Hvit pizza med kylling, mozzarella og spekeskinke

Hvis du skal prøve en eneste rett jeg har postet her på bloggen – så la det bli denne! Forrige uke var jeg ute og spiste med noen venninner, og safet med en salat. Men noe på menyen deres gjorde meg så nysgjerrig at jeg bare måtte prøve det hjemme – nemlig hvit pizza! Egentlig betyr det bare at tomatsaus er byttet ut med creme fraishe, men gud for en forskjell det ble! Dette er definitivt min favoritt-pizza, no doubt. Oppskriften kommer under, og du trenger ingenting fra iherb for å lage den 😉 Bare sunne og gode matvarer som du finner i alle dagligvarebutikker, så du har ingen unnskyldninger for å ikke lage denne!

Pizzadeig: 

100 g havregryn

150 g havremel 

1 egg 

2 eggehvitter

3-4 dl vann

1 ts bakepulver 

En klype salt

Bland alle ingrediensene godt sammen og tilsett vann slik at deigen er litt “klissete.” Den skal ikke kjevles, men smøres utover på bakepapir med slikkepott og stekes i oven på ca. 200 grader til den stivner og blir litt sprø. Det tar 10- 15 minutter. Deretter lar du den avkjøle seg i ca 5- 10 minutter, slik at den ikke trekker til seg all sausen. Da blir den myk, og alle liker vel en sprø og deilig pizzabunn 🙂 


Pizzabunn klar til å settes i ovnen

Ferdig avkjølt dekkes den av 1/2 boks creme fraiche ( jeg brukte den lettere varianten) blandet med 1 ts hvitløkspulver og salt & pepper. For ekstra mye smak la jeg også noen spiseskjeer med grønn pesto over, men dette kan sløyfes.


Så er det klart for toppe det hele med deilig fyll. Vi stekte 2 stk store kyllingfilet i panna og la på pizzaen i tillegg til  purreløk, sopp, paprika, mozzarella og toppen på kransekaka ble spekeskinke. Skinka satte virkelig prikken over i’en på denne fantastiske pizzaen! 

Sett inn i ovenen igjen på 200 grader i 10-15 minutter, eller til osten har smeltet. Så kan du nyte denne herligheten;


Regner med alle vet hva de skal handle inn til helgekosen nå?! Prøv den – du vil ikke angre 😀

50 kommentarer

Siste innlegg