juni 2013

Bursdagsbarn, Okavanga delta & Chobe nasjonalpark

De siste dagene har vi vrt langt inne i bushen i Botswana. Nrmere bestemt i Okavanga deltaet, naturen og dyrelivet her har virkelig ikke vrt mindre fantastisk. For komme frem til ya hvor vi skulle campe ble vi fraktet med uthulte trestammer og en "poler" som dyttet oss avgrde. Rundt oss var det masser av krokodiller og flodhester - og jeg skal rlig innrmme at jeg var nervs i lpet av timene p vannet. Jeg var ogs rimelig nervs da vi gikk for se etter dyr til fots, det fles s uendelig mye tryggere sitte i bil. Elefantene virket mye strre fra bakkeniv ogs! Det gikk selvflgelig helt fint, ikke greit vre reddhare fra Norge :)

P tirsdag hadde jeg bursdag og ble hele 24 r - hurra :D Heldige meg fikk muffins, ballonger og sang, men den virkelige feiringen tar jeg likevel igjen nr jeg er hjemme om en uke. Da skal verdens beste mamma bake grove rundsykker og jeg skal spise meg i hjel p brunost, makrell i tomat og leverpostei :D

Dagen etter beskte vi Chobe National Park var mer enn noen av oss hadde drmt om. Det mest utrolige var lvene som hadde drept en elefant og vernet om byttet sitt. Helt utrolig se de maks 20 meter unna med gribber som sirklet rundt oss p himmelen mens de ventet p sin tur. Helt magisk yeblikk :) Og ja, den flokken med elefanter ER s nrme som det ser ut til p bildet over!

Etter denne fantastiske starten p dagen krysset vi grensen til Zimbabwe og er n i Victoria Falls. Fossen skal vi ikke se fr i morgen, og dagen i dag skal bla. bli brukt til det beste jeg vet - trening! Dette blir nok den siste kta fr jeg er hjemme igjen, s ingenting holde tilbake p. Det er nemlig under en uke igjen til vi er hjemme, helt sykt tenke p! Hjem til familie, kjreste, venner, jobb og hardtrening - jeg gleder meg! I mellomtiden skal jeg virkelig NYTE de siste dagene her i Afrika, all good things come to an end :)

Dyrene i Afrika og alt de har gjre

Verdens verste ordspill - men dette var faktisk helt vilt! De siste dagene har vi vrt i Etosha National Park her i Namibia og det har vrt en av de beste opplevelsene vi har hatt p turen rundt jorda. vre bare noen meter fra ville dyr og observere de i sine naturlige omgivelser var helt surrealistisk. Flokker med antiloper som hopper ved siden av bilen, unge elefanter som sloss, lver som krysset veien rett foran bilen vr og giraffer i solnedgang var bare noe av det fantastiske vi var s heldige se. Jeg kan enda nesten ikke tro det er sant, og jeg kan fortsatt ikke slutte smile. S fantastisk vakkert! Midt i den frodige nasjonalparken er det en enorm sandrken hvor det lever absolutt ingenting. Alt er svariert i Afrika, gr ikke an ikke elske tilvrelsen her.

Vi har oppleved mer enn fine dyr ogs, litt historie, natur og mennesker har vi ogs ftt med oss. Vi gikk fjelltur opp til 5000 r gamle hulemalerier i solen, godt f rrt litt p kroppen! En av de fineste tingene vi har gjort s langt har likevel vrt gi mat til en barnefamilie langs veien. Det varmet langt inne i hjertet se hvor mye glede litt brd og ost kan gi. En ting jeg iallefall har lrt p denne reisen er hvor utrolig heldige vi er hjemme i Norge, og hvor godt vi har det. Jeg har meldt meg som Plan-fadder og hper mange av dere er det samme :) God natt og god helg alle sammen!

Magisk mandag

For en fantastisk start p uka dette har vrt! Denne mandagen har virkelig vrt magisk og jeg er en stk veldig glad jente :) Vi er n p et hotell og det var s godt faktisk ligge i en seng igjen at jeg har ikke ord for det. Vknet uthvilt og dro rett p treningsstudioet her i byen, over en uke siden sist s det var virkelig etterlengtet! Kjrte to kter for utnytte det maksimalt, dagens frste ble overkropp. Deretter ventet en skikkelig powerbowl etter endt trening, havregrt kokt med melk, vaniljeprotein og bananer. Nom!

Swakopmund er en veldig st liten by og vi brukte resten av formiddagen p vandre langs standpromenaden i solskinnet. Cardio kombinert med sightseeing er alltid en bra plan, to fluer i en smekk. Vi tok ogs turen innom et spa for litt pampering - godt med sivilisasjon igjen! Finfin mte lade opp til dagens andre treningskt. Underkroppen min trenger virkelig jobbes med, det er jo ingen tvil om hvor fokuset ligger i bikinifitness. Jeg vil bygge mer booty, f litt mer junk in the trunk ;) Med fokus p dette s dagens andre kt slik ut:

Kneby 3 x 6
Bulgarsk utfall 3 x 8
Hipthrust 3 x 10
Reverse hyper 3 x 12

Reverse hyper som dere ser p bildene over er en helt ny velse for meg, og gjett om den skal bli gjort flere ganger! Veldig god velse for rumpa - og jeg var veldig sliten etter denne knallharde kta. Viktig med pfyll til musklene etterp, og vi fikk virkelig utnyttet kjkkenet p hotellet. Stekte kyllingfilet og lagde en stor salat med avocado, tomat, agurk, paprika, spinat, rdlkl og vrlk. Dressingen ble enkelt og greit laget av yoghurt naturell, presset hvitlk og litt salt. S godt - s enkelt! I morgen venter campinglivet igjen, og dietten bestr da for det meste av tunfisk og havregryn. Dette festmltidet kommer jeg derfor til leve lenge p. I tillegg til alt dette har valpen vr blitt fdt - 8 sm uker til vi fr hente han hjem! Magisk mandag - hper dere har hatt en like bra start p uka der hjemme. God natt fra Namibia :)

Fantastiske dager i Afrika

Hei Norge! Det er sndag igjen - ukene flyr bare forbi for tiden :) Vi har n kommet til byen Swakopmund her i Namibia og har sett utrolig mye fint p veien hit. Det er s nydelig her, og jeg elsker at naturen er s variert. Fra frodige elvebredder til nakne fjell og de rken. I lpet av de siste dagne har jeg har vrt i verdens nest strste canyon ( bare Grand Canyon er strre), gtt p verdens hyeste sanddyner som er over 300 meter hye, vrt p joggetur med rever, flokker av antiloper og ulver rundt meg, vrt p rkenvandring og blitt sykt god p sette opp telt! I stede for skrive mer om eventyret her i Afrika legger jeg heller ved masse bilder, de sier jo tross alt mer enn tusen ord.

Hper dere hjemme ogs har hatt en herlig helg og er klar for en ny uke med nye muligheter. Det er i allefall jeg! Hilsen frken happy camper :)

Namibia & Orange River

Hei dere! Her kommer en liten oppdatering fra livet i Afrika :) Vi har n kommet til Namibia, og vi har hatt en super start p eventyret vrt i villmarka. Vi har brukt de siste to dagene til paddle kano ned Orange River, elva er faktisk grensen mellom Sr-Afrika og Namibia. Tilsammen har vi padlet 34 kilometer i nydelig landskap disse to dagene, med masse dyre- og fugleliv. Vi campet uten telt under pen himmel ved elva, og himmelen over oss var den mest stjerneklare jeg noensinne har sett. Utrolig fint - men det er ogs bikkjekaldt her om natta! Om dagene er det behagelige 20-25 grader, men om natta faller temperaturen til under null. Takk gud for feriepenger, mtte g til innkjp av vinterklr til den store gullmedalje! Takk gud for at vi tenner bl om kveldene ogs, supert varme seg p. Viktig holde seg varm i padlepausene ogs - rer kan brukes til s mangt!

N griller resten plser, jeg koser meg med proteinbar i stedet :) Det ble ikke mye svn under Namibias stjernehimmel i gr - s snart skal jeg krype ned i den varme soveposen min. I kveld har vi nemlig telt ogs, luksus! Natta Norge :)

Helgen i bilder

God sndagskveld! Hper helgen deres har vrt herlig, det har den uten tvil vrt her i Cape Town. Det er vinter og kaldere enn forventet her i Afrika, men vi klarer oss likevel. Etter en liten lpetur p lrdagsmorgen ventet vin- og ostesmaking p oss - det varmet virkelig! Lov kose seg litt ekstra p lrdagskvelder :) Etterp ventet en bedre middag p nydelige Waterfront - jeg bestilte yellowtail tuna med ris og butternut squash. Aldri smakt butternut fr men det skal definitivt prves igjen :)

Denne sndagen startet med en to timers fjelltur opp Table Mountain. Merker at jeg ikke er helt 100% i form etter ulykken enda og var greit sliten p toppen. Men det var definitivt verdt det - bra tur og nydelig utsikt p toppen! Ingen kvikklunsj p denne jenta, men spiste et velfortjent eple og tok cable car ned til bunnen igjen. Perfekt sndagstur :)

Turen gikk videre til Houts- og Boulders Bay der var det utrolig vakkert og masse dyreliv! En liten sneekpeak p alt det som venter videre p turen. Pigvinene var bare superste og som den dyreelskeren jeg er gleder jeg meg som en liten unge til lver, flodhester, elefanter og alt annet som finnes her! Vi spiste lunsj ute i sola, jeg gikk enkelt og greit for cottage cheese med frukt og mander. Friskt, godt og supersunt!

Nr vi frst er her i byen mtte vi selvflgelig til Kapp det gode hp hvor det Indiske- og det Atlantiske hav mtes. Superfint der og - jeg er s utrolig fornyd med denne byen. Det er s fint her, og selv om vi har hatt kort tid rekker man mye med vre superturist noen dager

I morgen begynner den virkelige safaririen og teltlivet - jeg er litt skeptisk til kulda men det gr nok bra. Jeg er jo tross alt norsk viking! Neste gang jeg har nett blir vel ikke fr om en uke , s det blir litt stille inne p bloggen. Jeg er jo straks hjemme igjen s dere fr bre med meg enn s lenge. Vi fr alle mltider inkuldert p turen vr, men jeg er litt mer kresen enn gjennomsnittet - s jeg har med meg ca. 4 kg egen mat, haha! 1 kilo protein, 1 kg fisk, 1 kg havregryn og alt for mange proteinbarer ;) Denne jenta skal ikke sulte p safari! N skal jeg utnytte sove i en ordentlig seng - blir ikke akkurat luksus fremover men det er virkelig en del av sjarmen med safari i mine yne! Natta Norge :)

It's time for Africa

God fredagskveld alle sammen! Vi er endelig fremme i Cape Town etter en veldig lang reise. Ny verdensdel og den aller siste etappen av turen vr, hoppende glad for det :) Sr-Afrika, Namibia, Zimbabwe og Botswana skal utforskes fr snuten vendes hjemover. Det frste vi gjorde etter et sittestillende dgn p reisefot var dra ut for og utforske litt. Vi gikk en rolig langtur langs strandpromenaden, utrolig vakkert ! Det er s rent, moderne og fint her - og nr jeg ser ut ruta fra rommet vrt kunne jeg like gjerne vrt i USA akkurat n. Og selv om jeg gleder meg veldig til se det "virkelige" Afrika trives jeg veldig godt i denne byen allerede. Bladene er p engelsk igjen og de selger havregrt hvor man fr velgw innhold selv p kafeene her, det m man jo bare elske!

Siden sist har jeg spist mye god mat og ftt inn en del treninger. Viktig utnytte det mens jeg kan - snart venter teltlivet p meg :) Vi fant noen superste valper p den ene cardioturen vr, og jeg smeltet totalt. Det er faktisk bare EN liten uke til min egen valp skal bli fdt, jeg gleder meg s utrolig mye til f en liten rottweiler inn i familien! Puppylove :)

Over er grsdagens kveldskos p senga, jeg fr aldri nok av frukt! N skal jeg ta tidlig fredagskveld, opp for jakte p sovepose i morgen tidlig :) Litt drlig kvalitet, men under har jeg lagt ved reiseruta vr for de neste 24 dagene. Gleder meg s utrolig mye til denne delen av den utrolige reisen vr - it's time for Africa :D

Formbilde & ompakking

Her er formbildet mitt som lovet :) Helt grei ferieform, det setter sine spor p kroppen reise i fem mneder! Jeg har mye jobb gjre i mnedene fremover, og det gleder meg masse til. Ser veldig frem til en treningssommer hjemme i Norge - det er jo dette jeg elsker holde p med! Blir gy se forandringene p kroppen min de neste 108 dagene. Bort med fett og frem med muskler :)

Vi er n i Costa Ricas hovedstad, San Jose som er siste stopp i dette landet. Skulle nske vi hadde tid til se kysten ogs, men snn ble det ikke denne gangen. Jeg fr bare ta det igjen senere - for dette er virkelig et land jeg vil tilbake til! Neste stopp er nemlig Afrika og safari som begynner den 7.juni. Helt uvirkelig tenke p at vi er i en helt annen verdensdel bare noen f dager! Derfor blir det litt roligere p bloggen i tiden fremover, antar det er drlig med tilgang til nett i jungelen. Jeg skal likevel gjre mitt beste p oppdatere, s finner dere meg p instagram som @fitnessnora ogs :) Antar det blir drlig med valgmuligheter p mat i jungelen ogs, derfor utnytter jeg de siste dagene her i sivilisasjonen til det fulle.

Havregryn, melk og egg er alt du trenger for lage en skikkelig god pannekake! Spiste min etter trening med gresk yoghurt, eple og banan ved siden av. NOM :) Det er vinter i Afrika, og jeg skal derfor s smtt begynne med ompakking av ryggsekk for siste gang p turen. Jeg er virkelig ikke vant til minusgrader lenger, men n er det bare stlsette seg! S rart tenke p at vi snart er hjemme, heldigvis skal jeg oppleve mye fr den tid. N skal jeg komme meg i seng og vre klar for utforske San Jose videre i morgen. Natta :)

Inne- og utetrening

God sndagskveld! Hper helgen deres haar vrt knall, her i Costa Rica har den vrt helt herlig. Vi har forflyttet oss til nok en liten fjellby og befinner oss n i idylliske La Fortuna. I dag gikk vi langtur i varmen, og med bratte oppoverbakker ble det en god cardiokt med masse svetting. Vel verdt slitet nr vi endelig kom frem til det nydelige fossefallet midt inne i jungelen. 90 meter hyt med iskaldt vann - perfekt til avkjle seg i etter all svettinga. Finfin tur med finfine jenter!

Jeg har ftt trent p et gym i helgen ogs, for frste gang p tre uker! Har ikke ord for hvor godt det var f lfte igjen. Jeg kjrte likevel en relativt lett kt, kroppen m f venne seg til belastning igjen sakte men sikkert. Jeg kjrte en helkroppskt med litt ekstra fokus p underkroppen. Strrelsen p biceps er liksom ikke s viktig bikinifitness, s n m det jobbes med de kroppsdelene som trenger det. Med andre ord m jeg trene mer bakside lr og rumpe ;) kta mi tok ca. 75 minutter totalt og s slik ut:

Kneby 3 x 5
Skulderpress 3 x 8
Sidehev 3 x10
Magevelser p ball

Nr det kommer til "dietten" min som en del av dere spurte om har jeg ingen spesiell plan jeg flger mens jeg reiser. Jeg bare strammer inn litt p kostholdet, spiser renere mat og dropper iskremen i varmen. Den virkelige konkurransedietten starter ikke fr jeg er hjemme, s jeg kan heldigvis fortsatt kose meg med Atkins-favoritten med god samvittighet etter trening. Lover ta et formbilde for dokumentere "fr" formen s fort som mulig, s er dere hjertelig velkommen til flge med p veien min til "etter" formen ;) N ligger jeg god og sliten i senga etter helgens aktiviteter, legge meg p lading til ny uke og siste mned p reisefot! God natta :)

Zipline, adrenalin & diettstart mot bikinifitness 2013 :)

Hola! I gr var virkelig en fantastisk dag. Startet med morgentur i nydelig landskap med aper i trrne rundt meg, absolutt ikke en feil start p dagen. Etterp ventet dagens hydepunkt - nemlig ziplining i junglen og tarzan swing! Den lengste linja var over 1500 meter lang, og 200 meter over bakken. Sinnsykt gy se jungelen fyke forbi under meg mens jeg fly avgrde. Det som ga mest adrenalinkick var likevel Tarzan swing, og som dere ser p bildet over var jeg ganske nervs fr jeg hoppet ut i lse lufta fra 60 meter ( Video ligger p facebook-siden for spesielt interesserte) . Hjertet banket hardt p toppen, men herregud s gy det var!

Over til noe helt annet som er gy og spennende - jeg skal nemlig st p scenen igjen til hsten! Denne gangen blir det bikinifitness i stedet for bodyfitness og jeg gleder meg helt utrolig mye. Trening og helse i fokus er livsstilen min, uansett om jeg er p tur eller hjemme. Likevel blir det jo selvflgelig ikke det samme vre p reise som vre hjemme, derfor har jeg naturlig nok mistet litt muskelmasse p veien min rundt jorda. Derfor tror jeg at bikinifitness blir en perfekt klasse for meg denne gangen :) N har ikke rumpe vrt hovedfokuset mitt p trening - s det blir bygging av booty med en gang jeg er hjemme, haha! Om en mned er jeg hjemme i fedrelandet - men "dietten" min begynner s smtt i dag for ikke f det alt for travelt de siste mnedene. Vi drar jo til Afrika om en liten uke - der gr det nok helt fint vre p diett ;) Har allerede forberedt meg p sommerens hardkjr ved sikre meg diettpakken fra X-life, alt jeg trenger for komme i sceneform. Den er til og med p tilbud n, om noen av dere ogs er gira p bikinifitness-form. N skal jeg p trening for frste gang p tre uker, gleder meg! Train hard or go HOME ;)