Hva som skjedde, dykkersyken og på bedringens vei :)

Gratulerer med dagen alle sammen! Håper dere alle har hatt en fantastisk feiring av nasjonaldagen hjemme i Norge. Min har nok vært den stusseligste noensinne, men heldigvis har jeg mange 17.mai feiringer foran meg. Store deler av dagen ble tilbragt på sykehuset, før jeg kom tilbake på hotellrommet og hadde en liten markering helt alene med mesterverket over. Imponerende hva man kan få til med gresk yoghurt, jordbær og bjørnebær! Ufattelig fint flagg, om jeg så skal si det selv 😉 Det har vært stille på bloggen i det siste, og her kommer forklaringen på hvorfor:

Da vi dykket i Belize hadde vi litt annet utstyr enn jeg var vant til, og etter ca. 40 minutter under vann klarte jeg gjøre en dum feil som førte til at jeg dro rett til overflaten fra ca. 18 meter. Som nevnt følte jeg meg litt uvel etterpå, men det gikk over til morgen etter og jeg følte meg fin. Utover kvelden fikk jeg derimot de samme problemene igjen, tungt for å puste, smerter i brystet og hodepine. I tillegg sov jeg utrolig mye og ble sliten av å gjøre ingenting. Jeg er alt for dårlig til å innrømme at jeg har vondt, og tenker alltid at det ordner seg bare jeg gir det litt tid. Det gjorde det ikke i dette tilfellet, jeg følte meg bare dårligere og dårligere. Jeg ringte hjem til min fantastiske kjæreste og foreldre og gråt mine modige tårer, og de skjønte raskt at noe var galt. En natt følte jeg meg så dårlig at jeg kjempet for å holde meg våken, jeg var nemlig bombesikker på at hvis jeg sovnet så ville jeg aldri våkne igjen. Det er den verste følelsen jeg noensinne har hatt, og det er forferdelig bare å tenke tilbake på det. Heldigvis våknet jeg, og etter noen dager i Guatemalas ødemark kom vi oss endelig til Guatemala City og sykehuset.

Jeg ble lagt inn samme dag, tok lungerøntgen og alle mulige prøver tenkelig før jeg fikk diagnosen dykkersyke og fikk første behandlig i trykkammer. Inne i kammeret gjøres trykket likt som på 18 meter, før det gradvis justeres til normalt trykk igjen. Dvs, det simulerer et dykk hvor jeg går opp til overflaten på riktig måte slik at luftboblene som ble igjen i kroppen min forsvinner. Jeg følte meg fort bedre etter behandlingene, og koste meg litt ekstra i sykesengen . Sjokolade, jordbær og oksygentilførsel var nesten litt kos, men bare nesten 🙂

Etter tre dager fikk jeg endelig slippe ut fra sykehuset i går,og det var utrolig godt! Jeg var likevel på sykehuset og i kammeret i dag, og må tilbake for siste behandling i morgen. Gleder meg utrolig mye til å bli ferdig 🙂 Jeg har likevel flynekt, treningsnekt og ikke lov til å drikke brus, kaffe eller alkohol i tiden fremover- men det skal jeg nok overleve 🙂 Jeg er bare lykkelig for at jeg snart er frisk, og for at jeg har så fantastiske mennesker rundt meg som tar så godt vare på meg. Føler meg veldig heldig. Jeg har jo alltid vært opptatt av helse, men nå innser jeg mer enn noensinne hvor viktig det er å ha en sterk og sunn kropp! En ting er sikkert, og det er at jeg skal fortsette å ta vare på kroppen min og nyte hvert lille øyeblikk her i livet. Carpe diem og hipp hurra fra Guatemala 🙂

16 kommentarer
    1. Hvem er kjæresten din? Eg trodde det var slutt med deg og din kjæreste jeg?! Godt å høre at du er bedre 🙂

    2. Hei og godt å høre at du har det bra. Tanken på dykkesyke slo meg faktisk da jeg leste om uhellet ditt i forrige blogginnlegget men sen tenkte jeg ikke noe mer på det. Ei heller når du ikke blogget på noen dager og nå føler jeg nesten litt dårlig, jeg kunne jo ha sagt noe tidligere! Men allikevel, gödt å høre at du har det bedre nå og at alt gikk bra 🙂

    3. Var inne på tanken om dykkersyke jeg også, da jeg leste om uhellet ditt. Jeg burde vel nevnt det, men så har jeg jo egentlig ikke peiling på dette… annet enn at jeg vet at det kan være farlig.
      Takk og lov for at du er bedre nå, og snart FRISK. Vær snill (i form av ta det med ro) til kroppen er fullt restituert! Fortsatt god bedring! Er innom bloggen din innimellom, og synes det er SÅ gøy “å følge deg” på reisa.

    4. Bjørg: det skal du virkelig ikke tenke på, tenkte jo på det selv og, men er som sagt dårlig på å innrømme at jeg har vondt :p Tusen takk, lover å ta det med ro fremover 🙂

    5. Hei Nora, dette hørtes ganske så dramatisk ut. Er glad at du tok tak i situasjonen og fikk den hjelpen du trengte.
      Ta godt vare på deg selv og håper du kommer deg raskt på beina og er klar til å nyte resten av reisen din!

    6. God bedring og håper du får noen flotte dager i Guatemala!
      Det er et av mine favoritt land:) så håper D får sett deg litt rundt:)

    7. Goood bedring!! Så utrolig skummelt, men så fantastisk at du er på bedringens vei. Du er så ekstremt positiv, tommelen opp på alle sykehusbildene, liksom: ) Veldig bra: ) Og så gøy at du holder på med yoga også da, det er virkelig en fantastisk trening og avkobling for sinnet. Fortsatt god tur, nå følger jeg deg på bloglovin: )

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg