Slik ser kostholdet mitt ut

Når det kommer til kosthold og trening er det vikig å finne ut hva som virkelig passer for deg. Det er viktig å huske at kosthold og trening skal passe inn i livet ditt – og ikke motsatt. Etter fjorårets konkurransediett med 6 små måltider hver dag var jeg møkklei av matbokser som jeg måtte drasse med meg. Jeg som ALLTID har vært ei frokostjente og gledet meg til havregrøten hver morgen orket bare ikke lenger, og prøvde ut periodisk faste som jeg i utgangspunktet var skeptisk til. Jeg måtte fort legge den skepsisen til side – for etter en liten uke med jamring fra magesekken som ikke var vant til det nye måltidsmønsteret fungerte det kjempefint! For min del ble det mye enklere å spise lage 2 eller 3 måltider per dag, sånn at fokuset på mat i hverdagen ble mindre. Nå spiser jeg når jeg er sulten – og ikke når det har gått 3 timer siden sist matboks. Jeg sier for all del ikke at dette er det beste for alle, jeg vil bare oppfordre dere til å prøve nye ting 🙂 De færreste(inkludert meg selv) ville ha trodd at jeg noengang ville legge om til periodisk faste – men nå har det nesten gått ett år og jeg trives fortsatt like godt med det.

I tillegg til periodisk faste følger jeg det prinsippet som kalles carb back-loading. Det er egentlig ikke noe annet enn at jeg ikke spiser noe særlig med karbohydrater tidlig på dagen, men spiser en stor mengde karb etter trening. Jeg følger ingen gram/teller kalorier nå – det er forbeholdt dietter for min del. Jeg blir gal i hodet om jeg alltid skal veie maten min før jeg spiser den. Jeg holder meg nesten utelukkende til ren mat i hverdagene, og koser meg litt ekstra i helgene. Så hvis jeg får sykt lyst på sjokoladeboller en onsdagskveld – da vet jeg at jeg pent må holde meg til helga 😉 Sånn holder jeg meg bort fra cravings og sprekking, ettersom jeg vet at når helgen kommer kan jeg spise det jeg vil. Selvfølgelig er det viktig å ikke “ta av”, man kan lett legge på seg et par kilo på en helg hvis du går inn for det 😉 

Uansett, slik ser en typisk kostholdsdag ut for meg:

11.30-13.30: En eller annen gang mellom disse tidspunktene blir jeg sulten, og spiser dagens første måltid. Her er det nesten ikke karbohydrater, og som oftest spiser jeg en stor salat med laks og nøtter. Laks er supergodt i tillegg til at det inneholder sunne fettsyrer og proteiner. Til laks er Walden Farms sine dressinger med smak av honey dijon og thousand island veldig gode – og inneholder ekstemt lite av både karb og kalorier. 

Før trening: Før trening trenger jeg litt ekstra påfyll, og spiser derfor frukt og koffein av noe slag før jeg kommer meg til Kaliber. 

Etter trening: Her kommer dagens hovedmåltid! Jeg endrer matvarene etter hva jeg har lyst på, men det blir alltid en stor (enorm)  mengde med både karbohydrater og proteiner. Dette måltider blir jeg stappmett av, og mange kvelder blir dette dagens siste måltid. Jeg er rett og slett for mett til å spise noe mer 🙂 Jeg deler det som regel opp i to, først masse biff/kylling/karbonadedeig stekt sammen med grønnskaker i tillegg til ris eller poteter, før jeg spiser en proteinrik dessert etterpå. Under kommer noen eksempler på dette:


Ulike varianter av sjokoladegrøt er alltid en sikker vinner!


Og selvfølgelig er  den berømte bananisen og bærfluffen gjengangere!


Når jeg spiser så mye sunn og god mat hver dag har jeg faktisk svært skjelden cravings, og endelig føler jeg at jeg har funnet den der balansen i hverdagen som  jeg har lett etter! Jeg har vært ei veldig “all or nothing jente” – altså enten var jeg nazi på alt jeg spiste, eller så ga jeg en lang faen. I mine øyne er ingen av de delene bra. Å være FOR opptatt av hva man spiser er ikke bra i form av at det kan bli en besettelse, men samtidig skal man ta vare på kropp og helse ved å spise sunn og riktig mat. På denne måten trives i allefall jeg utrolig godt, og har funnet ut av hva som passer perfekt inn i mitt liv og min livsstil. Bedre sent enn aldri, er det ikke det de sier? 😉 

Hvordan ser ditt kosthold ut?

31 kommentarer
    1. Åj, det hørtes lite ut, men jeg ser jo det at det er like mye som mine måltid, bare at jeg drar de utover.. Skulle gjerne prøvd periodisk faste, men jeg er nok en av de som ikke tørr, rett og slett fordi jeg sliter med mye migrene og hodepine – som jeg av erfaring vet blir verre uten frokost.. :/ Mange måltider passer nok mer her i gårdn, hvertfall nå som jeg går på skolen 🙂 Kanskje periodisk faste kan prøves ut når ikke hode må være på pass 100% av tiden min, men får litt tid til å vende seg til forandringen 🙂
      Fint innlegg!! 😀 Fint å se andres spisemønster og vaner også! 😀

    2. Vilde: Du – det er absolutt ikke lite mat her i gården 🙂 Fikk kanskje ikke frem hvor store de “kjøttmåltidene” er. Spiser lett 1 pakke karbdeig og noen hundre gram ris/poteter 😉 Som du sier er det viktig å se hva som passer for deg, og finne det som passer best! 🙂

    3. Gøy å høre hvordan du legger opp kostholdet ditt! Kjører noe av det samme selv 🙂 Lar meg alltid inspirere av de gode og sunne rettene du lager! Har fulgt den en god stund, men første gang jeg kommenterer. Egentlig er det bare for å si – tusen takk for at du viser oss at man kan være sunn, samtidig som maten smaker himmelsk! 😀

    4. Får veldig mye inspirasjon fra bloggen din Nora-takk:) Lurer litt på hvordan du får kjøttet og fisken til å holde seg når du har det med i matpakker ol. Er litt redd for at det skal bli dårlig…

    5. Hehe, så sykt vittig! Vi spiser nesten helt det samme, etter samme mønster!
      Stort sett “frokost”/lunch mellom 13-14, koffein og en frukt før trening, og en kjempemiddag med carbs og pretein etterpå! Og til slutt, den berømte desserten <3 Her går det mest i fruktsalat eller bær med mager vaniljekesam, blir aldri lei av det! Har jeg sjokoladecravings er speltlomper med sjokolade philadelphia helt gull 🙂 (ekstra godt med både den og peanøttsmør på! Hellooo snickers!)

    6. Jane: Da tar jeg bare bcaa rett etter trening og frem til det første måltidet rundt kl 12-13 – og det første måltidet blir da hovedmåltidet mitt . Så spiser jeg laksen til kveldsmat 🙂

    7. Hei 🙂 lurte på når sånn ca du da tar det måltidet som er “middagen” ? Hvis du spiser frokost 12 mener jeg….. har du da 2 måltider om dagen? Eller en kveldsmat, isåfall, hva spiser du da?

    8. Så godt ut alt sammen! Bra du får fram at man må finne ut hva som passer deg, og andre. lurte på om du kunne legge ut litt trening, uten vekter, bare med kroppen? hvis du skjønner hva jeg mener.

    9. Men om man skal ned i vekt,er det ikke da viktig og ha mat jevnt igjennom dagen. Står opp kl 6, ofte yoghurt kl 7 activia 1 stk med blåbær. Banan ca 10. 2 knekkebrøb magert pålegg kl 12. Trene 1530 til 1730 1 time cardio og 1 time styrke ca. Proteinshak når jeg kommer hjem. Kvelds ofte litt ren pasta for karbohydrater. Salat,kylling,ris og brokkoli også. Hva mener du?? Trent 3 mnd nå og slutta helt med sukker – hadde ofte hamburger,pizza og brus før kutta helt ut nå. Gått ned 12 kg til nå!

    10. solfrigg: Små eller store måltider og få/mange kan begge føre til vektnedgang. Ingen måte er bedre enn den andre, bare du finner ut hva som passer for deg. Hvis det over passer deg så er jo det flott – selv om min måte å legge opp ting på er helt annerledes 🙂

    11. Herlig at du trives godt med dette kostholdet!
      Jeg følger PF i en måned nå og er veldig fornøyd. Etter noen tøffe dager når magen rumlet hele tiden, tilpasset kroppen seg og nå blir jeg ikke sulten før 11.30-12.00 tiden. Sammen med paleo kosthold er jeg ikke sulten om dagen i det helle tatt!
      Men jeg er veldig nysgjerrig om den back-loading ting. Har veldig lyst å teste det ut)))
      Men lurer på om hvor mange timer har du i ditt spisevindu?
      Ha en kjempefin uke videre=)

    12. Hærlig å se en “treningsnarkoman” (i positiv forstand) som ikke mener at det kun er en vei til Roma. Et studie viste faktisk at et tradisjonelt kosthold; frokost, lunsj, middag, gav større muskeløkning, men så går det nok som du sier ut på å finne det som passer for en. Det som er så viktig med å skulle klare å holde et sunt kosthold, er at man skal trives med det. Jeg har i mange år levd et liv på farten, og på det ekstreme kun spist et måltid i døgnet, kunne fort gå to døgn uten ordentlig mat, og bare småspise, og de gangene jeg da har skulle lagt om har jeg tatt helt av, kun spist ultrasunne ting, og prøvd å tvinge i meg mat hver tredje time, og det er klart hele kroppen steiler når den ikke er vandt med det. Kostholdet mitt nå ligner mye på ditt, kaller det ikke periodisk fasting dog, siden tre måltider per dag er mye til meg og være, har måtte venne kroppen til at “neida, vi er ikke i hungersnød, du kan klare å jobbe med middag selv om du fikk frokost”. Spiser som regel (prøver) frokost, men da kun en frukt, yoghurt eller lignende, har med meg middagen på skolen og spiser i lunsjen, for da har jeg i alle fall spist middag den dagen, så blir det mer “lunjs style” mat en eller to ganger i løpet av dagen. Driver og gradvis trapper opp i takt med treningen…
      Veldig bra at du tar det opp da, at man må finne noe som passer for en selv, ellers klarer man faktisk ikke holde det…
      Lurer forresten på to ting; har du et godt alternativ til mandel mel? For oss som dessverre ikke tåler nøtter. Also, er det mye kjemikalier, kunstig søtning og sånne “skumle saker” i dessertene dine? Er en ex sjokoholiker, og det hadde vært godt å kunne finne et “god samvittighets” alternativ når man skal kose seg =) Igjen, bra innlegg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg