Carbolove

Jeg er veldig opptatt av at hver enkelt bør følge det kostholdet som passer best for en selv. Likevel må jeg få lov å ha meninger om ting, og min mening om lavkarbo er rett og slett at jeg ikke liker det. Jeg har troen på et balansert kosthold hvor alle næringsemnene er representert fra sunne kilder. Å skulle trene styrke uten å fylle på med karbohydrater etterpå er helt uaktuelt for min del. Innen en halvtime etter trening har jeg inntatt raske karbohydrater og proteinpulver, og det er noe jeg anbefaler alle etter styrketrening. Min trening i dag var en tung økt på bein som så slik ut:

Knebøy 3 x 5 reps

Hack squats 2 x 10 reps

Utspark 2 x 10 reps

Strake mark 3 x 8 reps

Sittende lårcurl 2 x 8 reps

Stående tåhev 3 x 10 reps

Sittende tåhev 2 x 9 reps

Etterpå var det selvfølgelig klart for påfyll! En stor prosjon powergrøt med havregryn, knuste riskaker, melkesjokoladeprotein og noen dråper stevia english toffee forsvant fort 🙂 Ekstra stor porsjon på meg ettersom jeg følger carb-backload prinsippet. Hovedsakelig kommer da alt av karbohydrater iløpet av dagen etter styrketrening. Trener jeg senere enn vanlig slik jeg gjorde i dag, så flytter jeg bare karbohydratene til senere på dagen. Dermed blir kveldsmaten mye større, og powergrøt er virkelig en riktig betegnelse for denne bollen:

For alle som ikke er på diett har jeg noen andre supergode og sunne tips hva som kan spises etter trening. Nå som det er sommer er softis med banan og proteinpulver en soleklar favoritt! Banan fryses ned i skiver, før du bruker en stavmikser til å blande skivene med ønsket proteinpulver. Konsistensen blir da som softis, så er det bare å velge den toppingen du ønsker Her er tre knallgode varianter;

Softis av banan og sjokoladeprotein toppet med mandler:

Softis av banan og peanøttsmørprotein toppet med saus av PB2:

Softis av banan og blåbærprotein toppet med frossne bær:

Har du ikke tid til noe av dette så hiver du i deg riskaker/rosiner og proteinshake så er du good to go! I <3 carbs

 Hva spiser du etter trening? 

40 kommentarer
    1. Rosiner eller riskaker, samt proteinshake er fast etter trening. Og gjør også som deg og inntar mesteparten av karboen etter trening.
      Diett på meg en liten stund til, men ikke konkurransediett da, så jeg kan skeie ut pittelitt mer enn deg. Må prøve meg på den softisvarianten din, den så goooood ut!

    2. Jeg tar en proteinshake rett etter treninga, så spiser jeg som regel en god middag eller kveldsmat når jeg kommer hjem. Ettersom jeg er mamma så spiser jeg middag med familien min rundt kl 17 hver dag, jeg vil være en god rollemodell for ungene mine når det gjelder kosthold så dette med tidspunkt på måltid iforhold til trening blir noen ganger utfordrende. Noen tips?

    3. Jeg og føler kroppen skriker etter karbohydrater etter trening! I dag, etter styrkeøkten, ble det proteinshake med melk og kesam med kakao og sukrin. Nam! Og spiste en hel haug med tørkete aprikoser før jeg gikk på trening, så har fått min del raske karbo også:P

    4. Spiser ofte havregryn med melk og cottage cheese + evt bær på toppen. Ellers spiser jeg Ryvita med egg, cottage cheese og kaviar. Tar av og til proteinshake også.
      Har du andre tips til hvordan man kan lage hjemmelaget is med noe annet enn banan? Kanskje det funker med det meste av frosne bær?

    5. Det går i banan og sjokolademelk etter trening på denne jenta. Synes det gir meg det lille jeg trenger frem til jeg kommer hjem og får fikset meg middag =)
      Gjett om jeg skal prøve frossen-banan-is på lørdag! Gleder meg allerede.
      Ha en fin uke videre!
      http://minlillevei.blogspot.no/

    6. kommenterer så å si aldri blogger, men det har må jeg bare dele fordi det er heeeelt sykt digg!!! det aller beste jeg kan få. Slår smågodt, kake og is.
      1 beger skyr naturell blandet med søtning (jeg bruker sukrin, stevia pulver og stevia vanilje dråper) og vaniljepulver.
      Toppet med sjokoladesaus av sjokoladeprotein og jople dobbel 0 yoghurt (jeg bruker 10g proteinpulver, 2g kakaopulver og 90g yoghurt)
      hell fyllet over skyren og strå på litt mer proteinpulver. Resultat: ogasme i munnen.

    7. Følger Kris Gethins body transformation som går over 12 uker, så etter trening har jeg en proteinshake, og deretter spiser jeg gjerne eggeomelett med havregryn oppi. Prøver å ikke trene så sent på dagen, ettersom mine to siste måltid ikke skal inneholde noe særlig karbohydrater (er i uke åtte, så nå begynner rippingen). Funker fint, men har jo gjerne lyst på noe med litt mer karbs i, da 🙂

    8. Om jeg får lyst på noe digg entern etter middagen eller utover kvelden lager jeg meg super is! Super is består av: Masse frosne bringebær&blåbær, par ss med melk/vann og en dæsj prottispulver av typen vanilje til slutt (gjerne sukrin også om du har det!). Kjør alt i food processor og vips så har du ein herlig sukkerfri, proteinrik antioksidant super bombe 😉

    9. Hei! Må bare si at du er veldig inspirerende og du ser jo bare så bra ut! Keep up the good work! Har du noe erfaring med noen av BCAA man får kjøpt på iherb? Er kapsler like effektivt= Budsjettet er litt stramt som student, så ønsker å spare de kronene jeg kan her og der 😉 Trener selv meget tung styrketrening 4 ganger i uken, men sliter i å få i meg nok proteiner, selv med shakes(noe som jeg ikke synes smaker alt for godt) :p

    10. Er godt å lese en så “profilert” blogger som da faktisk skriver om ting ungjenter mer enn gjerne kan og bør bli påvirket av. Er nok av de “spis to knekkebrød om dagen og du blir super-fit” – jentene 😉 hehe.. Kroppen er like avhengig av karbohydrater som all annen næring, og hvertfall om en trener og vil ha resultater 🙂
      Morro å følge veien din mot scenen, igjen! hehe.. Jeg har så lyst så lyst, men tror ikke jeg har viljestyrke nok til å gjennomføre en diett, dog aldri prøvd, men alikavell.. Kansje en gang 😉
      Ha en fin dag videre Nora 🙂

    11. Hei Nora 🙂 hva slags riskaker anbefaler du? Er det noen man bør styre unna i butikken? Bør man bestille de på nett? (Ihherb) jeg prøvde å se tilbake i arkivet for du har sikkert skrevet om riskaker før men fant ikke ut av det.. Takk for all motivasjon om dagen <3

    12. Ja, helt enig Nora!!
      Lavkarbo er så absolutt ikke en bra ting!! Eneste om en vil ha muskelsvinn kanskje?!… 😛
      Ikke noe jeg fåretrekker hvertfall…
      Så etterpå trening er det proteinpulver og riskaker; ELSK!! <3
      Den "softisen" så bare helt herlig ut!! den skal SÅÅÅ prøve!! 😀
      Ha en nyydelig Onsdag Nora! 😀
      Klem <3

    13. Hei, Nora! Takk for en suuuperinspirerende blogg 😀 du er virkelig flink!
      Jeg har også et lite spørsmål jeg lurte på om du kunne hjelpe meg med. For tiden trener jeg TUNG styrke – så tungt at jeg skjærer grimaser mens jeg løfter. I tillegg kjører jeg kardio, for det meste intervaller, 1-2 ganger i uken. Kostholdet mitt er pretty clean – likevel er jeg ikke såå fit og “fast i fisken” som jeg skulle ønske.. kan det hende da at jeg spiser for LITE? Vet at det er vanskelig å avgjøre uten at du vet noe om meg eller mine behov, men jeg bare lurer på om det er en mulig faktor, liksom? 🙂

    14. “Lavkarbo er så absolutt ikke en bra ting!! Eneste om en vil ha muskelsvinn kanskje?!… :P”
      At noen kan skrive noe sånt i 2012 vet jeg seriøst ikke om jeg skal le eller gråte av. Men jeg heller mot gråt, for slike vrangforestillinger er strengt tatt ikke noe å le av. Selv har jeg kuttet karb til et minimum, og det har ført til at jeg har gått ned i vekt og kvittet meg med masse fett, samtidig som jeg har økt muskelmassen og setter nye styrkeperser omtrent hver uke. Og fremgangen på mølla er også betydelig, men det skyldes nok like mye økt fokus på den. Jeg trente bra før jeg begynte med lavkarbo også, men fremgangen de siste 8 månedene har vært formidabel. I tillegg opplever jeg, som de fleste andre på lavkarbo, at jeg får et overskudd som jeg ikke trodde var mulig, regner med at det er fordi blodsukkeret ikke hopper opp og ned til stadighet slik det gjør hos de som spiser sukker. Og i tillegg til det igjen ble jeg kvitt en oppblåst og vond mage, det tok faktisk bare ei uke!
      Det må være lov å mene hva man vil, men ikke sleng ut spissformuleringer som du ikke har dekning for, det forvirrer bare. Og MER forvirring er ikke akkurat hva denne debatten trenger. Lær heller av trådstarter, hun skriver at “Alle må få gjøre som de vil, men jeg foretrekker…” Der har du utgangspunktet for en fruktbar debatt!
      Sorry, men jeg måtte bare… 😉

    15. Selv gjør jeg nok helt motsatt; oppcarbing før trening og proteinrike måltid etterpå. Har prøvd motsatt også, men føler ikke jeg har like mye å bidra med i økta uten en stor porsjon havregrøt (etc) i magen, hehe 🙂

    16. HERLIG Nora! Karbohydrater er jo like viktig som proteiner og fett 😀 Balanse i kostholdet er nok uansett det beste 🙂 Og jeg bare elsker risbollene dine, de er så utrolig gode <3

    17. Åh karbohydrater… <3 så godt!!! Har ikke noe imot lavkarbo jeg heller, men hadde nok aldri valgt det selv. Er alt for glad i carbsene 😉

    18. Hei 🙂 Liker bloggen din veldig godt! Helt enig med deg, jeg synes heller ikke noe om lavkarbo! Jeg pleier aa spise 2 kokte egg hvis jeg har hatt en lett trenings oekt, eller saa spiser jeg havregryn hvis oekta var hard. Hva synes du om det? Hvis jeg har trent rett foer middag saa blir jo middagen det foreste jeg inntar.

    19. Riskaker og proteinpulver er absolutt en sikker etter-trenings-vinner for min del også 🙂 Eller så har jeg også blitt glad i lapper av egg og banan. Så lenge det går fort å slenge sammen og inneholder karbohydrater (<3) og proteiner, så er jeg fornøyd 🙂

    20. Hei,
      er du redd for å havne i trøbbel med skatteetaten? Ser du linker mye, men merker aldri innlegg med reklame eller annonse eller sponset produkt.

    21. jeg liker bloggen din kjempegodt, men akkurat dette innlegget om lavkarbo syns jeg ikke noe om. har du ikke prøvd det selv, burde du absolutt ikke utale deg om det. jeg har godt på det i tre år nå og har gått ned nærmere tjue kilo, jeg har nesten like mye muskler som min datter som trener mer enn meg. magen er mye bedre og det er absolutt ingen som har dødd av å ikke spise karbohydrater! og oppå det hele så har du skrevet et innlegg om at man skal finne det kostholdet som passer for deg selv. det har jeg gjort og jeg er strålende fornøyd.

    22. Silje: jeg har prøvd det selv, og likte det ikke 🙂 men kjempefint om det funket for deg, som jeg også skrev i innlegget. Jeg må få lov å ha meninger om ting, og dette er altså MIN personlige mening om lavkarbo.

    23. Interessant lesning, jeg spiser også karben etter trening:-) merker forskjell pga havregryn til frokost gjør meg mett og tung i kroppen alltfor lenge. Ellers lavkarb på treningsfrie dager… Lykke til med oppkjøringen!

    24. Jeg pleier ofte å ta meg en nutrilett caramell eller et frukt etter trening + masse vann.. Det er bare for å ta noe kjapt noe, før jeg spiser litt mer etter jeg har dusjet og ordnet meg.. (ca 2 timer da etter nutriletten/frukten) Da blir det gjerne litt mer ordentlig mat som cottage cheese med mandler og rosiner eller hjemmelagede knekkebrød om jeg har trent på morgenen, eller middag om jeg trener etter jobb 🙂
      Tror du det er bra? eller gjør jeg det dumt der? 🙂

    25. Knallmye sunt, godt og spennende oppskrifter. Har skrevet ned alles forslag her nå slik at jeg kan variere mer den maten jeg inntar rett etter trening. Etter trening liker jeg å spise en banan og ta en proteinshake, ellers lager jeg raskt saftige proteinpannekaker. Lager jeg før trening tar jeg dobbel oppskrift som blir 3 passelig store pannekaker og tar en før trening sammen med noe annet og resten etter feks. Lager da en røre av 1 most banan, 3 ss havregyn, 1 egg og 2 eggehviter, 1 ts kanel og 2 måleskjeer med vaniljeproteinpulver. Kan stekes uten olje i panna. Knallgodt med litt cottagecheese på og lett eplesyltetøy eller friske jordbær og litt sukrinmelis 🙂 Snadder 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg