Nydelig kveldskos & vond magefølelse

Etter en grå dag i Trondheim tittet endelig solen frem i kveld, og det gjør meg så glad! Selv om jeg sitter inne gjør det godt å se den nydelige kveldshimmelen ute. Jeg har spist en helt nydelig middag og kunne selvfølgelig ikke la desserten bli noe dårligere. Oppkuttet frukt er alltid helt fantastisk, og er den enkel måte å få i seg mye frukt på. Legg til litt smeltet sjokolade, så blir det virkelig en nydelig dessert! Dette er noe av det enkleste og beste jeg vet som kos om sommeren. Mango, jordbær, druer og banan er mine favoritter, men her kan du teste alle typer frukt og finne det du liker best!




Selv om jeg sitter her og koser meg med dette, har jeg en vond magefølelse. Jeg har nettopp sett dokumentarene “Cowspiracy” og “Før syndfloden” som begge handler om miljøet på jordkloden vår. Jeg har ansett meg selv som OK miljøbevist tidligere, hvor jeg stort sett har en kjøttfri dag i uken, sykler når jeg kan, bruker lite strøm i huset og resirkulerer alt av søppel. Nå føler jeg at jeg er nødt til å gjøre noe mer, og vet nesten ikke hvor jeg skal starte. Derfor håper jeg at dere kan gi meg deres beste tips, for det blir nesten så jeg ikke vet hvilken ende man skal begynne i. For alle som ikke har sett dokumentarene, gjerne gjør det! Jeg vet selvfølgelig at ting ikke alltid er 100% som det blir fremstilt i en film, men de fleste av oss har godt av å bli litt mer miljøbeviste . Så kveldens tips fra meg er å skjær opp frukt, se dokumentarene og del dine beste tips med andre ♥

13 kommentarer
    1. Å, jeg har sett de samme dokumentarene og har akkurat den samme vonde magefølelsen 🙁 tok en test for å finne ut av mitt økologiske fotavtrykk og fikk enda vondere magefølelse! Og det som gjorde størst inntrykk på meg var hvor mye mine innkjøp – altså mitt forbruk – utgjorde. Jeg kjøper ikke mye klær, elektronikk, eller ting forøvrig. Følte jeg i hvert fall. Det første jeg gjorde var å kutte den turen jeg hadde planlagt til IKEA. Det var faktisk ikke noe av det som sto på den lista jeg faktisk TRENGTE. Og et par av tingene kan fint kjøpes brukt, så jeg har gått inn på Finn i stedet, Hehe. Et sted må man jo starte. Dessuten fant jeg fram nål og tråd i går for å prøve å reparere en bukse jeg tidligere ville sendt til UFF 🙂

    2. Se earthlings 💔 Det var den som fikk øynene mine opp, ikke bare for miljøet, men for dyra 💓
      Følg veganmisjonen, vegetarbloggen, veggispreik, veganske oppskrifter … På facebook. Mye deilig matinspiraskon 🌸👌

    3. Kjenner meg veldig igjen! Så en dokumentar for ett år siden og har prøvd å velge kjøttfritt/dyrefritt siden. 90% av klærne mine er secondhand, men det er egentlig bare flaks siden jeg er samme størrelse som mamma som driver klesbutikk. Prøver også å “bruke opp” klær, og leverer alltid alt av rester til Fretex. En kan bli litt fortvilet til tider, for ens eget bidrag drukner i det store forbrukerhelvetet, men håper at bare vi blir mange nok vil det utgjøre en forskjell, ikke bare for den ene kyllingen (eller 180 kyllinger i året om man spiser ett kyllingbryst per dag, som dermed slipper å bli født i utgangspunktet), men også fabrikkarbeiderne i Bangladesh som produserer mange av klærne vi bruker og kaster på sesongbasis. Har tenkt på, men foreløpig ikke så god til, å kjøpe mat som ikke har vært på båt fra et land i Sør-Amerika. Men, prøv ting fordi du vil og synes det gir mening, ikke fordi du føler du må. Vanskelig å holde den motivasjonen. Lykke til!

    4. De dokumentarene er kjempe bra, og får oss til å tenke på kloden vår <3 se også "what the health", som går enda mer på dyreprodukter, og at det ikke er nødvendig i vårt kosthold, og hvilke negative innvirkninger det har på kroppen vår. Jeg har kuttet kjøtt fra én meatless day i uken til å ikke bruke kjøtt i middager i det hele tatt. Spiser nå mye kikerter, bønner osv, og vegetar produktene som tilbys i butikken. Kroppen min føles så mye lettere. Melk er også byttet med kokosmelk. Det er store men "enkle" forandinger som gjør så godt for kroppen og mye mer for miljøet enn det å resirkulere. Men det viktigste er at vi alle gjør "noe", én miljøbevisst tanke om dagen er en god begynnelse!!

    5. Jeg har ikke sett de dokumentarene, men ikke la deg hjernevaske helt. En vegansk diett er heller ikke fri for tap av dyreliv. Tenk på alle de dyrene som bor i kornåkerne og maismarkene, som mister livet ved gjødsel og pløying. Jeg støtter heller ikke de store kjøttprodusentene, men prøv å sjekke ut sustainabledish.com. Hun har også en podcast, og mange fornuftige synspunkter, syns jeg. 🙂

    6. Karoline Gulbrandsen: En vegansk diett hadde jeg faktisk aldri klart om jeg ville engang, det blir for ekstremt for min del. Men om vi alle gjør litt mer enn vi gjør i dag så kan det jo utgjøre en stor forskjell 🙂

    7. I tillegg til å kutte litt i kjøttforbruket, som deg, prøver jeg å velge kortreist, gjerne norskprodusert mat. Tenker at det også kan gjøre en stor forskjell og at en ikke MÅ bli vegetarianer for å kunne bry seg om miljøet. Da er man i tillegg trygg på at det er langt mindre antibiotika i kjøttet, men det blir jo en annen debatt igjen.
      Tenker at mange små steg i riktig retning er en god vei å gå. Som flere her nevner kan man være bevisst på hvor mye klær man handler og å alltid resirkulere alt tøy (også det som er ødelagt – det kan brukes til materialgjenvinning). Ellers kunne jo nordmenn generelt tatt mindre fly, men få av oss er villig til å droppe feriene – litt dobbelmoralsk der altså. Liker å reise selv, så der har jeg ikke noe jeg skulle sagt.
      Synes ikke du burde ha klump i magen eller dårlig samvittighet. Det at du, som når ut til så mange, bruker din stemme til å sette fokus på et så viktig tema er jo kjempebra! Har tro på at hvis alle sammen gjør litt, kommer vi langt. Du er et godt forbilde 🙂

    8. Det finnes SÅ mange gode vegetariske og veganske alternativer i butikkene! Det er også veldig mange flinke youtubere med gode ideer til måltider. I tillegg har jeg stort fokus på eget forbruk mht klær og kjøper heller én genser jeg kan ha i mange år enn fire som blir utslitt og må kastes etter kort tid

    9. Det er sunt med et kritisk blikk og å kutte ned på forbruk, men veganisme er heller ikke veien å gå. Velg småskalaprodusenter, støtt små lokale bonder, velg økologisk når du kan, og støtt opp om norsk landbruk. Uten landbruket dør kulturlandskapet, og store deler av Norge ut. Alle kan ikke bo i byer og spise kål.

    10. Nina: Vegetarianere kommer denne familien aldri til å bli, men likevel føler jeg det er mye vi kan gjøre for å spare miljøet. Litt mindre rødt kjøtt kommer det garantert til å bli fremover. Så har jeg f.eks maset om å bytte ut hele spisestua vår som det ikke er noe i veien med – bare fordi jeg har lyst på noe nytt i stua. Nå har jeg lagt fra meg den ideen 🙂

    11. Hvorfor ikke kjøre i gang en konkurranse her på bloggen eller en utfordring ift å gå flere uker/måneder uten å kjøpe klær? Til Ulrik telles ikke da, siden han vokser 🙂 Jeg tenkte å gjøre det for min egen del inspirert av innlegget ditt!

    12. Malene: Jeg må liksom klare å gjennomføre det selv, hvis ikke blir det dumt. Treningsklær er en del av jobben min så det kommer jeg til å fortsette med, men jeg har mange andre steder i livet jeg kan gjøre tiltak! Jeg tror ikke at det fungerer å skal gjøre om på absolutt alt i hverdagen, men det gjelder å finne de stedene hvor jeg har mest potensiale 🙂 Men jeg blir så utrolig glad av å leste at du ble inspirert av innlegget, og at du faktisk har tenkt å gjøre en endring. Det er fantastisk!

    13. Så bra 🙂
      Det har i det siste kommet frem masse om hvor lite miljøvennlig treningstøy er, så det hadde vært Moe å lese seg opp på.
      Ellers kjøpe brukt til barnet, masse fint på finn som ser helt nytt ut. Se over baderomsartikler og kvitt deg med det som har microplast i seg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg