Hvordan unngå cravings

Jeg nevte i forrige innlegg at jeg skal starte på en mini-diett for å bli i bedre beachform til januar. Fikk inn en del spørsmål om hva jeg skal spise, endre hvor mye jeg skal spise osv, og sannheten er at jeg nesten ikke skal gjøre noe i det hele tatt. Jeg holder meg alltid til vanlig sunn mat i ukeadagene, men har hatt spisedag på lørdag og ofte har det blitt søndag også. Det jeg enkelt og greit skal gjøre er å kutte ut disse – for det kan gjøre mye skade hvis man bare skuffer innpå fordi det er  “lov.”  Det går selvfølgelig fint an å legge inn spisedager/refeeds effektivt, men det kan jeg heller skrive litt mer om senere. Det jeg tenkte jeg skulle skrive litt om nå var cravings – noe vi alle får innimellom og mine tips til å unngå de. Jeg er ei typisk all or nothing jente, som regel spiser jeg aldri godteri men hvis jeg først skulle finne på å gjøre det – ja da går det fort ned en plate med 200 g sjokolade, en boks is og en pose nøtter. Smart? Nei. Føler jeg meg bra etterpå? Nei. Er det verdt det? Nei. Vet at det finnes mange sjeler der ute med samme problem – så her er i allefall mine tips for å unngå å gå på en smell.

1.  Ikke ha usunn mat tilgjengelig. Ta en runde i skapene dine, og kast mat full av sukker og fett slik at du ikke har noe å kaste deg over når cravingsene dukker opp. Under dette punktet vil jeg også nevne at de valgene du tar i butikken er utrolig viktig, og aldri, aldri handle hvis du er sulten. Da havner det fort ting i handlekurva som ikke skulle ha vært der! 

2. Spis maten din! Hvis du hopper over de vanlige måltidene dine er det mye lettere å hive seg over potetgull og sjokolade enn hvis du faktisk hadde spist det du skulle den dagen. Du har ikke lyst på drittmat hvis du har spist deg mett på ren og sunn mat, derfor er det viktig at du spiser maten din! Og om du skulle bli sulten mellom måltidene, så for guds skyld ikke spis en sjokolade ( Nutrilettbar er sjokolade det og!!) eller noe annet dritt, spis heller frukt/grønnsaker og drikk et stort glass vann. Mine favoritter å ha i veska er ferdigpakkene med minigulrot og sukkererter fra bama – perfekt å småspise på hvis jeg skulle bli sulten mellom måltidene.

 

3.  Hold deg opptatt. Visste du at cravings vanligvis bare varer i mellom 10-15 minutter? Vask klær, gå en runde rundt nabolaget, stikk på trening eller ring en gammel bestemor – og etterpå vil i de fleste tilfellet suget ditt etter noe usunt vært borte. I tillegg er det den berømte kjede-spisingen, hvor du spiser bare fordi du ikke har noe bedre å gjøre. En hel kveld ledig – da er det jo perfekt å lage kake for å så spise hele greia? NEI.  Lag matbokser til de kommende dagene i stedet – mye smartere og mye bedre for fettprosenten!

4. Husk følelsen. Denne er delt  to, men det første er at du alltid må huske hvor godt det er å nå et mål. Om det er å stå på scenen i konkurranseform, komme inn i den kjolen du alltid ønsket eller å endelig klage 90 kg i knebøy så husk hvor godt det føles å nå det du har jobbet mot! Ta med deg den følelsen, og bestem deg for at den vil du ha igjen – og det skal du få til denne gangen også! Det andre er at du skal huske hvor dritt du føler deg når du spiser dritt. Hjelper ikke på humøret, selvfølelsen, speilbildet eller lommeboka – så det er virkelig ikke verdt det. For min del blir jeg oppblåst, dårlig i magen og så full av vann at jeg ser ut som en ballong når jeg spiser dritt – og det husker jeg hver gang jeg så mye som ser på en sjokolade nå.

5. Kom deg videre. Ok – så sprakk du. Det gjør alle en eller annen gang i løpet av livet. Glem det, gå videre og ikke tenk noe mer på det. 1 måltid vil ikke ødelegge for all den innsatsen du har lagt ned uansett, men hvis du tenker at “nå som jeg først har spist to boller kan jeg like gjerne spise 10 til,” da kan det fort bli verre. Husk at det er du som bestemmer over deg selv, og du er mye sterkere enn den cravingsen som kommer snikende. 

6. Finn ut hva som trigger cravingsene dine. Hvis du finner ut hvilke situasjoner som gjør at du får cravings, så er du nødvendigvis mye bedre rustet for å unngå akkurat disse situasjonene! Mat har utrolig me med følelser og gjøre, enten vi vil at det skal være sånn eller ikke. Om du er trist, ensom, sint, stresset eller hva det måtte være – så finn hva det er som utløser suget. Den enkleste måten jeg kan tenke meg er å notere ned hvordan du føler deg akkurat i det øyeblikket du får helt sinnsyk trang til å spise opp hele smågodt-hylla. Hvis du gjør dette hver gang vil du nok etterhvert finne et mønster, noe som gjør at du kan jobbe for å unngå disse situasjonene. Jeg merket det veldig godt forrige uke, da jeg var lei meg og spiste brownies & pizza. Godt der og da – men følte jeg meg bedre etterpå? Nei, heller værre. 

Og helt til sist, cravings kan komme bare fordi du er sulten. Da er det selvfølgelig helt greit å spise, men det skal være MAT. Husk alltid dette:

Hva er dine beste tips for å unngå cravings? 

30 kommentarer
    1. Gikk på en sprekk i går (nøtter vel og merke, men likevel, de inneholder jo mange kcal) I dag er ny dag med nye muligheter, så i dag skal jeg ikke sprekke på dietten. Blir jeg småsulten tar jeg heller frem brokkoli fra kjøleskapet tenker jeg, haha :p
      Alltid kjekt å få en påminnelse om hva som fører til cravings!

    2. gode tips da 🙂
      slet skikkelig med cravings på søndag (pga en viss uke. HVA gjør man med den uka?) hehe..
      men jeg spiste en gulrot.. å kjæresten min lo. hehe.. men, jeg fikk gnagd på noe, og det var ikke godis eller lignende:)

    3. Gode tips 🙂 Jeg har unngått sukker (utenom en proteinbar og tørket frukt på lørdag) i litt over en uke nå, og det tar ikke lenger tid før sukkersuget forsvinner. Det er faktisk veldig rart at jo mer an spiser jo mer vil man ha.

    4. Tusen takk for et utrolig inspirerende innlegg – enda en gang! Jeg vet jeg trengte å høre dette. Når jeg stresser kaster jeg ofte i meg mat jeg ikke ville ha spist om det var en rolig og avslappende dag. Det er viktig med påfyll, men riktig og næringsrikt påfyll 🙂 Stå på Nora! Vi skal backe deg opp og gjøre dette med deg 😀

    5. Haha – følte meg ikke så rent lite truffet av “nutrilettbar er sjokolade det og!!” 😉
      Kjempegode tips du kommer med! Et stort problem som står igjen for min del er sosiale settinger og forventninger til at du skal spise det du blir servert. Dette er situasjoner som kan bli svært vanskelige, men som man ikke bare kan fjerne. Jeg har i utgangspunktet ingen problemer med å la vær å forsyne meg av det som blir satt fram, problemet dukker opp når den/de som serverer blir “fornærmet” dersom du ikke spiser. “Du er jo så tynn, det skader ikke deg med et kakestykke!” Det virker på meg som at enkelte har vanskelig med å forstå at dersom man ALLTID “bare” skal forsyne seg litt eller ha noe godt – så blir det faktisk ganske mye i lengden! Jeg får av og til lyst til å fortelle dem at grunnen til at jeg ER slank er at jeg ikke faller for disse nærmest daglige “bare en ditt eller datt”…
      Enkelte personer gruer jeg meg faktisk til å besøke, fordi jeg vet at de alltid har laget noe spesielt til deg/dere, og så blir de skuffet dersom du ikke vil ha det og får deg til å føle deg nærmest spiseforstyrret. Dersom jeg vil holde meg til usunn mat kun en gang i uka så er da det mitt valg! Har du noen fornuftige tanker rundt dette?

    6. her er du og jeg helt like!! kan ikke ha noe godis i hus, da blir alt borte, relativt kjapt! takk for gode tips, disse vil bli brukt flittig 😀

    7. vist du har en bror så kan du ikke kaste alt det sukkere og snop siden du har en bror. Og da er jo det litt vanskelig og spise sundt når du ser ham spise…

    8. OMg Nora! Der traff du meg akkurat!, denne trengte jeg! Det jeg elsker med bloggen, viser at du og er menneskelig og ikke en “maskin” alltid 🙂 Ikke alle bloggere som tørr det!

    9. Bra tips! Men angående det Tina sier om når man er på besøk og føler seg frekk når man ikke forsyner seg.. Har du noe tips for det? Tror mange sliter med det.

    10. Dette innlegget var jo kjempe bra!! Spesielt det punktet hvor man husker hvordan man følte seg etter man spiste usunn mat. Det er hvertfall noe jeg husker, og derfor går det gjerne flere mnder før jeg spiser bla sukker og hvetemel.Et triks som jeg bruker er å tenke på at hvis jeg skeier ut ,så kommer garantert cravingsene dagene etter, og da føler jeg at man må begynne fra start igjen på en måte,hehe:)

    11. Supert innlegg Nora!! kjenner meg igjen i alt, og er lik deg når det gjelder all or nothing ;P dessverre. trengte å lese dette 🙂
      og Tina, jeg er såååå med på ALT du skriver! Herregud det der er så sykt irriterende. Man har faktisk ikke spiseforstyrrelse fordi man ikke vil ha bollder, kaker, kjeks og sjokolade som blir servert i en hver anledning!! At ikke folk kan forstå :/

    12. Her var det mange bra tips! De tingene som funker best for meg er å rett og slett ikke kjøpe crappy mat. Har jeg sjokkis i hylla, spiser jeg den – så enkelt er det. 🙂 Et annet tips er jo å lage sunne desserter dersom søtsuget skulle bli for stort 🙂
      Viktigst av alt er nok å kjenne seg selv og kroppen sin. Selv blir blir jeg uvel og får cravings av raske karbohydrater, så da holder jeg meg unna dette så mye jeg kan 🙂

    13. Smarte ord Nora 🙂 Det som hjelper meg ofte er å bare ha et frimåltid 🙂 et målitd jeg spiser fritt, men ikke en hel dag 🙂 Da får jeg utløp på mine lyster ( hehehe 😛 ) og de er som oftes enten sushi, pannekaker eller is 😉

    14. Hei NORA,min store inspirasjon 🙂 Er jeg daff en dag, stikker jeg innom bloggen din og får ræva i gir og ut å trene, hihi! Lurer på om du kan legge ut et program for å få en kickass (bokstavelig talt) dødsbra rumpe? 😀 Det hadde vært faaantastisk!

    15. dette var et utrolig bra innlegg! etter jeg begynte å lese bloggen din, fikk jeg sykt mye motivasjon og inspirasjon! du vet virkelig hva du prater om å det er ganske bar å kunne lese om hva du lurer på angående trening!
      dette med søtsug er noe jeg også har slitt med.. prøver men jeg tenker, jaja nå som jeg har sjeiet ut så må jeg bare fortsette.. men det er det slutt på nå!!
      det siste jeg vil si/lurer på er hvilken øvelser som får bort “sideflesk”? kan du lage en video eller bildesnutt av forskjellige øvelser, slik at det er forståelig. Ting som står på nettet er vanskelig p gjennomføre/forstå fordi du vet ikke om du gjør øvelsen rett fordi de sier ikke noe om hvor det ska “svi”.
      Tusen takk for dette innlegget! Motivasjonen er på topp nå!

    16. beundrer deg for at du er så ærlig Nora! Og at du innrømmer at det var trist og tungt og at du trøstespise etter bruddet! Men det virker som du hr hodet på riktig plass nå – du er flott Nora 🙂

    17. Ooog lurer på en ting til Nora; Nøtter etter trening, er det fyfy? Det er nemlig min lille “craving”…

    18. Agree!
      Jeg fikk et spm av en venninne nå nylig: “Men hva koser du deg med på kvelden da??”
      Fra dette dro jeg konklusjonen at folk er alt for glad i å “kose seg på kvelden” og har fått det innplantet oppi hjernesystemet. Så et tips er å innstille seg på noe annet, glemme denne kosen rett og slett. Når det er sagt så koser jeg meg av og til med agurk, tomat og rødløk salat. Hehehe. For meg så er det som kveldskos, så om man er heldig og finner noe sunt så kan man jo så klart det. 😛

    19. Hei! veldig bra innlegg og en fantastisk blogg du har. inspirerende og motiverende! Men jeg har sett at du spiser speltlomper, er disse egentlig så sunne? Har ikke sett på pakningen selv, men hva innholder en lompe?

    20. Hei, har et lite spørsmål til deg!
      Jeg lurer på om du kunne laget et innlegg om trening for nybegynnere? Jeg er 15 år gammel jente og vil begynne å trene (har aldri trent før), men aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er ganske slank fra før av, fordi jeg forbrenner lett,men mangler muskler (mage, lår, legger, armer). Har ikke tilgang til noe studio,men har du noen øvelser som funker hjemme? Hva og hvor mange? 🙂
      Håper du svarer!

    21. Fint innlegg! 🙂
      Er det du som har skrevet denne artikkelen for Fitnessbloggen? De postet jo nøyaktig samme tekst, i går! Eller har du lånt den? 🙂
      Ble bare litt nysgjerrig på om du var skribent for dem!
      Klem 🙂

    22. Hei!
      Jeg har ett spørsmål jeg HÅPER du kan svare på, da hadde jeg blitt så utrolig glad! Jeg aner ikke hvor jeg kan spørre om dette.. Jeg ser i ett gammelt innlegg at du spiser (spiste?) easy living pannekaker. Jeg MÅ ned i vekt og har etter mye frem og tilbake med veiledere, leger osv kommet frem til at jeg nå skal forsøke lavkarbo. Men jeg elsker disse pannekakene. Ødelgger de lavkarbo dietten, eller kan man spise de på lavkarbo?? Jeg trenger å vite det, for hvis de ødelegger så dropper jeg de med en gang! Vet du noe om dette?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg