Norges beste fitnesspizza!

Er det noe jeg har hatt cravings på under dietten min så har det vært min egen oppskrift på hvit pizza. Den er så utrolig god, Fitnessbloggen har blandt annet kåret den til Norges beste fitnesspizza og jeg er HELT enig. Snill som jeg er deler jeg oppskiften med dere på en torsdag, slik at dere kan handle inn alle de sunne ingrediensene som trengs til i morgen. Dere får nemlig ikke bedre helgekos enn dette! Superenkel er den å lage også, og oppskriften ser slik ut:

100 g havregryn

150 g havremel

1 egg

2 eggehviter

3-4 dl vann

1 ts bakepulver

En klype salt

Bland alle ingrediensene godt sammen og tilsett nok vann til at deigen er litt rennende/klissete. Hell røra ut av bollen og over på bakepapir, før du fordeler den jevn utover med kniv eller slikkepott. Stek bunnen midt i ovnen i 10-15 minutter på 200 grader slik at den stivner og blir litt sprø.  La den avkjøle seg i ca. 10 minutter etterpå – dette er viktig ellers vil den trekke inn all sausen og bli slapp/myk. Deigen skal være sprø og crispy – derfor er avkjølingen en must 🙂 Pizzaen ser ut som dette når den komm er ut av ovnen:

Deretter lager du den hvite pizzasausen av 1/2 boks lettere creme fraishe,  to pressede hvitløksfedd, 2 ss grønn pesto i tillegg til litt salt og pepper. Deretter er pizzaen klar for å dekkes med magisk topping, kyllingfilet, serranoskinke og mozarella er de viktigste ingrediensene. Kjøttelsker som jeg er stekte jeg ca. 500 gram kyllingfilet i panna før jeg fordelte utover pizzaen. Det er selvfølgelig ikke nødvendig med så mye kyllingfilet, men det er jo så godt! Hvilke grønnsaker du vil ha på er selvfølgelig opp til dine smaksløker, jeg valgte fersk sopp, paprika og løk.

Ferdig toppet setter du pizzaen på nytt inn i ovnen på samme temperatur til osten har smeltet, dette tar nye 10-15 minutter. I mellomtiden kan du f.eks lage en fantastisk god guacamoledressing laget av 1 moden avocado, en boks mager kesam og  en liten presset hvitløk. Mos avocadoen inn med en gaffel og rør godt rundt – så har du en sunn og god dressing som setter prikken i’en over på pizzaen. Den er veldig god i seg selv også, så guacamoledressingen kan sløyfes.

Ut av ovnen, på med litt ruccola og guacamoledressing og du har den beste fitnesspizzaen ever! Bare sunne matvarer, denne er full av proteiner og gode næringsstoffer som er bra for kroppen din. Den kan altså nytes med den beste samvittighet. Smaker bedre og er bedre for deg en både Dolly’s og Peppes! Jeg spiste meg alt for mett på denne i går, men nå har jeg hatt lyst på denne helt siden jeg kom hjem fra tur så det var virkelig på tide 😀 Kommer til å poste masse oppskrifter fremover, med sunn, næringsrik og ikke minst god mat. Så får jeg vist dere litt forskjelling – ikke bare laks til lunsj og torsk til middag 😉 Gleder meg til masse sunn baking og matlaging når jeg kommer hjem til Trondheim igjen – i mellomtiden håper jeg alle dere vet hva som skal handles inn til helgekosen nå 😉

40 kommentarer

Siste innlegg