Min vei til Bodyfitness

Helt siden jeg var lita har jeg vært aktiv innen forskjellige idretter. Jeg drev med håndball, fotball, sykling, ridning og mye annet som krevde fysisk aktivitet. Da jeg var 16 meldte jeg meg inn på SATS og gikk på de fleste saltimene de hadde å tilby. Etterhvert ble jeg tilbudt jobb som instruktør, og jeg brukte utrolig mye tid på å trene. X-antall timer med spinning, aerobic, bodypump og step ble lagt ned iløpet av uka. Styrketrening gjorde jeg en gang iblandt, men det var langt ifra hovedfokuset.  Kostholdet var jeg ikke så nøye med, og det gikk mye i knekkebrød og Nutrilett barer på hverdagene, og godis og kake i helgene. Det er nesten ironisk hvor mye mer tid jeg brukte på trening da enn jeg gjør nå, men jeg oppnådde aldri de resultatene jeg ønsket. Den gangen hadde jeg ikke hørt om bodyfitness engang, men ønsket bare å “stramme opp” som det så fint heter. Heldigvis fikk jeg etterhvert tips om at for å stramme opp var det å løfte vekter som var det mest effektive.

Vår 2008. Hæ? Blir man ikke fit av å spise kake? 


Vår 2009. Ikke av å bare trene cardio heller???

Release your potential var det første “skikkelige” treningsprogrammet jeg begynte å følge. Dette er et standardisert opplegg for både trening og kosthold, og jeg synes det er et veldig fint program for nybegynnere. Jeg synes det var veldig gøy og motiverende å se at jeg ble sterkere, i tillegg til at jeg så forskjell på kroppen min. Stryketrening tre ganger i uka, nedtrapping av saltimer og opprydding av kosthold var det som gjorde forskjellen. Ennå visste jeg ikke hva bodyfitness var, og hadde aldri sett for meg at 3 år senere skulle jeg komme på 7. plass i NM i bodyfitness.

Høst 2010

Høst 2011

Det var først da jeg flyttet hjem til Trondheim og meldte meg inn på Kaliber at jeg virkelig ble bitt av basillen. I stedet for å trene på at standardisert opplegg alene, begynte jeg å trene meg kroppsbygger Paul Alexander Rusten. Paul har lært meg utrolig mye og er idag ikke bare verdens beste treningspartner, men også en av mine aller beste venner. Han satte opp en plan både for treningen og kosthold, som var tilpasset meg. Det var først da jeg VIRKELIG ble frelst av styrketrening. Dette gjorde at jeg så resultater fort, og ble ekstra motivert. Kaliber har en egen “Wall of fame” med utøvere om har stilt for klubben, og jeg ble utrolig facinert over kroppene til disse utøverne. Det vekket en liten spire om at jeg kanskje en dag kunne bli god nok til å havne på den samme veggen. Med hjelp fra Paul ble jeg fort kvitt overflødig fett, og vi så at en aktiv ungdomstid hadde gitt godt grunnlag. Vi trente tungt og mye, og den gode fremgangen min gjorde at Paul oppfordret meg til å prøve bodyfitness. Når jeg i tillegg fikk tilbakemelding fra Gunnar og andre på gymmet  og at jeg hadde godt potensiale var det gjort – jeg bestemte meg for å stille. 

Den dag i dag er dette noe jeg er utrolig glad for. Bodyfitness er så mye mer enn folk tror, det er ikke bare å stå dollet opp på en scene i glitterbikini. Bak det ligger det uendelig mange timer styrketrening, cardio og timer på kjøkkenet. Blod, svette og tårer er bokstavelig talt ofret for å oppnå scenekroppen, og mange spør hvorfor vi orker å legge så mye i dette. For meg handler iallefall bodyfitness om så mye mer enn de 10 minuttene på scenen. Å ha et mål å jobbe mot er utrolig motiverende for meg. Og når jeg først satser, så går jeg all in. Jeg elsker å utfordre meg selv – og det er noe jeg definitivt har gjort gjennom diettperioden. Jeg har lært mye om meg selv, om hvordan kroppen min fungerer og ikke minst om viljestyrken min. Jeg har lært at hvis jeg ønsker noe stert nok, så klarer jeg å oppnå det. Det gjelder ikke bare for meg, men for oss alle. Det handler bare om å gi 100% hver dag, og aldri, aldri gi opp. 

 

47 kommentarer
    1. Utrolig inspirerende og ikke minst imponerende hva du har oppnådd på hva som må kunne kalles relativt kort tid. Må være drøyt antall timer og fokus du har lagt inn på trening og kosthold! Jeg har stor respekt for disiplinen til seriøse kroppsbyggere.
      Har vært veldig gøy å følge bloggen din!

    2. Veldig bra skrevet.. jeg hadde på radioen i bakgrunnen da jeg leste dette og fikk nesten tører i øynene da Limp Bizcuit med “behind blue eyes” kom snikende ut av høyttalerne..
      Du er et levende bevis på at hvis man vil så kan man – stå på videre Nora – du har gjort meg, Paul, Gunnar med flere kjempe stolt!! 🙂

    3. Herregud, for en forvandling. Du ser knallbra ut idag. Det er viktig med riktig veiledning – jeg merker jeg mangler det selv. Jeg finner liksom ingen som er dyktige nok til å hjelpe meg litt på veien. Jeg har selv vært veldig aktiv gjennom oppveksten, men jeg merker jeg trenger litt hjelp med “det lille ekstra”. Så du er heldig som har fått skikkelig veiledning underveis 😀
      Stå på! Og ha en riktig fin dag.

    4. kan du lage et innlegg der du skriver om veien til å få muskler i armer, og til å gå ned i vekt? hva er bra trening osv.. er så vidt begynt, men trenger hjelp 🙂 åsså vil jeg ha muskler som er synlige i armer.. virker som du har myee informasjon;))

    5. (“,) Kunne du tenkt deg å skriva eit innlegg om kva som ligg til grunn for om ein vinn ein bofyfitness-konkurranse? Kvifor De nyttar brunkrem? Kvifor på kroppen og ikkje i andletet? Kvifor De må barbere vekk alt kroppshår? Og så vidare… (“,)

    6. Veldig inspirerende innlegg! Har lyst til å starte med styrketrening, men vet liksom ikke hvor jeg skal begynne…
      Kan ikke du legge ut bilde av dagsformen din i dag? er det stor forskjell fra hvordan du så ut for noen uker siden ? 😀

    7. Hvor mange kcl. inntar du når du ikke er på diett i løpet av en dag ? Synes det er så vanskelig å vite om inntaket er tilstrekkelig for bygging av muskelmasse, for fremgang.
      Du er veldig flott Nora !

    8. har du mulighet for å legge ut grunntrening programmet. er blitt så inspirert av deg den siste tiden. så vil komme skikkelig i gang med treningen 🙂

    9. Oi, så flink du har vært 🙂 Men jeg lurer på en ting, hvordan er kondisen din? Trener du den også?

    10. åååh, hadde det ikke vært for at jeg nettopp kom hjem fra trening og er helt utslitt, så hadde jeg dratt rett på trening etter å ha lest dette innlegget! : D

    11. Flinka:) alt er mulig!
      Men du, lurte på en ting, hvordan gikk det med tyggis avveninga? Holder på selv, men trenger noen tiiips:( er faktisk mye verre enn å slutte å røyke! Har du noen på lur?

    12. Inspirasjon! Tusen takk.. Kosa meg litt i kveld, men no er det skjerpings 😉 If I’m starting right now, it’s never too late.

    13. Du är fantastisk Nora..! Du har gjort en otroligt bra insats under hösten, och jag är säker på att ditt Fitness-liv kommer fortsätta lääänge och vara väldigt väldigt bra! 🙂 Motiverande blogg att följa under egen diet ska du veta! Stå på super tjejen!

    14. Vet du hva, du er virkelig inspirerende! Jeg er slankeoperert for en måned siden. Nå gjenstår det masse hardt arbeid for å bli som jeg har drømt om. For meg, og andre opererte, er proteiner det aller viktigste. Det var av den grunnen jeg snublet meg inn hit på bloggen din. Nå har du ispirert meg til å begynne med dette programmet også, og jeg gleder meg! Det er jeg veldig takknemlig for. Jeg har ingen kunnskap om trening, og mitt treningssenter har ikke instruktører eller pt`s, så dette var et supert opplegg!
      Jeg leser og ser oppskriftene dine. Men, jeg skulle gjerne visst mer om kosthold også, og alle disse “erstatningene” du bruker. Jeg har prøvd meg inn på bla. iherb ol., men jeg sjønner likssom så lite av det. Hva vil du anbefale som en basic start??
      Håper du an gi litt mer spesifikke tips til dette, og takk for en super blogg!

    15. Når du gikk på RYP fulgte du da den kostholdsplanen som er der? er litt mye tilskudd for den slanke studentkontoen min, så vurderer å mixe mitt eget kosthold..

    16. Kan du legge ut flere bilder fra før du begynte med bodyfitness? gøy å se hvordan du så ut til sånn du ser ut nå =D DU er en stor insperasjon!

    17. 7. plass i nm? eh..trodde ikke du fikk noen plassering? du kom jo ikke videre til finalen.. anyway burde innse at du ikke har fysikken til det, lite muskler, just skinny. du virker som du er litt anorektisk spør du meg, og du spiser jo forsatt diett mat.. er ikke alle som tåler en konkurransediett tydeligvis..

    18. Oi så sjalu du er da anonym… Du ser best ut Nora. Jeg er imponert, det er ikke mange som klarer det du har gjort.

    19. Haters gonna hate anonym x2 og kristin! Det er så trist og patetisk med folk som føler de bare MÅ komme med slike unødvendige jantelovskommentarer! Etter å ha vært på en såpass hard diett,er det jo også viktig å gå opp igjen på en sunn måte, og det kan ta tid!

    20. Hei!
      Mulig jeg er helt bortreist når jeg spør dette spørsmålet, men de kosttilskuddene som står på RYP-programmet, inneholder de noe som står på dopinglista?
      Du ser forresten veldig flott ut!

    21. Håper folk snart kan innse at sceneform er SCENEFORM! Ingen fitnessutøvere går rundt med 8 i fettprosent året rundt. Da mister man mensen etc, og det er det få som vil. Mange ligger på 15-25 % kroppsfett utenfor konkurranseform, noe som er helt forsvarlig.

    22. utrolig innspirerende og motiverende innlegg og ikke minst blogg! :)Er selv aktiv og trener x antall timer på spinning, aeorbic, body pump o.l saltimer, men vil nå starte å trene styrke i sal 3 ganger i uken og kutte litt ned på saltimer får å stramme opp og bli litt mer markert. Så vil bare takke deg for at du delte denne linken, for nå idag har jeg startet opp med grunntrenings programmet og ryddet opp i kostholdet! 🙂

    23. Tusen takk for inspo, for det trengte jeg 🙂 Har lest litt på dette prog nå og lurer egentlig på hvordan en gjør det med økning på vektene? Øker en bare når en merker at en kan gi mer? Elr er det fast en kg pr treningsøkt?

    24. Hei Nora.. Du inspirer meg utrolig mye.. Jeg syntes du er kjempe flink og utrolig viljesterk! Jeg har tenkt lenge på å legge om kostholdet å begynne å trene.. Jeg vet ikke hvordan jeg skal starte, hvordan øvelser og hvordan man jeg skal spise til en hver tid, eller i det hele tatt.. Du har sikkert mye å gjøre, og kanskje ikkke ser kommentaren min engang, men hvis du hadde hatt tid, ville du ha hjulpet meg med noen tips? Så kan jeg fortelle deg hvordan det går videre med meg?

    25. Hei! 🙂 Du insipirer meg, og får meg til å ville å begynne å trene igjen! Jeg har kjempe lyst til å bli kvitt litt overflødig fett som du sier Paul har hjulpet deg med. Jeg lurte på om du kunne lage noen innlegg med tips til hva man skal trene for å bli kvitt det, og hva man skal spise. Det hadde jeg satt utrolig stor pris på 🙂
      Jeg digger deg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg