Persing og beinøkt fra helvette

OMG. Jeg har så vondt i lårene mine at jeg tror jeg dævver. Nå skal jeg ta dere med gjennom dagens økt på forside lår med meg. Dette er sånn det funker, step by step 🙂 

Jeg varmer alltid opp med å gå ca. 10 minutter på mølla i raskt tempo med stigning. Deretter er det klart for tidenes hat/elsk øvelse: knebøy. Jeg kjører 3 oppvamingssett før jeg virkelig begynner, med 10 x 20 kg, 8 x 40 kilo og 5 x 60 kilo. Når disse er fullført er jeg god og varm i muskulaturen og klar for arbeidssettene. 3 x 8 reps på 70 kilo gikk opp lettere enn forventet, og derfor gikk jeg for et forsøk på persing bare for gøy. Tilsammen lå 85 kilo på stanga og den gikk opp tre ganger, hurra 😀 Alltid gøy å løfte tyngre vekter enn man har gjort før. Lurer på hva jeg hadde klart om jeg ikke hadde kjørt 3 sett på 70 først – regner med jeg finner ut av det etterhvert!

Neste på menyen er beinpress, som jeg utfører med et og et bein i HammerStrength maskin.  Her kjører jeg 3 sett på 12-15 reps, og når jeg klarer 15 reps på alle 3 settene er det på tide å øke belastingen. I dag ble det 15, 12 og 10 reps på 130 kg. Så er det klart for utspark, som definitivt er en av mine favorittøvelser for forside lår. Får så god kontakt med musklene på denne øvelsen synes jeg. Her kjørte jeg 4 x 12 på 20 kilo. Etter denne øvelsen er jeg relativt gåen i lårene, men det verste gjenstår forsatt – nemlig hatsettet mitt. Etter den siste øvelsen på hver muskelgruppe kjører jeg alltid et hatsett      ( ja, jeg har funnet på navnet selv ) for å få tynt ut det siste av musklene. På bein gjøres denne igjen i beinpress i HammerStrength, men denne gangen med begge beina. Settet utføres slik: 10 x 10 reps med 10 sekunders pause mellom. Er det rart jeg kaller det hatsett?! Her er det viktig å ikke legge på for mye – man skal tross alt klare 100 reps på den vekta. Jeg kjørte 110 kilo, og klarte knapt å gå etterpå. Det føles helt jævelig mens det står på, men gud så godt det er når man er ferdig! Så er det klart for triceps, men det kan jeg fortelle om en annen gang 🙂

Lårene mine protesterte heftig når jeg skulle gå opp trappa for å lage middag, men jeg kom meg opp likevel. Jenta må jo spise maten sin, hehe 😉 Og i hverdagene spiser jeg som regel ikke fancy ting som krever halve Iherb, det hører helgene til. Jeg har verken tid, kreativitet eller vilje nok til å holde på slik på ukedager. I dag ble det kylling, ris og salat toppet med denne kalorifrie dressingen. Så godt – så enkelt 🙂

Hva har du trent i dag?

34 kommentarer
    1. Så flink du er! 🙂 Dette var et kjekt innlegg. Lurer på om jeg vil kjøre på med “hatsett” på mine treninger også. Er det bare forside lår-øktene du har det siste “tyne”-settet? Ha en fin kveld, Nora -jeg heier på deg! 🙂

    2. I dag har jeg trent rygg og skuldre. Klarte faktisk min første chin-up i dag 😀 Woho! Er den thousand island dressingen god? Vurderer å bestille den, eller en annen dressing fra walden farms (bare ikke ranch dressingen).

    3. Har et spørsmål angående en diett jeg startet på i går. Denne dietten skal gå utover 14dager og er slik at man kan spise så mye egg,fisk,kylling og salat man vi løpet av en dag.. Hva synes du om denne dietten? tror du jeg kommer til å gå ned noe på den? Det jeg spiser er ca 1 kyllingfilet om dagen, to store boller med salat 4-6 egg , er dette mye? kommer jeg til å gå ned noe? trener ikke veldig mye ved siden av heller!! Hadde vært utroliiig snilt med et svar for jeg digger virkelig både deg og bloggen er innom nok for å si det mildt :D:D ha en fin kvel og go treningsøkt i morgen:)

    4. wow, tar av meg hatten for deg Nora!! 🙂 Dette var et kjekt innlegg 🙂 Legg gjerne ut flere slike detaljerte innlegg om øktene dine 🙂 Gratulerer med pers 🙂 Du er råsterk 🙂

    5. WOW! Imponerende beinstyrke!! Go girl!!
      Hva slags krydder har du på kyllingen og risen der? Det så skikkelig godt ut!
      Skal du stille i noen konkurranser denne sesongen?

    6. Wow, knalløkt! Du er sterk også, jeg får såvidt opp 105 kg på beinpress. Elsker når du beskriver skikkelig hva du trener! Høres mye mer effektivt ut enn mine 3×8-10 reps så neste øvelse. Hender jo at jeg setter meg på leg press og kjører tunge, tunge reps hvis jeg føler jeg har mer å gi, men kanskje jeg burde gjøre det istedetfor 5-6 forskjellige øvelser.
      Er utspark det samme som leg extension?

    7. Heeeiii, så RÅTT 🙂 dette va fristende å prøve 🙂 Eg e litt syk i hode, jo J… det er jo bedre e det 🙂 hehe. Sko ønske eg va der å prøvde ut med deg 😛
      Håper du klarer å gå i mårra då 🙂

    8. Ooooh, deilig økt! Skjønner godt at du er kake; stakkars meg skulle ikke klart halvparten. 😛
      Elsker bildet, det er himla beskrivende, akkurat slik det er å trene styrke til blodsmaken kommer løpende. 😀
      I dag har jeg trent kondisjon ute, hadde som mål å klare 5km på 30min, men endte på 30:40, og da ble jeg så sinna at jeg løp enda litt til. Deilig. Hjemme har det vært knebøy, utfall og diverse triceps. 😀

    9. Trine: Det er veldig stor forskjell på beinpress-maskiner altså, så det må du ikke tenke på! Forskjell på vinkel og om i tillegg om det er kg/lbs 🙂 Utspark er det samme som leg extension ja!

    10. Anonym: Hvem er det som har satt opp denne dietten til deg? Det høres lite ut på en hel dag det der, kroppen trenger energi og næring. Men det viktigste er at du finner et kosthold du trives med, og som du kan holde over lengre tid. Prøv og feil litt og se hvor mye mat du kan spise og fortsatt gå ned i vekt 🙂

    11. Liv: Så gøy å høre 🙂 Nei, jeg har hatsett på alle muskelgruppene 🙂 De varirer litt i utførelsen, men stikkordet er at de alle er HAT å utføre 😛 Hehe 🙂 Kan legge de ut etterhvert som jeg kjører de ulike øktene mine. Det er absolutt å anbefale å kjøre slike hatsett, funker for meg i allefall!

    12. Gratulerer så mye med pers, det er neimen ikke dårlig etter de første settene der 😀 God tur til OSlo i helgen, kanskje er jeg så heldig å få hilst på deg ! 🙂

    13. Hei! Likte innlegget! 😀 Syns det er bra når du skriver såpass detaljert fra en økt. Jeg skal også trene bein i dag. Men syns det er litt rart at jeg tar nesten like masse som deg i knebøy (for jeg er overhode ikke like muskuløs som deg, og har ikke trent tungt like lenge). Jeg perset sist gang med 80 kg som jeg klarte 8 reps av. Hvor dypt går du? Når jeg har såpass mange kg på har jeg maks 80 grader vinkel i knærne.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg