Hvordan starter man?

 

Jeg har fått utrolig mange spørsmål om hvordan man skal begynne å trene for å bli utøver i bodyfitness – eller bare for å komme i gang med trening generelt. I mine øyne er det aller viktigste og første steget å sette seg realistiske mål for treningen din, og gjerne bryt disse ned i delmål. Det aller meste vi gjør her i livet kommer av at vi har et mål med det, om det gjelder skole og utdanning eller i arbeidslivet. Det er ikke like gøy lenger etter x antall år på skolebenken, men vi gjør det likevel fordi vi har et mål med det. Sånn er det med treningen også. I begynnelsen er du kanskje full av motivasjon, men hva skjer så de dagene motivasjonen ikke er der? Det er akkurat da du trenger å komme deg på trening likevel, fordi du har et mål som driver deg.

Etter du har satt deg mål kommer steg to, som er nesten like viktig. Du må planlegge hvordan du skal gå frem for å nå målene dine, og akkurat hva du skal gjøre. Det kommer nemlig ikke av seg selv, du må sette igang tiltakene som trengs for å komme deg dit du ønsker. Få satt opp en diett og et treningsprogram av noen som har peiling, og som er inneforstått med dine mål og ønsker. Få så denne personen eller noen andre som har drevet mye med styrketrening til å vise deg hvordan de ulike øvelsene skal utføres. Ikke bare er rett teknikk utrolig viktig for at du skal få best mulig utbytte av treningen, det gir deg også en følelse av trygghet – at du vet hva du holder på med. 

Steg tre er å måle fremgangen din, slik at du alltid kan se at du kommer nærmere målet ditt. Før en treningslogg eller treningsdagbok for hver gang du trener. Så kan du smile for deg selv når du ser hvor mye lenger du løper nå enn du gjorde for 12 uker siden, eller hvor mer du løfter. Gi deg selv belønninger for hver gang du når et delmål. Hvis målet ditt er knyttet til vektnedgang eller oppgang anbefaler jeg alltid å bruke mer enn badevekta for å måle fremgangen din. Ta formbilder en gang i uka og bruk målbånd i tillegg til vekta, da denne kan være veldig misvisende.

Steg fire kommer når du endelig har nådd målet ditt. For hva skal du gjøre da – slutte å trene? Nei, her kommer ofte den vanskelige delen. Etter å ha nådd et mål er det lett å gi slipp på alt, å tro at det man har oppnådd fortsatt vil være der selv om man ikke jobber like hard for det. Feil. Sannheten er at når det kommer til trening så finnes det ingen målstrek. Det er det som er så fint med det synes jeg. Det er alltid noe som kan forbedres, og du kan alltid bli en bedre versjon av deg selv. Og det er aldri for sent å begynne.

31 kommentarer
    1. Flott innlegg! 🙂
      Synes også at det er fantastisk motiverende å ha blogger som dette her å lese. Det beviser jo bare at med mye hard trening og disiplin så kan man nå målene sine.
      Takk for økt motivasjon!

    2. Åh, herlig innlegg! Tenkte akkurat på at jeg ikke orker å trene idag, men nå skal jeg dra på trening! Sliter veldig med motivasjon, og det er ikke så gøy når jeg har lyst på like fin kropp som deg..

    3. Motivasjon til tusen nå! Takk for den 🙂 Jeg er jo godt i gang, nå er det bare å holde på motivasjonen og druse på mye hardere ;D

    4. Ivri leser av bloggen din =) Jeg trener mye selv, men jeg har sykt lyst å trene chins uten hjelp/støtte, har du noen gode råd for hvordan jeg kan lære meg dette. Noen øvelser evt muskel grupper som burde legges mer vekt på ? =)

    5. Takk, dette innlegget trengte jeg!
      Men jeg vet fremdeles ikke hvordan… Håper på svar på mailen jeg har sendt deg! 🙂
      E.

    6. Kjempebra innlegg!
      Hadde vært flott med et lite oppfølgingsinnlegg om styrketrening for nybegynnere. Hva det er lurt å starte med. Hvilke øvelser osv 🙂

    7. hei! har lenge prøvd å få strammet opp nedre del av magen, men den vil liksom ikke vekk,,…kan du gi meg noen gode tips? gir snart opp.
      digger bloggen din!!! stå på du er topp!!

    8. bare ELSKE bloggen din! Du e super motivasjon! Å har brukt mange av mat-tipsan dine. HÆRLI! 😀 stå på!

    9. hvilke tanker har du rundt trening og alkohol? har hørt at du kan falle tilbake hele 3 uker i treningen etter en kveld på “fylla”! er dette sant
      når jeg sier trening tenker jeg på trening til konkuranse.
      håper du svarer 🙂

    10. Hei 🙂
      Lurer på om du kan vise oss hvilke mageøvelser du bruker mest, eller den mageøvelsen som gir fortest resultater hvis du vil ha synlige magemuskler. Syntes det er så fint! 😀
      Håper du vil fortelle meg det eller vise de.

    11. Kjempebra tips! Det med å føle seg trygg er kjempeviktig. Jeg var så usikker på treningsstudioet at jeg turte nesten ikke trene hvis det var mye folk der. Nå er det mye bedre og jeg syns det er helt greit å vise frem at jenter trener styrke de og 😀
      Ha en fin dag

    12. Fint innlegg! Lurer på en ting, hva slags belønninger pleier du å gi deg selv når du når et (del)mål? Har pleid å “belønne” meg selv med å spise noe jeg har hatt lyst på lenge, men det er blir jo litt motsiende:P. Hva pleier du å gjøre? 🙂

    13. Første gang jeg er innom bloggen, men må bare si at dette innlegget var veldig motiverende! 😀 Å sette seg mål er det aller viktigste!

    14. Veldig bra innlegg!
      bare lurte på noen ting så jeg håper du kan ta opp en gang, vist du skal trene for å få muskler, hvor mye kalorier burde du få i deg? og hva mener du er de beste mage, rumpe, lår og skulder øvelsene? 🙂

    15. Hei der. Jeg har en usedvanlig god grunnmusklatur og når jeg slet på det meste med anoreksi veide jeg 26 kilo,men var oppegående. Siden jeg var 5 år har jeg drevet aktivt med judo og fått med meg x antall NM medaljer. Spilte x antall år også på elite nivå i fotball,”men falt ut av det i en alder av 24 (når trenererene) ikke følte det var forsvarlig mer. Gikk på sykepleien i Stavanger og ble tatt opp til landslagsvurdering innenfor klatring. Er bare 158 høy,men med en god kjernemuskulatur. Nå driver jeg aktivt med hest og sprangridning,men har alltid “drømt” om fitness eller bodubuilder(noe som ikke ble aktuelt når jeg tippet flere kilo under 30. Jeg må holde en vekt på 36 +, ellers får jeg ikke starte stevner. Har du noen ide hva jeg skal trene for å begynne med fitness. Rir 6 dager i uken,løper 3 ganger og driver styrketrening(med min egen vekt)hver dag.Balanse trener jeg ca 5 ganger i uka. Har liksom lyst å ofre litt mer tid på noe annet enn bare riding. Gjerne send meg en pm om du vet hvordan jeg skal komme frem. Ha en fin kveld. Mvh Tina?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg