En treningsøkt i bilder

God tirsdagsmorgen! Håper alle hatt en superstart på treningsuka – det har iallefall jeg. Etter jobb jogget jeg en time i sola med ei venninne, får en styrkeøkt på ventet senere på kvelden. Mange av dere har etterlyst bilder av øvelsene jeg tar på trening, så i går ble kameraet med for litt knipsing! Jeg starter som regel med å gå raskt 10 minutter på mølla før jeg tøyer lett på lår- og rumpemuskler. Deretter går jeg igang med første sett, og begynner med en lav vekt på første øvelse før jeg jobber meg opp til vekta jeg skal ha. Her er litt av gårsdagensøkt i bilder:

Glutebridge med strikk 3 x 8 repetisjoner, 80 kg

Shorts / sko / hood (sponsede lenker)

Dette er en øvelse som virkelig kjennes i rumpa! Jeg fester strikk like under knærne og presser de ut, for å aktivere rumpa mer. Dette hjelper også til å få riktig teknikk, knærne skal være over tærne i denne øvelsen. Du starter med å ligge flat før du bruker hælene og hofta for å presse stanga opp. Kjenn av du virkelig får kontakt med rumpa og skvis på toppen. Heller gå ned på vektene og opprett skikkelig kontakt enn å bare øke vektene for hver gang.

Sumo markløft 2 x 8 repetisjoner , 65 kg

Sumo markløft er en øvelse jeg selv aldri hadde hørt om for 3 uker siden. Forskjellen fra vanlig markløft er bredere benstilling og at man her har armene mellom bena i stedet for å ha de utenfor. Super øvelse til å variere med vanlig markløft!

Reverse hyper i kabel, 3 x 12 repetisjoner 25 kg

Jeg synes denne øvelsen er veldig god – den tar nesten utelukkende på baksiden og rumpa. Kan enkelt gjøres ved å feste en fotstropp i kabel.  Hvis ditt gym ikke har slike kan du mase på senterleder, evt kjøpe selv her. Jeg liker å holde foten så strak som mulig mens jeg presser foten bak. Husk også her på å skvise rumpemusklene godt på toppen.

Nedtrekk 3 x 8 repetisjoner, 45 kg

Alltid en favoritt for ryggen – prøv å trekk stanga ned under haka.

Sittende facepull 3 x 12 repetisjoner, 40 kg

Jeg liker denne øvelsen for bakside rygg/skuldre, og bruker denne i variasjon med stående facepull andre dager i uka. Etter trening er det vitkig med påfyll – som alltid protein og karbohydrater. Rosiner og shake gikk raskt ned i bilen på vei hjem sånn at musklene kan starte prosessen med å bygge seg opp igjen.

Jeg rakk også en formsjekk med coach Robert i går, og fikk bra tilbakemeldinger på forrige ukes innsats. Det gir meg bare enda mer motivasjon til å kjøre på knallhardt og gjøre denne uka ENDA bedre. Ny styrkeøkt venter rett etter jobb, før jeg skal på Maxpuls for å svette senere på kvelden. Ingen tid til å ligge på latsiden, muskler skal bygges og fett skal brennes! Ha en super treningsøkt i dag – kanskje fikk du tips til et par nye øvelser å prøve også?

18 kommentarer
    1. Skjønner hvis du ikke har så lyst til å kommentere det, men er det slutt mellom deg og Kay? Du har jo snakket om han tidligere, men siden du nevnte at du var litt trist for noen dager siden og du ikke har nevnt han på ei stund så blir jo vi lesere nysgjerrige vet du 😉 Bra blogg 😀

    2. Hva slags split kjører du? Trener du alltid bein 3 ganger pr uke? Blir det da tungt- medium-lettere? Jeg har trent tyrketrening 2-3 år, men jeg har trent bein kun 1 dag i uken. Men nå så har jeg sett på ulike treningsprogrammer, men synes det er vansklelig å velge….

    3. Heidi: jeg trener bein 5 dager i uka akkurat nå 🙂 før har jeg hatt 1-2 så dette er veldig nytt for meg også. Krysser bare fingrene for at det fungerer 😀

    4. Glemte forresten å spørre hvor du har kjøpt de du har rundt hendene dine ved markløft- for å få bedre grep? Har Kaliber de?:)

    5. hvordan får du den tunge stanga oppå når du kjører glutebridge? det er en øvelse i seg selv når jeg holder på 😛

    6. Elsker det innbitte ansiktsuttrykket på bildet der du tar sumo markløft:-) Ingen tvil om at du er fokusert – motiverende!!

    7. Hei. Blir skikkelig motivert av å lese bloggen din, gode innlegg om både mat og trening 😀 Jeg har endelig kommet igang, og lurte på om du kan svare på hva forskjellen er på hvordan man deler opp repetisjonene? Altså jeg fikk beskjed om å ta 4 x 12 rep., men ser at du tar 3 x 8. Hva utgjør dette? Klem 🙂

    8. Bente: så godt å høre! Jeg tar ulikt antall sett og repetisjoner hver dag, og på ulike øvelser. Har du fått et program hvor det står er det nok en grunn til det – så da anbefaler jeg at du følger det 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg