Mat og trening i julen

Jeg vet ikke hvor mange henvendelser jeg har fått om akkurat dette. Hvordan unngå å legge på seg i jula, hvordan unngå spising familieselskaper, hvordan snike seg unna mest mulig ribbe på julaften. Helt ærlig blir jeg litt lei meg av alle disse spørsmålene, det er jo nemlig ikke det jula handler om! Du tenker nok på trening og kosthold resten av året så værsåsnill – slipp litt taket i høytiden. Det er nemlig det du gjør mellom nyttår og jul som teller, og ikke det du gjør mellom jul og nyttår. KOS deg, slapp av og ha en fantastisk jul med dine nære og kjære uten å stresse over at grønnsakene du nettopp spiste var smørdampet. 

Ha dette i bakhodet nå som julen nærmer seg med stormskritt, men husk at du trenger ikke “ta av” bare fordi det er jul heller. Om det står 1 kilo smågodt på bordet trenger du ikke spise opp alt bare fordi du kan 😉 Alt med måte, er det ikke det det heter? For min del skal jeg kose meg både med sunne og usunne ting i jula. Mye sunn bakst, men pepperkakene må i mitt hode være av den usunne varianten. Mulig det er barnetradisjonen som henger med meg enda, men uansett hvor mange sunne pepperkakeoppskrifter jeg har prøvd blir de ikke bra nok. IKEA sin pepperkakedeig er det  eneste som gjelder her i huset 🙂 Jeg skal kose meg i familieselskaper, og spise det jeg får servert uten å tenke på hvor mange kcal tallerkenen min inneholder. Det verste som kan skje er at man har en fantastisk jul, men legger på seg et par kilo. De er du kvitt etter januar uansett, så hva er det egentlig å stresse over? 

Å holde seg i aktivitet i jula hjelper selvfølgelig hvis du er redd for å legge på deg, det hjelper også mot å bli dorsk og doven av den tunge maten. Bli med familien på skitur eller bestemor på en tur i marka, det er både god trening og hyggelig. Man må ikke på død og liv være inne på et senter for å trene – naturen er til for å brukes 🙂 Som dere ser av bildene under har julekosen allerede begynt her i gården 🙂  


Nå skal jeg finne senga og lade opp til den siste arbeidsdagen før jul 🙂 I morgen kommer også den største og kanskje beste giveawayen jeg har hatt på bloggen så langt – min julegave til mine kjære lesere! God natt alle sammen 🙂

15 kommentarer
    1. Digger bloggen din, nettopp fordi du har et så sunt forhold til mat og trening! Jeg vet selv hvor vanskelig det kan være å balansere det, både i selve forholdet til mat og sosialt sett! Jeg skal kose meg litt hver dag i jula, men ikke til alle måltider;) Noen ganger er dagens høydepunkt å lese bloggen din! Sånn som i dag:D God jul Nora!

    2. Jeg kunne ikke vært mer enig! Det handler om balanse og det er godt for kroppen med et avbrekk fra hverdagen. Jeg skal i hvertfall spise masse masse kålrabistappe, pinnekjøtt, sjokolade og spise så mye riskrem at jeg er sikret mandelen 😀
      Ha en super jul, kos deg med familie, venner og hygge <3

    3. Godt skrevet Nora =D Skal bare kose meg å slappe av litt uten dårlig samvittighet i jula selv, før det blir knallhard diettstart 1. Januar =D <3

    4. I julen skal man kose seg, men man trenger ikke å ta helt av. Litt må man unne seg. Synes det blir teit å gå på dietter og spise lavkarbo medisterkaker osv.

    5. Kjempe klokt innlegg:) Og sikkert veldig fint å lese for de som bruker FOR mye energi på akkurat dette tema. God jul til deg, og nyt den alt den er verdt:)

    6. Jeg er såå enig med deg! Beste blogginnlegget jeg har lest på lenge! Jeg tar gledelig mot julestrømpa fra mamma med masse godteri og spiser pinnekjøtt med god samvittighet. Som kompensering blir det en del skiturer i jula!:)

    7. Veldig bra at du setter fokus på dette! Også er det jo litt lettere å spise sunt etter jul, hvis man ikke har vært så streng med seg selv! 🙂 Goood jul Nora, jeg har en pepperkakedeig som står å skriker på meg.

    8. Veldig godt skrevet! Er helt enig med deg, det er ikke hva du spiser mellom jul og nyttår som teller, men heller hva du spiser imellom nyttår og jul, eller hva? Julen er jo tross alt en høytid som man skal bruke på familie og på å kose seg, og julen handler jo om god mat, og at man må kose seg litt ekstra. Det er så mange som ikke vil spise noe godteri eller ordentlige julekaker i jula, og det er jo ikke helt sunt det heller. Men ja, alt med måte! 🙂

    9. Du har så rett!
      Husk at den gyldne juleregel gjelder: ” det er ikke det man spiser mellom jul og nyttår som teller,men det mellom nyttår og jul” 😉

    10. Jeg har bare rett og slett måttet innse at det er fysisk umulig å holde fingrene borte fra godteskålen i jula 🙂 Julekosen er en tradisjon som jeg hverken ønsker eller klarer å endre på!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg