Vil du komme i ditt livs beste form?

Vil du komme i ditt livs beste form? Jeg har nemlig oppskriften til deg, og den er enklere enn hva du kanskje trodde.

 Dette er meg på ferie i Gran Canaria i januar 2010.

 


 September 2013:

 

Samme jente – ulik fasong på kroppen.

 Hva er så oppskriften? Jo – det er ganske enkelt å BESTEMME seg. Vanskeligere er det faktisk ikke. ALLE kan få til dette, kom ikke til meg og klag på genetikk – for jeg er faktisk ikke genetisk anlagt for å se ut om jeg gjør nå i det hele tatt. Som dere ser å bildene over har kroppen min hatt ulik fasong gjennom årene, men jeg har formet den ved hjelp av styrketrening og kostholdsendring.  Nicknamet mitt på barneskolen var “purka” – fordi jeg hadde litt for mange ekstra kilo på kroppen. Det har jeg hatt siden jeg var lita – helt til jeg bestemte meg å faktisk gjøre noe med det! Jeg kontaktet noen med peiling, fikk en treningsplan og et kostholdsoppsett og fulgte det 100%. Da mener jeg også 100% og ikke 95%. Det er det lille ekstra som kan utgjøre en så enormt stor forskjell. Min nåværende coach Elitetrener bruker samme type matplaner og treningsprogram på jenter og gutter vil komme i bedre form, og ikke nødvendigvis skal stille i konkurranse. Det er med andre ord ikke noe hokuspokus for å komme i fitnessform – det gjelder bare å gjøre det du skal til enhver tid. Tror dere ikke det har vært ganger på dietten jeg har hatt lyst til å spise hamburger i stedet for torsk? Og å ligge på sofaen i stedet for å løpe intervaller? Selvfølgelig skjer dette – men jeg gjør likevel det jeg skal. Jeg er ei helt vanlig jente på 24 år, men jeg er fokusert og 100% dedikert mot målet mitt. Jeg har rett og slett jobbet ræva av meg – bokstavelig talt.

 

Nå sier jeg ikke at alle skal komme i konkurranseform – jeg synes jo selv helt ærlig at den formen ikke er fin å gå rundt med året rundt. Jeg tror heller ikke på at det er sunt å være så fantisk opptatt av hva man spiser/trener 365 dager i året. Men jeg blir bare så lei av å høre “jeg skulle gjerne tatt av et par kilo, men jeg får det ikke til.”  For jo – du FÅR det nemlig til. Med mindre du skal konkurrere gjelder faktisk prinsippet kalorier inn vs. kalorier ut. Du kan faktisk gå forbi smågodthylla selv om den roper på deg, det er ingen som tvinger sjokoladebitene inn i munnen din. Du velger faktisk å spise den selv – og hva gjør kroppen med de ekstra kaloriene du spiser? Jo, den lagrer de i fettcellene dine, og for jenter vil det typisk si på lår, rumpe og de forhatte kjærlighetshåndtakene. For å få fjernet disse må du rett og slett ta tak i deg selv, og spørre deg selv hvor gjerne du vil dette. Vil du ofte late kvelder forran TV-skjermen for å dra på en ekstra treningsøkt? Vil du ofre lørdagspilsen mot vann eller Pepsi Max? Er svaret nei er det selvfølgelig helt i orden – men kom ikke da og klag fordi du ikke får de resultatene du ønsker. For guess what – de kommer nemlig ikke gratis! De må jobbes for – akkurat som alt annet her i livet. Det er mandagsmorgen og perfekt anledning for deg å ta et tak – make it happen!

82 kommentarer
    1. Hei er helt enig kunne du ha hjelpe med å sette opp kostholdsplan.Please::)) Du er en stor
      Inspirasjon og jeg elsker bloggen din::))Nydelig du::))

    2. Bra innlegg!!! Du er definitivt et forbilde!! Sky is the limit og du er i knallform 🙂 Masse lykke til i NM!!! 🙂

    3. For en motiverende post, tusen takk Nora. Om nøyaktig en uke skal jeg gi 110% med endring og trening. Da livet naturlig tar en endring den dagen. Men jeg skal i tillegg gi litt allerede nå denne uka, selv om den er presset fra før av. 🙂

    4. Kostholdplan føler jeg er mest brukt til folk som skal i konkurranse, photoshoot osv. Alle vet egentlig hva som er sunt. Bytt ut brød med knekkebrød, spis rent kjøtt istedenfor burger til middag, spis havregrøt toppet med bær. Det er ikke såå vanskelig som folk skal ha det til 🙂 se på matvarer og næringsinnhold, mer umettet fett enn mettet. Ikke overdriv karbs, nok proteiner osv. Les på fitnessbloggen.no hvis dere fortsatt er usikre på hva som er sunt-og usunt!
      Og forresten, utrolig bra innlegg Nora! Elsker spesielt at du sa at en sånn form ikke er noe å ha året rundt, selvom den er nyyydelig 🙂 stå på! Du er kjempe inspirerende!

    5. Helt ærlig synes jeg du var flott når du hadde noen flere kg også jeg da:) Det er vel litt smak og behag også. Men om man vil forandre kroppen så ja,da har du helt rett:D

    6. Hør, hør!
      Dette er sunne og gode tanker, og jeg synes det er veldig flott at du tar deg tid til å få de ned på “papiret” 🙂 Det å ta valg er noe som påvirker hvordan vi har det hvert minutt, hver eneste dag, og alle trenger å bli minnet på hva det handler om og hvorfor det er så viktig.
      Takk 🙂

    7. Kjempe bra skrevet, Nora! Kunne ikke sagt det bedre selv 🙂 du er en stor motivasjon og et forbilde for mange jenter, inkludert meg 🙂 stå på, og lykke til i NM!
      Klem fra Chanett

    8. Hei!
      Du er en god motivator! Har lyst til å begynne med noe lignende, men er redd det går ut over puppene mine. Er dine naturlige, eller har du silikon?
      Stå på videre!
      Hilsen Anette, 16

    9. Trener styrke 6 dager i uka. Varmer opp med å jogge 2-4 km hver gang. Spiser rent og sunt men går ikke ned. Trener tungt å øker vektene hver gang jeg kjenner at det begynner å bli lett å klare alle repitisjonene.. ligger vektmessig på det jeg hele tiden har ligget på. Har trent 6 dager i uka i 2 mnd nå… vil gjerne se din kostholdsplan. Kan du skrive hvordan du begynte? Hvordan du trente og når du begynte oppdage endringer å resultater? Elsker bloggen din

    10. Tusen hjertelig takk, var akkurat dette jeg trengte i dag. Forrige uke var rett og slett ei rævva uke både trenings og kostholdsmessig, men vet du hva? Denne uka skal jeg virkelig stå på, jeg skal føle planene min og spise den maten kroppen min har godt av. Innen unnskyldninger, kun hardt arbeid. Du er en stor motivasjon, masse lykke til siste uken før NM. Stå på, jeg heier på deg 🙂

    11. Det er så sant det du sier. Jeg brenner seg for trening og kosthold. Det her likte jeg å lese 🙂

    12. Hei Nora. Så vidt jeg har forstått slet du litt mentalt etter forrige konkurranse fordi du gikk veldig fort opp i vekt etterpå, stemmer det? Jeg lurer bare på om du har noen tips til hvordan “å komme seg tilbake?” Jeg har aldri vært i slik konkurranseform som deg, men i sommer var jeg utrolig godt trent og trivdes veldig bra i min egen kropp, og så plutselig raknet alt, jeg begynte å stappe i meg alt mulig hele tiden, og nå to måneder etter er jeg tilbake der jeg startet for snart et år siden. Det er helt forferdelig, jeg føler meg så ekkel og svak, men det hadde vært fint å høre litt om hva du gjorde for å bygge deg opp igjen, både fysisk og psykisk.

    13. Synes du virkelig du ser lubben/tjukk ut på det øverste bildet? Synes det er litt dumt at du bruker et slik bilde av det som normalt er en helt vanlig jente ( kanskje slankere enn føertalket på den alderen, ihvertfall ikke overvektig!) og sier du ble kalt ”pirka’ ‘? Og så deretter bruker et sceneform bilde. Som” etterbilde”??! Jeg vet ikke, men synes det sender LITT feil dignaler. Klart man ser svært anderledes ut når man er helt tippa for fett, men det bør ikke brukes dom et ”målbilde” farlig!

    14. Super innlegg! Men kan du være så snill å legge ut den kostholds planen du fikk da du startet? det hadde vært kjempe fint, for jeg har selv satt meg ett mål om å bli flinkere til å spise sunt å trene oftere. Tror nok ikke jeg kommer så langt som deg, men har veldig lyst på fin kropp og nå er jeg skikkelig motivert til å starte for fullt! 🙂 Så HÅPER VIRKELIG du kan legge ut den kostholds planen du fikk da du begynte 🙂

    15. Anonym: Nei – matplaner er veldig individuelt tilpasset aktivitetsnivå, høyde, vekt, alder og ikke minst smaksløker. Derfor blir det helt feil å dele en matplan som ble satt opp til meg for 3 år siden 🙂

    16. Printet ut og hengt på kjøleskapet! Så tenker jeg meg kanskje om to ganger før jeg velger hva jeg skal spise i dag 😛
      Supert innlegg, og veldig sant!

    17. Men… Nora, jeg synes det er veldig viktig å påpeke at det faktisk er konkurranseform du sammenlikner med. Jeg synes ikke det gir et rettferdig bilde ang før og etter for jenter som ikke vet bedre. Du har definitivt gjort en fantastisk jobb, inkludert nå under konkurranseoppkjøringen, men det er faktisk off-season formen som gir et reelt bilde av hva styrketrening og sunn kost gjør med kroppen!! Du har jo ikke konkurranseform året rundt!

    18. Du var vakker før også altså…:-) men dette var et utrolig inspirerende innlegg. Tusen takk. Nå skal jeg ta meg selv i nakken….
      Nina

    19. Kjempebra innlegg! Elsker bloggen din! Innleggene dine inspirerer meg utrolig mye, spesielt dette! Jeg skal virkelig ikke gi opp! Masse lykke til i NM! Du er råå!

    20. Litt farlig innlegg ift jenter som ikke vet bedre og jobber mot å se sånn ut på vanlig basis.. legg ut off-season bilder som inspirasjon! Og påpek at du også må spise NOK mat da. Dette kan jo gi spiseforstyrrelser til tusen. Og hva sier at ikke du har ortoreksi nå? at du ikke har problemer med å ta freni gsfri uplanlagt og å spise en pizza med venner i ny å ned uten at det er på en planlagt “spisedag” som er veldig vanlig etter fitnessbølgen. Alt for mye fokus og for lav fettprosent som ikke er sunt! Google for lav fettprosent og hormoner…
      Du har vært flink med å gå mot sunnere hverdag. Men gå til legen og spør om det du gjør nå er sunt eller om du har gått for langt.

    21. Kan du ikke legge ut hvilke favorittøvelser du har for biceps og rygg? (Unntatt pullups, chins og dips). Elsker ryggen og armene dine!!

    22. Kan du vær så snill å legge ut eksempel på en enkel kostholdsplan og treningsplan? Hadde hjulpet EKSTREMT mye!!

    23. Lilje: “Litt farlig innlegg ift jenter som ikke vet bedre og jobber mot å se sånn ut på vanlig basis.. legg ut off-season bilder som inspirasjon!” ENIG!!!!
      Blir sint og lei meg når jeg ser jenter spørre om hvor mange kg som er mistet, hvilket kostholdsprogram som er fulgt etc. Hvor er off-season bildene mellom juli 2011 og september 2013?!!!!!

    24. Ikke enig i at man må følge en plan 100% for å få stor fremgang! Å strebe etter å følge noe “perfekt” er en farlig vei å gå og bør ikke oppfordres til. Litt fleksibilitet og IIFYM bør det være rom for for å ikke tippe helt over. Se for eksempel på Kristine Weber og Christina Strøm Fjære som kjørte sine helt egne, fleksible opplegg. De kommer i utmerket form, og det uten drugs.

    25. Her skriver du at du ikke veier deg… For et par uker siden skrev du at du viste du veier over 50 kg…

    26. Therese: jeg veier meg ikke til vanlig 🙂 så jeg aner ikke hva jeg veier offseason! når jeg veide meg sist var det i forhold til når jeg målte fettprosent 🙂

    27. Jeg har jo sett den da jeg er fast leser. Poenget er at du legger ut fremgangsbilder som om det ikke finnes noen, som om det faktisk er KUN før og ETTER. Noe som ikke stemmer. Fatter ikke at du ikke forstår hva vi som kommer med konstruktiv kritikk her mener.

    28. Ana: det er jo ikke at jeg ikke skjønner det – men jeg lager j innlegget for å fremme et poeng. og hvis du ser kommentarene fikk jeg frem poenget til MANGE som har blitt motiverte. Akkurat det jeg ville – så jeg er fornøyd 😀

    29. Nice! 🙂 Flott innlegg, skulle ønske ALLE leste det.. Har hørt flere som mener jeg (og helt sikkert du!) er heldig som har den formen jeg har.. Vel “heldige” meg trener 5-6 ganger i uka for denne formen, jeg spiser ikke sukker eller drittmat.. Men jeg elsker denne livsstilen, og jeg koser meg faktisk uten sukker også 🙂 Bare litt kjipt at mange sitter å ønsker at de kunne fått det til, mens de spiser smågodt…. Dette her er ikke flaks, det er hardt arbeid. 😉 Du ser kjempeflott ut, Nora!! 🙂

    30. Jeg sier ikke at du må legge ut bilder av deg selv fra offseason da jeg skjønner at dem kanskje ikke får frem poenget med at “det er mulig” like godt, men jeg mener virkelig at det å bruke konkurranseform-bilder som motivasjon for lesere er veldig uheldig og sender feil signaler.

    31. Visdomsord! Jeg er enig med deg, Nora. Har virkelig høy respekt for hva du har fått til, og jeg er ikke en av de som tror resultater kommer over natten. Som du sier så er det ingenting som kommer av seg selv, og når det gjelder kropp og sinn er det den samme fremgangsmåten som gjelder ellers i livet.
      Jeg har selv gått og tenkt en del på dette i det siste. Hører statig vekk folk som syter over hvordan de ser ut osv. Mange folk som ikke vil/ evt tørr/gidder tror “drømmekroppen” er flere nautiske mil unna. Men med enkle grep som kostholdsendiger og riktig trening kan det bli store resultater av. Men ikke over natten..
      Oi, nå babler jeg ivei her. Utrolig meningsfylt innlegg, midt i blinken på en mandag. Du er rå Nora! Ha en fin kveld videre 🙂

    32. NORA <3 Takkk for all inspirasjon! Håper du driter i alle de negative tilbkaemeldningene, du vet med deg selv du sprer positivitet i hverdagen til så mange! Stå på videre 🙂

    33. Silje: Ja, sånn er det i dette landet. Her er man sjalu og hater med en gang man kommer med konstruktiv kritikk i steden for kun ros.

    34. For et bra innelgg Nora! Jeg komenter vanligvis aldri, men det du skriver i dette innlegget er 100% sannhet! Og for en motivasjon det gir. Stå på 😀

    35. Kjempe bra innlegg 😀 Jeg trener bare for og holde meg i form, ikke for og bli noe tynnere. Men jeg har selv hatt en vekt jeg ikke helt likte, å det var bare og bestemme seg, så gikk jeg ned til 52 kg med en gang 😀 Åså hjelper det og lese bloggen din da 😛

    36. Takk for et utrolig motiverende innlegg! Arbeidet du har lagt ned er imponerende.
      Forstår godt at en fitnesskropp i konkurranseform ikke er realistisk for folk å trakte etter året rundt, men synes overhodet ikke du skal gjemme hva du har oppnådd. Stå på! 🙂

    37. For det første; Utrolig godt jobbet!
      For det andre; Hva var anledningen i det bildet fra juli 2010? 🙂

    38. Veldig motiverende for andre! 🙂 Du er veldig flink Nora 🙂 Jeg har selv gjennomgått en kroppsforandring og det er alltid litt morsomt å sammenligne gamle bilder med nye og se hvor langt man er kommet 😀

    39. Det er så sant!
      men hvordan var det du begynte å trene? tung styrke? la om kostholdet helt?
      du kunne godt hatt et innlegg om hvordan starten var 🙂 hadde vært gøy å lest! og så mye forskjell fra 2010-11 ..

    40. Så bra kämpat! Härligt med målmedvetna människor! 🙂
      Jag har själv gjort en livsstilsförändring, får många år sen, och nu tränar jag mot att tävla i fitness five 2014. Det är härligt att kunna inspirera och bli inspirerad av andra människor! Fortsätt så 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg