Akkurat som du er

Det å ha en trenings- og kostholdsblogg tror jeg fører med seg mye bra, som å øke fokus på sunn mat og treningsglede. Men det kan også føre til mye negativt, og jeg er livredd for at akkurat min blogg skal føre til at noen tipper over kanten. Jeg får utrolig mange mailer fra dere lesere, og vit at det setter jeg utrolig stor pris på. De fleste er positive og fra mennesker som er motiverte til trening, men endel er også triste og fra mennesker som ikke har det så greit. Og selv om mange av dere aldri sender meg mail – så vet jeg at det sitter mange flere som ikke har det så greit bak en skjerm og leser innleggene mine. Jeg synes det er like trist hver gang jeg får en mail som dette: “Hei. Jeg er ei jente på 1.70 og veier 53 kilo. Trener ofte og spiser relativt sunt. Kan du komme med tips for å gå ned i vekt? Du er et stort forbilde!”  Selv om jeg synes det er fantastisk å kunne være et forbilde – så er det langt i fra denne typen forbilde jeg ønsker å være. 

Sunn og sterk er den typen forbilde jeg ønsker å være, og dette ligger langt i fra det å sulte seg selv tynn. Å være så tynn som mulig har aldri vært en mål for meg, og kommer aldri til å bli det heller. Gjennom bloggen ønsker jeg å dele noe av min hverdag for å inspirere til en sunn holdning til både mat og trening. Hysteri og spiseforstyrrelser er ikke noe jeg ønsker å fronte. Det er viktig å huske på at vi alle er forskjellige – og vi har forskjellige behov når det kommer både til trening og kosthold. Jeg med mine 1.58 cm kan eksempelvis fungere fint med å ligge på 2500 kcal om dagen – det betyr ikke at du på 170 gjøre det samme. Dette er grunnen til at jeg aldri legger ut nøyaktig antall gram eller kalorier til måltidene min – fordi dette er et opplegg som er tilpasset meg. Hva som er optimalt for deg kan være noe helt annerledes. Dette gjelder også når det kommer til trening. Du blir ikke Petter Nordhug av å kopiere treningsprogrammet hans, men du må finne et opplegget som passer deg og ditt liv aller best. Og for guds skyld husk at det finnes ingen supermennesker der ute. En kan gjerne late som man er det, men sannheten er at vi alle som en gjør alle feil og går på en smell innimellom. Og det er helt greit

For meg er egenlig trening noe utrolig egoistisk. I løpet av bruker jeg enormt mye tid, krefter og energi på det – fordi jeg elsker det. Denne tiden kunne jeg heller ha brukt på venner, kjæreste og familie – men prioriterer heller å trene. Fordi jeg føler at jeg får så utrolig mye igjen for å trene, og jeg hadde rett og slett ikke vært den samme jenta uten å ha trening som en stor del av hverdagen min. Å trene gir meg utrolig mye, og i tillegg er trening fristedet mitt. I en komplisert verden er jeg lykkelig for at jeg forelsket meg i noe så enkelt som styrketrening. 

Det trenger ikke å være sånn for deg. Og dette trodde dere kanskje aldri at dere skulle få høre fra meg – men det er ikke verdens undergang om du ikke får trent på en dag eller fem. Det er så uendelig mye som betyr mer enn å ta mest i knebøy, ha lavest mulig fettprosent eller de største bicepsene. Det handler om å finne glede i treningen og i hverdagen generelt – for livet er for kort til noe annet. Du er bra nok akkurat sånn som du er, og er verdt uendelig mye mer enn et tall på ei vekt. Husk alltid det. 

51 kommentarer
    1. Utrolig viktig at du kom fram med akkurat dette temaet med tanke på dagens kroppshysteri. Jeg er positivt overrasket over at du, som er profesjonell i feltet, eier et innblikk i hvordan det er å stå på utsiden slik flere av dine “ikke-profesjonelle” blogglesere gjør, og hvor vi ser opp til deg og din sunne livsstil. Å nevne dette kan hjelpe betydelig mange fra å vikle seg inn i sin egen forventningsfulle idealverden, hvor kanskje nettopp du er klimaks. Flott levert, jeg heier på deg!

    2. Helt sant! Det handler om å leve sånn man VIL leve. Så man er gladest mulig! 😀 Det er som med så mye annet også; det er ikke hva alle andre tenker eller mener som betyr mest for en selv. Det er sine egne oppfatninger, meninger og følelser! 😀

    3. Du skriver virkelig bra Nora, går det ann å ikke like deg?
      Som jeg har forstått har vi en samme kjærlighet for peanutter, eller tar jeg helt feil? Følg med: Bland et egg og en eggehvitte med ca 3 ss peanut mel og 3 ss peanut protein, tilsett ca 1 ts fiberhusk og spe på med vann til du får ønsket konsistens. Jeg liker de feite og gode!!
      På toppen lager du peanutsmør, og ja det smaker 100 ganger bedre enn hva du får i butikken og andre steder. Walden farms, ja hva kan jeg si? Ta så mye peanutmel du vil ha, og spe med melk til du får en fin of tykk konsistens, tilsett salt, og om ønskelig litt sukrin melis, men jeg like r det salt! Så topper du pannekakene dine med dette peanutsmørret og sukkerfrittsyletøy, og ikke glem og gi meg tilbakemelding!!

    4. Flott innlegg Nora, dette er det viktig å sette fokus på. Det er så mange som kun er ute etter å være så tynne som mulig, og er villige til å utsette kroppen sin for hva som helst for å nå det målet.
      Men på din blogg er det alltid gode og sunne mattips, treningstips osv.
      Veldig bra at du setter fokus på hvor viktig det er med mat og trening i sunn harmoni 🙂
      Klem fra FAST leser 🙂

    5. Fantastisk innlegg! Utrolig viktig at du tar det opp, spesielt i dag hvor “alle” enten løper livet av seg på mølla og gomler salat eller trener beinhardt og spiser proteiner i mengder for å stille i bodyfitness. Jeg mener IKKE å sammenligne det å sulte seg ned i vekt med å bygge en sterk kropp for å stille i en konkurranse, jeg synes bare at det er viktig å fremheve at man kan trene og ha det fint med seg selv uten å nødvendigvis måtte konkurrere. Det viktigste er jo at man trener, spiser sunt og variert og har et fint liv ellers – uavhengig av hvor mye man vil prioriete dette opp mot konkurranser.
      DU er et flott forbilde, og etter dette innlegget her er du et ekstremt sunt et også!

    6. Så urolig reflektert og herlig du er! Er så viktig å huske på at det er greit å ikke være perfekt hele tiden! Etter å ha lest dette VET jeg at kvelden min blir bedre å ha lest dette 😉

    7. Fantastisk bra Tema Nora!!! Jeg har vært noen år på den gale siden,og det er ikke noe jeg under andre! En forferdelig situasjon som det tar uendelig lang tid å komme seg opp igjen på!! Men nå har jeg god balanse og jeg tenker at det er det livet handler om!!!

    8. Så fint Nora.. Du er et godt forbilde og folk som er ute og kjøre kommer til å finne inspirasjon der de vil finne det, dessverre.. Det eneste du kan gjøre er å fortsette å være det gode forbildet du er og skrive innlegg som dette.

    9. Utrolig bra innlegg Nora!! Følger med bloggen din og får veldig mye motivasjon av det! 🙂 Stå på!

    10. Utrolig bra innlegg, Nora! Det er helt supert at du påpeker at du ikke prøver å bli tynn, men at du bare vil trene og bli i best mulig form. Du er et suverent forbilde, og det gir mye motivasjon, vit det 🙂

    11. Hei! Jeg bare lurte på en ting. Du bruker så mange kule ingredienser, kjøper du alt på nettet eller er det mulig å få tak i på helsekost. Spesielt stevia 🙂

    12. Takk!! Ble nesten litt på grinern nå, haha (humørsyk, much?). Du er et sunt forbilde, og jeg er veldig glad for hvordan du viser frem trening og sunn mat på bloggen din. Er jo noen av de litt større bloggerne som har et helt sykt forhold til mat, trening og kropp.. Godt å lese at noen fortsatt har vett i skallen! 🙂

    13. Dette var et utrolig bra innlegg Nora!! å jeg kunne ikke få sagt det bedre selv! 😀
      Det er så viktig å ikke bli fanatisk, dra ting for langt… Et sundt forhold til kost, kropp og trening vil IKKE si; å slutte å spise, hate seg selv og kaste opp mat…
      Man skal leve livet slik man ønsker å leve det, gå med hevet hode bare fordi at en er seg selv!!! <3
      Vær glad i den man er!! 😀 <3

    14. Dette innlegget trengte jeg veldig. Takk! Du er virkelig noe for deg selv, Nora! Håper du når langt 🙂

    15. Jeg har lest bloggen din nå i ett år, men dette er første gangen jeg kommenterer, fordi det er verdt det. Dette var et fantastisk innlegg som jeg skulle ønske kom på trykk i hvert et blad.

    16. Kjempefint innlegg, du er virkelig et ORDENTLIG forbilde. For meg er du motivasjonen til å kjempe MOT spiseforstyrrelsen. Til å trene styrke fremfor bare kardio, og til å spise mer fremfor mindre. Ikke en motivasjon til å falle tilbake i gamle vaner.
      Stå på <3

    17. Du er virkelig fantastisk, Nora. Etter å hatt en forferdelig dag var dette innlegget akkurat det jeg trengte. Tusen takk!

    18. Vil bare si at du er en utrolig inspirasjon! Er innom siden din ca hver dag, dukker liksom alltid opp noe jeg ikke har sett:P Elsker at du legger ut så mange oppskrifter! Du har så definitivt hjulpet meg på vei til et sunnere kosthold og bedre livsstil. Faktisk aldri lykkes så bra som nå:D
      Så takk til deg, for at du alltid er like positiv og motiverende!
      Lykke til videre!:D

    19. Nora, jeg virkelig elsker slike innlegg fra deg som fokuserer på at vi må være fornøyde med oss selv, og sette ting litt i perspektiv. At det er helt greit å ikke gjøre alti riktig hele tiden, og at vi ikke defineres av tallet på vekta eller karakterer på skolen for den saks skyld. Selv har jeg det fantastisk om dagen, og nyter både trening og mat (mye takket være deg!), men synes det er veldig bra du kaster lys over dette 🙂 Du er til stoor inspirasjon 😀

    20. Veldig glad for at du legger ut et slikt innlegg. Flott!
      Det er lett å glemme at mange faktisk feiloppfatter dette med sunnhet, så da er det ekstra viktig at trening- og kostholdsbloggere som deg tar tak i det.
      Håper formen din er bedre igjen!

    21. Kjære Nora. Jeg har blitt en fast leser – og som mange andre er jeg generelt for dårlig til å kommentere. Men i dag føltes det helt feil å ikke skulle kommentere, for med dette innlegget gjør du mer enn å inspirere meg; du minner meg på alt det du har gjort for meg, og du viser hvilket fantastisk med menneske du er, med en utrolig innsikt og kloke ord. Du har gjennom bloggen din inspirert meg, og fått meg til å både godta og like det faktum at jeg har en veldig atletisk kroppsbygning, som fort legger på seg muskler. Før var dette noe som var et stort problem for meg, som jeg prøvde å skjule og som plaget meg, fordi jeg ville være “tynn som alle andre”. Det at jeg gjennom å lese bloggen din har fått hjelp til å klare og snu dette til noe svært positivt, er jeg deg vanvittig takknemlig for. Tusen takk for at du er et forbilde, en inspirasjonskilde og et fantastisk medmenneske, både for meg og for de andre som leser bloggen din.

    22. Synne: Nå ble jeg virkelig varm og glad inni meg. Tusen takk for at du la igjen den kommentaren! Den fikk meg til å huske hvorfor jeg begynte å blogge i utgangspunket – for å oppnå akkurat det du har beskrevet over 🙂 Jeg føler meg rett og slett veldig heldig som får muligheten til å være til inspirasjon gjennom bloggen min. Igjen, tusen takk for at du minte meg på det. Ønsker deg en fantastisk kveld 🙂

    23. Så fint innlegg! Du har så veldig rett i det du sier her, men desverre er det lett å glemme. Men dette var en fin reminder 🙂 Stå på!

    24. Nora, du er sann inspirasjon! Du er med på å bane en sunn og enkel vei gjennom kostholdsjungelen som utarter seg i media i dag. Du klarer å koke ned til akkurat det det handler om; spis mat som både kroppen og smaksløkene liker og spis til du er mett. Jeg er så glad for at jeg gjennom din blogg har blitt inspirert til å finne en livsstil som passer for meg. Jeg spiser det som gjør kroppen min godt og gir meg energi, og jeg trener når jeg har overskudd. Det nytter ikke å leve med en livsstil man ikke liker, og det synes jeg du får fram godt gjennom bloggen din. Alle må finne sin vei, og du gir mange gode tips til hvordan man skal klare dette. Selvfølgelig vil mange prøve å herme etter din livsstil, men det er jo absolutt ikke en usunn måte å leve på, i forhold til mange andre “ekstreme” livsstiler som presenteres i dag. Dessuten virker du ikke fanatisk rundt kosthold, noe som jeg tror overfører sunne holdninger til leserne dine.

    25. ååååh, jeg likte dette innlegget kjempegodt! Det er mange som beundrer deg og vil gjøre alt som deg, men det er viktig å påpeke at alle må finne SIN måte! 🙂 Tusen takk, dette var noe jeg trengte å lese rett og slett 🙂

    26. Å lese innlegg som dette gjør meg glad! Dette er bare bra bra bra! Bloggverden trenge sånne som deg som setter fokus på de rette tingene 🙂 Trening og sunt kosthold er viktig for et meningsfylt liv, men alt med måte! Veldig viktig at det ikke blir sykelig.
      Så takk til deg, du gjør en viktig jobb 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg