Svar på spørsmål del 2

Hvilken type split kjører du? Holder du deg til en gruppe om dagen eller flere samme dag? Hvor mye cardio gjør du og når på dagen? Hvem har satt opp alt til deg av kostholdsplan og treningsplan?

 Akkurat nå trener jeg en 4-splitt som jeg har ligger ute på bloggen, og jeg nå lagt ut programmet i på bloggen sin facebookside slik at dere enkelt kan laste det ned å skrive ut.  Dette har jeg satt opp selv og trives veldig godt med øvelsene og liker hver eneste økt! Under konkurranse oppkjøringen satte Elitetrener opp både trenings- og kostholdsplan for meg som jeg var fantastisk fornøyd med, men utenom diett liker jeg egentlig best å gjøre ting selv.

Når det kommer til cardio gjennomførte jeg dette ca. 1 time under hele dietten. Jeg varierte mye for å ikke bli lei med rask gange, jogging og intervaller. Nå gjør jeg cardio de dagene jeg har lyst og føler for det. Jeg er en person som LIKER å være aktiv, og det kribler fort i kroppen om jeg sitter stille for lenge av gangen. I tillegg er jeg veldig glad i naturen, så da blir det naturlig for meg å gjøre en del cardio også utenom oppkjøring til konkurranse. Når det kommer til tidspunkt på dagen for å gjennomføre cardio har ikke det noe å si for meg, fordi forskjellen i forbrenning ikke utgjør den store forskjellen. Derfor gjør jeg rett og slett cardio når det passer inn i timeplanen min den enkelte dagen.

Hvor mye koster det å stille i bikinifitness?

Oi ? det var et godt spørsmål! Jeg har faktisk ingen anelse, bortsett fra at det er ganske dyrt 😛 Du trenger bikini, sko, armbånd og blingbling, konkurransefarge, flybilletter og hotell til konkurransene bare når det kommer til selve konkurransene. I tillegg kan det koste mye å ha coach, og det går mye penger på både kosttilskudd og mat under dietten. Selv om jeg har gått økonomi har jeg aldri regnet på det, jeg tørr nesten ikke heller! Men skulle du ha satt av noe til en sesong så vil jeg anslå at du trenger rundt 10 000 utenom dine vanlige utgifter. Hvis du ønsker det lille  “ekstra” som negler, hairextensions, profesjonell photoshoot etter konkurranse så blir det fort endel tusenlapper ekstra! 

Hva synes du om bruken av prestasjonsfremmede midler innenfor fitness? Da tenker jeg ikke på bikini fitness da det ikke synes å være så fremtrende der (eller?) men mer på fitness-miljøet generelt. Hvis noe, hva mener du bør gjøres for å endre situasjonen?

Jeg synes selvfølgelig det er supertrist og leit at enkelte utøvere velger å begynne seg av ulovlige midler og doping. Jeg skjønner virkelig ikke at noen vil utsette sin egen kropp for det ? og da spesielt når det kommer til jenter! Jeg tror grunnen til at mange bruker det er at de vil oppnå resultater raskt, og det tar tid å bygge muskelmasse. Derfor kan det være lett å ty til den «lettvinte løsningen» uten å helt vite hva det faktisk er man utsetter kroppen sin for. Mer hårvekst, grovere stemme, uren hud og forstørret adamseple er noen av bivirkningene som kan forekomme og jeg kan virkelig ikke begripe at noen ønsker seg det. Når det kommer til hva som kan gjøres med det har jeg faktisk ikke noe godt svar ? for i de større klassene har det liksom blitt en del av gamet. Nå sier jeg ikke at alle i de store klassene bruker det selvfølgelig, men jeg er langt i fra naiv og vet at dette brukes hos mange utøvere. Synd ? men sant. Alt jeg kan gjøre er å feie for min egen dør, og jeg har aldri og kommer aldri til å røre doping så lenge jeg lever.

Har du kunnskap angående kalorier eller stoffer i forskjellige krydder? Kunne du f.eks bruke grillkrydder under diett? Eller kunne du bare bruke spesielle krydder?

De eneste krydder jeg unngår på diett er de som inneholder sukker. Det er som regel en så liten mengde at det ikke vil spille noen rolle i et vanlig kosthold, mens det kan utgjøre en forskjell hvis man ønsker å komme i sceneform. Noen typer grillkrydder, tacokrydder og fiskekrydder inneholder f.eks sukker ? så de brukte jeg aldri på diett. Heldigvis finnes det sukkerfrie varianter også, det er bare å lese gjennom lista av ingredienser på baksiden av glasset.

 Hva slags påfyll har du etter morgencardio når du ikke spiser før ved lunsjtider?

Ingen verdens ting. Jeg blir ikke sulten før rundt 12, og da drikker jeg bare vann og kaffe før den tid. Det er kun hvis jeg trener styrke tidlig på morgenen at jeg føler jeg trenger påfyll før dagens første måltid. 

Hvordan ser en typisk handlekurv for deg ut? Hvor mye penger bruker du på mat i uka?

En typisk handlekurv for meg ser gjerne slik ut. Jeg elsker sunne meieriprodukter og spiser det hver eneste dag. Lettvint, sunt og smaker godt i seg selv og kan tilsettes i alt. Speltlomper er en skikker vinner, perfekt kilde til karbohydrater som også er lettvint i en travel hverdag. Har jeg bedre tid om dagene kan jeg koke ris/pasta/potet i stedet for speltlomper. Både egg og tunfisk er fine kilder til protein, og grønnskaker spiser jeg mer av enn de fleste. Mange ganger spiser jeg 1 kg om dagen, det er jo så godt! Jeg har faktisk aldri regnet over hvor mye jeg bruker på mat i løpet av en uke – men jeg tippper det går med en del penger. Jeg drikker derimot svært sjelden alkohol, så jeg tenker at jeg spiser opp de pengene andre drikker opp 🙂 

Jeg lurer rett og slett på hvilke skulderøvelser dere fitnessdamer kjører? Ser jo ut som om dere alle har så sykt store skuldre.

Nå kan jeg ikke svare for de andre fitnessdamene, men jeg kan i allefall dele mine favoritter for skuldre og som jeg bruker ofte. Det er militærpress, skulderpress, sidehev og fronthev som blir mest brukt av meg og jeg føler de øvelsene har gitt god effekt på skuldrene mine.

Hva synes vennene dine om at du fokuserer så mye på fitness? Støtter de deg?

Jeg er så heldig at jeg har en fantastisk vennegjeng og familie som støtter meg i tykt og tynt. De har vært med meg gjennom mange ulike perioder i livet, fra fotballjenta, til skolenerden, til partyløven og til fitnessfreaken. De merker det nok at jeg blir litt mindre sosial i perioder av året nå som jeg driver med fitness, men jeg gjør mitt beste for å gjøre det godt igjen resten av tiden

Hvor mange måltider og hvor mange kalorier spiser du på en dag? Hvordan legger du opp kostholdet nå etter diett?

 

Jeg spiser som regel 3 store måltider om dagen + ekstra påfyll etter styrketrening. Jeg spiser mitt første måltid rundt klokken 12, men har og det siste blir som regel mellom 20-22.30 alt etter hva jeg rekker den dagen. Jeg aner ikke hvor mange kalorier jeg spiser om dagen, jeg orker  ikke å regne over det. Jeg tror heller ikke det er bra for hodet å regne på kalorier hele året, men det er selvfølgelig noe annet om man skal stille i en konkurranse. Jeg spiser nå om dagen sunn mat til jeg blir mett ? så koser jeg meg litt ekstra i helgene. Det er en fin måte å holde balansen i hverdagen synes jeg, og er absolutt det som passer meg best.

Jeg lurer litt på dette med fordeling av makronæringsstoffer. Har du en bestemt fordeling her?

Faktisk ikke. Som dete vet satte Elitetrener opp kostholdet under diett, og da har han gjort alt regningen på kalorier og markronærinsstoffer for meg. Dette er viktig under en konkurranseoppkjøring for at kroppen skal få de essensielle stoffene den trenger. Utenom diett teller jeg verken makronæringsstoffer eller kalorier, men jeg sørger for å spise sunne måltider og få i meg proteiner, fett og karbodydrater hver dag.

Hva er dine beste kilder til sunt fett?

Nå høres dette kanskje rart ut – men jeg er så glad i fett! Det vil si matvarer med sunne fetttsyrer i, og jeg kunne aldri klart meg uten. Legg merke til jeg at sier sunne fettsyrer og at jeg ikke har troen på lavkarbokosthold som spiser setersmør, rømme og fløte. Mine favoritter er egg, nøtter, laks, avocado og kokosmelk for å nevne noen.

Det var det jeg rakk denne gangen! Håper dere er fornøyd med svarene sålangt – de siste av spørsmålene kommer det helt egne innlegg om 🙂

11 kommentarer
    1. Jeg er så enig med deg i det du skriver om fettkilder! Umettet fett er utrolig viktig (og matvarene som inneholder sunne fettsyrer er som regel veldig gode), men lavkarbo som fremhever ALT av fett blir bare feil i mine øyne.
      Når det er sagt, går det an å komme med spørsmål enda? Jeg lurte bare på hva du tenker om å bruke så mye tid på fitness, som jo fremmer trening og et sunt kosthold, men som kanskje også kan oppfattes som litt overfladisk da det for det meste handler om utseende, muskelmasse og fettprosent? Jeg mener ikke å kritisere, prøver bare å forstå. Føles det ikke litt rart å tenke så mye på mat og å ha restriksjoner f.eks, når det finnes så mange (generelt, ikke i Norge) som ikke har nok mat i hverdagen? Er du aldri redd for at det skal “bikke over” – f.eks. til ortoreksi?

    2. Dette har ikke noe med trening å gjøre, men syns du fortalte at når du kom hjem fra 6 mnd reisen at du skulle få valp, har du ikke fått den ? 🙂

    3. Litt morsomt at du nevner fett – for nå driver faktisks mange hjerteleger å snur i denne saken, at fett ikke er så farlig som alle skal ha det til, at karbohydratene (raffinerte) er verre! Rykende fersk forskning finner ingen sammenheng mellom inntak av godt animalsk fett og hjerte- og karsykdommer. Litt morsomt at du stapper i deg riskaker også, som har nesten like høy glykemisk index som rent sukker – blodsukkeret skytes i været, ikke særlig sunt.

    4. Hei! Ville bare si at bloggen din er en stor motivasjon og at jeg er gla for at jeg endelig har funnet en blogg som ikke handler BARE om å spise sunt hver eneste dag, men at det også handler om å kose seg!
      Har bare noen spørsmål som jeg håper du kunne svare på 🙂 sitter for øyeblikket i USA. Jeg er en utvekslingselev dette året, og har vel lagt på meg rundt 5 kg siden jeg kom hit for snart 4 månder siden.. Vet dette er normalt pga mye stress osv, men har i det siste følt meg veldig motivert til å trene og bli “fit”! Har alltid vært en aktiv person å trente 5-6 ganger i uken hjemme i norge ( både cardio og styrke oog håndball), men har liksom fått en helt annen motivasjon, og har virkelig lyst å bevise for meg selv at jeg kan klare dette!
      så jeg lurte på om du kunne gi meg noen tips og øvelser for å bli kvitt fettet nederst på magen og også på lårene.. disse er de to største problemomerådene mine.. har begynt å trene på studio for omtrent to uker siden, og har litt cardio hver dag bortsett fra lørdager som regel. I tillegg trener jeg styrke 3 ganger i uken for tiden 🙂 Jeg lurte også på om du hadde noen tips til hva jeg kan spise til feks frokost og lunsj eventuelt kveldsmat, uten å forstyrre vertsforeldrene mine for mye med matlaging.. Har jo ikke så mye mulighet til å påvirke middager osv.. for dette året er jo også om opplevelser ! Så ja… trenger vel noen små tips på veien for å få den ekstra boosten hvis du skjønner ! setter pris på om du svarer 🙂 Hilsen inspirert jente!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg