningen plutselig mye mer givende og meningsfull i mine øyne. Det trenger virkelig ikke å stille i bikinifitness som er målet, men gjør målet konkret slik at du VET hva du jobber mot. Om det skal være å løpe 8 kilometer uten å stanse, forbedre tiden din på 1000 meter svømming eller å ta 80 kilo i knebøy – så bestem deg for et mål og skriv det ned.

2. Finn treningsformer du liker

Hvis du gjør noe du liker blir det plutselig ikke en plikt å dra på trening lenger – men det blir noe du faktisk ønsker å gjøre. Jeg synes styrketrening er gøy og jeg gleder meg virkelig til å gjennomføre øktene mine. Har du ikke den følelsen er det kanskje på tide å endre treningsform. Det er uendelig mange trenignsmuligheter der ute, finn det som passer deg! Liker du ikke treningsstudio så kom deg ut i naturen og beveg kroppen din, eller kanskje holder det å bytte treningssenter? Har du flere aktiveter å velge mellom kan du også variere treningen mer, og dermed er risikoen for å gå lei også mindre.

3. Sett av tid

Husk at trening er investering i deg selv, og det finnes ingen bedre investering enn i din egen helse. Planlegg treningsøkter og sett av tid i kalenderen din slik du også gjør til andre viktige ting. Husk også at litt er bedre enn ingenting, 30 minutter trening er mye bedre enn ingen trening i det hele tatt!

4. Finn en treningspartner

Et supert tips for å komme i gang med treningen er å starte sammen med noen. Jeg løper flere ganger tidlig om morgenen sammen med en god venninne, selv om det frister å slumre og sove litt lenger MÅ jeg opp fordi jeg vet at hun venter på meg. Da blir det mye enklere å gjennomføre, fordi man er to om det. Det er ofte også morsommere å trene hvis man er flere om det – og i tillegg gjør det treningen til noe sosialt. 

5. Belønn deg selv

Hvis du har vært flink og gjennomført det du skulle, så er det godt å belønne seg selv. Det er også en ekstra motivasjonsfaktor hvis du vet at en belønning venter. Mine beste tips for belønninger er fine treningsklær, for det i seg selv er en fin motivasjonsfaktor! Det er mye gøyere å trene hvis man føler seg fresh og fin i treningstøy. Andre fine belønninger kan være en bedre middag eller en massasje. 

Det er mandag – og en perfekt mulighet til å starte med treningen. Absolutt ingen grunn til å vente til januar med andre ord – get to it!

12 kommentarer
    1. Helt sant!:D Bra innlegg! Jeg tenkte det selv.. begynner for fullt i januar vel… Men så ga jeg meg selv et spark i baken, og begynte for full guffe tidlig i november i stedet for:)) De 2 månedene kan ha masse å si!!:)

    2. AKKURAT det jeg trengte nå! Hadde ingen planer om å vente til Januar, men motivasjonen har vært på bunnen den siste uken, så tusentakk for tipsene flotte deg! <3

    3. Hei Nora! Så utrolig bra oginspirerende innlegg! Jeg begynte på treningprogrammet ditt i dag og må si det er utrolig bra! Det var kjempe deilig med et nytt program. Jeg har vært usikker på om jeg ksulle begynne etter jul siden det er så mye som skjer og føler treningen blir avbrutt. Men jeg er kjempe glad for at jeg startet i dag! Nå har jeg tid til å komme ordentlig inn i det og også få en del fremgang før jul. Men jeg lurte på om du har et alternativ til etbens reverse hyper? Det går ikke å gjøre det på treningsstudioet jeg går til, og kan ikke bytte heller. Studerer i California så treningsstudioet på skolen er det beste alternativet. Også lurte jeg på om hvis du kune valgt av produkter herfra hva du ville valgt da? Jeg bruker Golden standar proteinpulver, men er at det er svært få av fitnessbloggejentene som bruker dette… Er det fordi det er så utrolig dyrt i Norge? Håper du får en super uke! D uer en stor inspirasjon for meg. Stooor solfylt smiil fra Cali

    4. Helt enig med deg Nora! Man kommer ikke lengre ved å hele tiden utsette noe man kan gjøre allerede nå 🙂 For min del er motivasjonen på TOPP, jeg har flere klare mål i sikte og det er utrolig gøy å trene nettopp fordi jeg opplever at jeg nærmer meg målene mine 🙂 Ha en fin uke!

    5. Var akkuratt dette jeg trengte 😀 takk! har vert altfor slapp siste par ukene, og har tatt meg selv i å tenke tanken på å vente til over nyttår.. men NEI! Har allerede planlagt morgendages økt sammen med en god venninne, så nå må jeg bare 😉

    6. har ingen problemer med å trene, det som er blitt problemet her er maten. Så nå skal jeg unne meg godis og godt bare en dag i uka, også tar jeg det som et mål i første omgang :p haha..
      Hjelper lite å trene 5-10 ganger i uka om man ikke spiser riktig har jeg funnet ut, men satan så vanskelig det med maten skal være :/

    7. Jeg tenkte på det i dag, at jeg skulle begynne å trene 1. desember på nytt studio. Tenkte først å ta det etter nyttår å starte på nytt på nyåret, men så tenkte jeg “hvorfor vente?” Jeg kan da trene i desember også!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg