Lavkarbo brownie og flexefrøken

God morgen! Jeg tenkte jeg kunne komme med en sunn fristelse denne torsdagen – nemlig en fantastisk god lavkarbo brownie. Jeg laget denne herligheten forrige uke, men glemte helt å poste oppskriften midt i konkurranseforberedelser. Denne brownien er enkel, supersunn og inneholder ca. 300 kalorier så den kan nytes med den beste samvittighet! Den er selvfølgelig ikke for å deles, iallefall nektet jeg å dele min 😉

Lenkene i innlegget er sponset.

Hele brownien inneholder totalt ca. 303 kcal, 14 g fett, 37 g protein og 5,5 g karbohydrater. Oppskriften ser slik ut:

1 egg

40 g mandelmel

15 g belgisk sjokoladeprotein

10 g  ekte bakekakao 100% freia

2 ss stevia evt annen søtning

1 ts fiberhusk

1 ts bakepulver

1,5 dl vann

2 rør stevia sjokolade (smak deg frem etter hvor søt du ønsker kaken)

Bland alle ingrediensene godt sammen, hell røren i en liten ildfastform og stek midt i ovnen på 180 grader i ca. 25 minutter. La den avkjøle seg litt før du topper den med ønsket tilbehør, jeg valgte cottage cheese, sukkerfritt syltetøy og druer. Perfekt kombinasjon, rik sjokoladesmak sammen med den søte og gode toppingen.



Denne kaken skal definitivt lages igjen innen kort tid! Gleder meg masse til å bake mange sunne herligheter etter NM og dele oppskriftene med dere 🙂 Frem til da ligger fokus på å bli enda bedre, og i går var jeg på Elixia med Linn og Kristine for å trene poseringer. Det har jo så utrolig mye å si, og bare med få justeringer føler jeg allerede at jeg har blitt mye flinkere siden helgens sceneopptreden. Veldig fornøyd etter poseringstreninga og måtte slå til med litt flexing i freshe treningsklær. Digger den nye kolleksjonen fra Kari Traa, her i denne toppen og tights fra 2XU.



Smilende fitnessjenter på trening – er så glad for å få hjelp av dyktige Kristine. Hun stiller i bodyfitness i NM, der er jeg sikker på hun kommer til å gjøre det bra! Nå skal jeg ta med meg matboksene mine og komme meg på jobb – ha en super torsdag alle sammen!

21 kommentarer
    1. Åh, denne ser nydelig ut! Men med hansyn til proteiner – det er ganske lett å få i seg for MYE protein har jeg oppdaget, og hvis jeg spiser hele denne har jo nesten nådd dagsrasjonen min… Hvis man allerede er høyt oppe i antall gram protein om dagen, mener jeg. Hva mener du er for mye protein? Kan det bli for mye? (Personlig ligger jeg på ca 2 gram om dagen og er redd det er for mye for en 55 kilos kropp som ikke er noen fitnessutøver)

    2. Linn: jeg mener ikke det skader å spise for mye protein 🙂 kroppen kvitter seg jo med det overflødige, og så fremt det ikke er et ekstremt høyt inntak vil ikke kroppen ta noen skade av det 🙂 jeg er ikke sikker men tipper jeg ligger langt over 2 gram selv!

    3. Linn: Du mener kanskje 2 gr pr kg kroppsvekt? Det vil i så fall si at du spiser ca 110 gr protein pr dag, så selv etter kaken har du plenty å gå på:) Hvor mye protein vi trenger er et omdiskutert tema med fryktelig mange ulike svar og teorier. Jeg vil si det er veldig individuelt, og avhenger av hvordan ditt kroppslige utgangspunkt er, og hva du ønsker å oppnå – hvis du er ute etter å endre kroppsfasongen. Dersom du er frisk, spesielt ikke har noen nyresykdom, er det ikke skadelig å ligge høyt mht protein. 2 gr pr kg kroppsvekt er et greit utgangspunkt, men hvis du ligger lavt på karbohydrater og fett kan du trenge enda mer for å få i deg nok kalorier. Har du stor muskelmasse og ønsker å bevare denne, vil du også trenge mye protein spesielt etter trening. Er målet vektnedgang er proteiner et viktig makronæringsstoff for å bevare musklatur og således holde forbrenningen oppe, samt at det metter godt. 1 gram protein gir ca 4 kalorier.

    4. Den så kjempe god ut 🙂 skal prøve den i helgen!
      Jeg er dårlig på å kommentere blogger, men du fortjener en god kommentar når du har en så fin og positiv blogg. Det er virkelig mye trenings inspirasjon og god mat inspirasjon å få her. Masse lykke til i NM og med trening mot halvmaraton neste høst. Kanskje vi sees ( om det er olso maraton du skal løpe) 😛 god helg!

    5. Namnam, dette skal jeg lage til dessert! Du kommer til å naile NM, du ser kanon bra ut, min store inspirasjon:) Kan jeg bare få spørre om hva det koster å stille i disse konkurransene?

    6. Kan du lage et innlegg eller svare meg her på hvordan jeg kan få bort fettet øverst på innsiden av lårene? Har så utrolig dårlig selvtillit av det og når jeg er lav i tillegg ser det ikke bra ut. Jeg har liksom alltid vært tynn men jeg føler jeg blir større og større selv om bmien sier jeg er undervektig. Jeg er også veldig lav i tilegg og det ødelegger også selvtilliten min. Kan du værsåsnill å hjelpe meg? Elsker bloggen din! :’)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg