Sunne havrecookies

Søndag og litt dårlig form for min del – da er det perfekt med rolig bakedag. Viktig å prøve masse oppskrifter frem mot jul, det skal bli sunn julebakst i år også 🙂 Disse havrekjeksene ble supersunne og dødsgode, sterkt inspirert av Kristine. Vi lagde to varianter i dag, en med sjokoladesmak og en med vanilje. Begge ble gode, men sjokolade vant for min del! Oppskriften er lekende enkel:

5 ss sukrin

2 rør stevia vanilje/english toffee

100 g havregryn

1 scoop vanilje/sjokolade kassein – jeg brukte denne

3 eggehvitter

1 ts bakepulver

Smelt sukrin og stevia i panna før du tilsetter havregryn. Rør godt sammen og trekk av panna mens du stivpisker eggehvitter. Vend inn protein, bakepulver og havregryn. Bruk en skje til å lage kjeks av passende størrelse og legg på bakepapir. Stekes midt i ovene på ca. 170 grader i 12-15 minutter. Avkjøl på rist og nyt 🙂



Husk å følge med mens disse står i ovnen, de blir fort brent hvis man ikke følger med! De skal være mørke i kantene, men fortsatt mye når du tar de ut. De stivner etter de har fått avkjølt seg på rist, bare du har tålmodighet til å la de stå 😉 Disse skal definitivt lages flere ganger, da tror jeg jammen jeg skal gå for topping på de også. Mandler + bær tror jeg blir megasuksess! 

Godt med god samvittighet! 🙂

20 kommentarer
    1. De ser veldig gode ut! Men jeg lurer på, smaker de faktisk så godt som du skal ha det til?? Altså, sammenlignet med vanlig cookies liksom! Eller er det en tilvenningssak? Har lest mange steder der folk alltid sammenligner dette med vanlige cookies (i dette tilfelle) og det er så kjedelig:( Vil så gjerne ha GOD og sunn snacks! Sett bort fra frukt og grønnsaker osv! Ellers fin blogg:)

    2. Karoline: Jeg synes selvfølgelig de smaker supert, ellers hadde jeg ikke lagt de ut 🙂 Men det sier seg vel selv at de ikke smaker likt som cookies rett fra bakeriet med sukker og smør, men fortsatt supergode og mye bedre for formen! 🙂

    3. Likes av folk som absolutt ikke er på diett også! Bær fungerer kjempebra:) Tror jeg må la g
      lage disse når jeg kommer hjem. Desperat behov for en litt sunnere hverdag igjen, men skal nok holde ut en dag til:)

    4. Kunne du skrivd ett innlegg om å komme i “strandform” ? Tips til effektiv trening og bra mat osv? 🙂 Skal til syden i julen:)

    5. Jeg vil bare si takk for inspo søta! Du, og andre med slike sunne, fine verdier har fått det til å gå opp et lys for meg. Jeg er relativt overvektig, og har prøvd å “slanke” meg gang på gang. Og gitt opp gang på gang. Så nå har jeg, blant annet pga deg, begynt å legge om livsstilen min. Først og fremst kommer kostholdet, og så kommer treningen etterhvert. Har funnet ut at det å gjøre alt på en gang blir for mye for meg, men litt etter litt håper jeg på å bli så glad i sunn mat og trening som deg. Har til og med begynt å blogge om det! Da er det kanskje ikke like lett og gi seg, når “hele verden” ser. Ser før og etter bilder, ser når jeg går på en smell også videre. Ville bare titte innom å si takk for inspirasjonen snuppa. Du er virkelig et godt forbilde.

    6. Yummy! Disse så for gode ut til å la være å prøve ut 🙂 Men må man bruke kasein, eller kan man bruke whey også?

    7. Hei 😀
      De så knallgode ut! Lurer bare på en ting, når du skriver “et rør” med stevia så mener du å fylle hele pipetterøret, sant? Haha, mulig jeg er dum som ikke skjønner det men 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg