juni 2011

Følg veien på Videoavisa også! :)

Først og fremst vil jeg bare si tusen takk til alle dere som kommenterer og leser bloggen min! Jeg hadde VIRKELIG ikke forventet så mye støtte og positive tilbakemeldinger da jeg begynte å blogge, så jeg blir nesten litt overveldet! Så tusen hjertelig takk til dere alle, det betyr mye for meg :) Hvis du trykker her vil du finne den første artikkelen Videoavisa publiserte om veien min til NM. Veldig moro at de lager en slik artikkelserie! Håper dere liker den like godt som meg :) Nå er klokka bltt alt for mange allerede, og senga kaller. God natt!

Foto: Drea Photography

Magefavoritter

Jeg vil ha sixpack så fort som mulig, helst skulle jeg hatt den i går! Mens jeg venter på packen får jeg bare fortsette å trene magemusklene,  og her kommer to av mine favoritter nå om dagen:

1. Crunches og skrå crunches i Hammer Strength maskin



 

2. Hengende Captains Chair 




Disse to øvelsene river som bare det, og jeg kjenner det i magemusklene i dag for å si det sånn! Hammer Strength maskina er uten tvil en av mine favorittmaskiner på gymmet. Nå skal jeg til behandlig for å få bukt med ei litt vrien skulder, håper det funker!

Hva er din favorittmaskin?

Om det å være på diett

Mange lurer på hvordan dietten min ser ut, så jeg tenkte jeg skulle skrive litt om det. Jeg spiser 6 måltider om dager, og hopper aldri over noen av dem. På denne måten blir jeg aldri sulten, og får derfor ikke cravings til å spise dritt. Jeg har en fast måltidsplan - og da følger jeg den, enkelt og greit. Jeg lager alltid maten min dagen før, så jeg har det klart til dagen etter. Failing to plan = planning to fail. En typisk dag kan se slik ut:

Frokost:
Havregryn
Whey protein

Måltid 2:
Kyllingfilet
Ris
Grønnsaker

Lunch:
Kyllingfilet
Ris
Grønnsaker

Snack:
Skyr


Middag:
Kyllingfilet
Ris
Grønnsaker

Kveldsmat:
Cottage cheese

For mange ser dette sikkert kjedelig ut, men det handler om å se muligheter i stedet for problemer. Jeg varierer med mye forskjellige krydder og grønnsaker, og går derfor ikke lei. Kunne aldri blitt lei av kylling uansett - det er jo det beste som finnes!!

 Foreløpig er det null problem å være på diett, og jeg har ikke merket underskuddet noe særlig. Nå er det tidlig i dietten ennå, og jeg vet at det kommer til å bli tungt etterhvert. Sånn skal det også være, det skal koste, og det jo mye bedre å oppnå noe når en har jobba dødshardt for det. Og jobbe det skal jeg, believe me! Jeg skal bokstavelig talt jobbe ræva av meg, og jeg gleder meg til det. Skal bli så godt å komme i FORM! :)

Du blir hva du spiser. Spiser du bra, føler du deg bra og spiser du dritt - så føler du deg som dritt.





Strike a pose

Beinøkta i dag var skikkelig tung. På sånne dager er jeg ekstra glad for at jeg en så fantastisk venn og treningspartner som Paul, som alltid pusher meg til det ytterste. Knebøy, beinpress, beinspark, sittende lårcurl, nordic hamstrings og strake markløft var dagens øvelser - så beina mine er sliiitne nå.  Etter økta var det klart for poseringstrening, som jeg rett og slett suger i. Heldigvis er det ennå 14 uker igjen til NM, og gjett om det skal øves! Nå er det klart for kveldsmat før det blir senga - og lade opp til ei ny treningsuke. Natta! 



Er det ikke sånn man skal posere da? ;)

Sommergele!

Først og fremst må jeg bare si tusen takk for alle bursdagshilsninger og hyggelige kommentarer! Så utrolig koselig å lese :) Bursdagsdesserten min var så sykt god at jeg bare er nødt til å dele den med dere! Kommer definitivt til å bli en favoritt i sommer :) Den smaker digg og har et lavt innhold av kalorier. Perfekt når en er på diett!

Lag 1 liter saftblanding av Fun Light og vann. Jeg liker geleen sterk, så jeg brukte 2,5 dl Fun Light med bringbærsmak og 7,5 dl vann. Varm dette opp i en kjele sammen med en pakke (10 plater) gelatinplater. Ikke kok blandingen, men det skal være så varmt at gelatinplatene løses opp. Hell blandingen i ei skål, tilsett jordbær og sett til avkjøling i kjøleskapet.



Etter noen timer har geleen stivnet og er klar til å nytes. Jeg lagde en "saus" av mager kesam og sukrinmelis, som ble søt og god. Dette kan byttes ut med f.eks vaniljekesam.  Næringsinnholdet har jeg regnet ut under :

200 gram jordbær: 68 kcal

17 gram gelatin: 58 kcal

150 gram mager kesam: 111 kcal 

Totalt: 237 kcal

En hel liter gele kan altså nytes med GOD samvittighet! Flere kan selvsagt dele den svære skåla, men det ville ikke jeg ;) Hehe! Utenom geleen ble det litt ekstra karb i går, som jeg skal utnytte på kveldens beinøkt! Ha en sporty søndag alle sammen ;)

Birthdaygirl

God morgen kjære lesere! Idag er det 25. juni, og jeg fyller 22 år idag :D Hurra for meg! Våknet til 22 roser på senga idag og en herlig frokost.  Sjokkisgrøt med jordbær - yum!



Treningsplanen for idag er bryst og cardio, i de fine nye treningsklærne jeg har fått i bursdagsgave. Så digg å trene i nye klær! Ikke noe treningsfri selv om jeg har bursdag, for en dag uten trening er en dag uten mening ;) Noen av dere ville se tattoveringen min up close, så her kommer et bilde tatt av flinkeste Drea. Elsker tattoveringen min og blir glad bare av å se på den :) Håper dere har en fin dag alle sammen - det skal jeg ha!

 

Cardiofavoritter

Dagens formsjekk gikk bra, og det blir spennende å se forandringene fremover. Gleder meg helt fantastisk mye til å stå på scenen i oktober! Intervall og magetrening er gjennomført, så nå er det endelig fredagskveld. Jeg har lært at du skal gjøre mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg - så nå deler jeg mine cardiofavoritter med dere, og håper dere vil dele deres med meg ;)

 

 

 

 

 

 

 

Hva er dine cardiofavoritter?

Measurements

Fredag er den store formsjekk-dagen. Før frokost tar jeg målinger og veier meg , og senere på dagen er det formsjekk på gymmet. Jeg har altså tre ting å måle fremgangen min utifra, og av disse er vekta minst viktig. Det virker som alt for mange stresser over  badevekta, når den egentlig ikke har så mye å si. Invester 20 kr i et målbånd istedet og mål en gang i uka. Jeg måler bryst, biceps, midje, hofte og lår - alltid på samme plass. Selv er jeg fornøyd med ukas resultat, så spørs det om coachen er enig :P

Kosttilskudd

Jeg har fått en del spørsmål om hvilke kosttilskudd jeg bruker, så jeg tenkte jeg skulle dele det med dere :)

Sammen med frokosten tar jeg multivitamin og kreatin. Før trening er drikker jeg Whey protein, BCAA og tar et par koffeinpiller for ekstra piff ;) Etter trening er det klart for en større proteinshake, BCAA og glutamin. Det finnes utrolig mye kosttilskudd på markedet, men dette er altså det jeg bruker.

Legger ved et gammelt bilde av skuldertrening i januar. Satser på at jeg har grodd litt siden da ;)





Hvilke kosttilskudd bruker du?

Meg & Arnold

Jeg har skuldre i fokus nå om dagen, vil ha de større og fyldigere. Nå sitter jeg og lader opp til kveldes økt med verdens beste treningsparter Paul. Jeg liker å bruke litt forskjellige øvelser, både for variasjon og at jeg ikke skal gå lei.  Det er som Coleman sier "if you always do what you've always done, you'll always get what you've always got."  Her er noen av mine skulderfavoritter for tiden:

  • Skulderpress med manualer
  • Sidehev
  • Militær press
  • Facepull
  • Arnold press

og når vi snakker om Arnold...



Haha, jeg bare måtte ;) Fant endelig stjerna til Arnold etter å ha lett gjennom hele Walk of Fame! 

Motivasjon på print

Økta idag var svintung. Beina mine føltes ut som bly etter søndagen, og hadde de ikke særlig lyst til å gjennomføre intervalltrening. Da er det bare å bite tenna sammen, og gjøre det likevel. Hjelper også med ei tskjorte full av motivasjon, som minte meg på at det skal svi. Ain't nothing to it but to do it!



Adrenaline. Sweat. Tears. Glory. Pride. Endorphins. Suffering. Stamina. Speed. Strenght. Skill. Spirit.

Lunsjdessert!

Er av julaftens høydepunkter er desserten, og her i huset blir det alltid servert riskrem. Jeg ELSKER mammas riskrem, men riskrem ala Nora er ikke så verst den heller ;) Den kan tilogmed nytes som lunsj! Ingrediensene vises på bildet under: cottage cheese, mandler, funlight og mandel essens.



Jeg blander cottage cheese og et par dråper essens, så får den en fin og god smak. Fun light er en god erstatter for bringebærsaus, og topping er hele mandler. Smaker digg, og den er full av proteiner og sunt fett. Så lett er det, og  jeg kan med god samvittighet spise dessert til lunsj :) Velbekomme!

Klar for ei ny uke :)

Matpakker for de neste to dagene er klare! Jeg er ikke noe stor fan av å bruke mye tid på kjøkkenet, så jeg lager alltid mye i gangen. Dette tok ca. 30 minutter, altså 5 minutt per matpakke :) Da kan ingen komme å si at de ikke har tid til å lage sunne matpakker, for det tar akkurat like lang tid som å smøre ei tørr brødskive ;)



Det er klart for ei ny treningsuke, og jeg er 100% motivert for knallharde økter denne uka! Det har vært litt halvveis etter jeg kom hjem fra USA, måtte ha litt tid til å komme inn i rutinene igjen. Nå er jeg back in business, og jeg skal gi alt på gymmet fremover!  Denne uka startes med armer. Jeg trener både biceps og triceps samme dag, og bytter på hvilken av de to jeg starter med hver uke.

Smiling is optional, finishing is not!

Shut up and squat!

Jeg har et elsk/hat forhold til å trene bein. Ingenting er så godt som å ta knebøy og ingenting er så jævelig som det heller. Kommer uansett ikke unna det, så det er bare å kjøre på! Knebøy, beinpress, beinspark, seated hamstring curls og strake markløft  sto på menyen i kveld. 200 kg i beinpress denne gangen :)   Det blir definitivt cardiofri i morgen, for beina mine er totalt ødelagte økta. No pain, no gain - er det ikke det de sier? ;)

Tenk på dette bildet neste gang du kjører bøy, det gjør jeg ;)


Frokosttips!

Jeg fungerer ikke uten frokost om morgenen, og jeg er totalt avhengig av sjokoladegrøten min! Hadde lett spist grøt til hvert eneste måltid om jeg kunne :) Lages enkelt og greit med havregrøt iblandet  Whey Gold Standard protein med double rich chocolate smak. For dere som ikke bruker proteinpulver, men som likevel vil ha protein til frokosten er det supergodt å blande en skyr inn i havregrøten! Jeg synes det er aller best med blåbærgrøt, men skogsbær funker fint det også. Skyr naturell er også godt med havregrøt, da får du noe som ligner på rømmegrøt. Namnam!

                          





Ferdig sjokkis og skogsbærgrøt!  Selvfølgelig med MASSE kanel og sukrin på ;) Herlig start på dagen, godt og stappfullt av proteiner. Enjoy!

Den nakne sannhet



Halvnaken sannhet iallefall! Her er dagens form, med litt under 4 måneder igjen til konkurranse. Det er mye som skal skje med den kroppen her frem til oktober, og jeg gleder meg til å se forandringene i tiden som kommer. Skrapes for fett og musklene som ligger under skal frem :)  Jeg er så heldig som har så flinke folk til å hjelpe meg, så jeg er sikker på at jeg kommer til å stille i den beste sceneformen jeg overhodet kan ha til NM.

Nå er jeg akkurat ferdig med en tung brystøkt. Kjørte mindre øvelser enn vanlig i dag, men med mer vekter. Kommer garantert til å kjenne økta her godt i morgen!  Det ble fire øvelser idag:

  • Incline benkpress
  • Decline fly
  • Dumbbell fly
  • Cabelcross

 

Lørdagskveld betyr at festkjolen skal på, men drinkene byttes ut med sukkerfri redbull!  God helg :)  

Helgekos

Jeg avkrefter herved myten om at diettmat er kjedelig! Er fantastisk fornøyd med konkurranse-dietten min som er satt opp av coach Gunnar. Stekt laks med squash, brokkoli og agurk er dødsgodt på en fredagskveld :) Ha en fin kveld alle sammen!




Fredagstrening

I dag er det styrkefri, og det betyr at intervalltrening står for tur. Helt treningsfri kan en jo ikke ha ;)  Løper 4x4 intervaller med stingning på mølla, og blir SVETT for å si det sånn. Godt med korte og intensive økter innimellom! Etter løpingen pleier jeg alltid å kjøre mage. Av en eller annen grunn blir jeg fort lei av mageøvelser, så jeg varierer disse hver gang. I dag fikk magemusklene gjennomgå på denne måten:

Planke



Sideplanke

Rollouts på ball





Hva er din favorittøvelse for magen?


Back!

Da er ei bra treningsøkt gjennomført, og jeg er godt plantet i sofaen. Rygg er definitivt yndlinggsøkta mi, og jeg gleder meg ekstra til hver gang. Det er så digg å trene rygg! Nå er det på tide med kveldsmat, cottage cheese med mander! Med en hel masse kanel og sukrin over smaker det nesten som en dessert :) Sunt og godt!

 

 

Morgencardio

God morgen! Nå er jeg akkurat ferdig med dagens morgencardio. 45 minutter rask gange i solsteiken. Med godlåtene på øret synes jeg det er den aller beste starten på morgenen. Har så mye energi at jeg lett kunne gått i timesvis, men energien sparer jeg til kveldens ryggøkt! Nå er det frokost som står på menyen, verdens beste proteingrøt! NAMNAM :)   






 

Nå kjører vi!

Nå kjører vi på, bloggen er i gang, dietten er i gang og treningen går så det suser! Denne bloggen kommer til å følge min vei til NM i bodyfitness i oktober, og være full av oppdateringer om trening og kosthold. Stay tuned ;)



 Tusen takk til June som laget bloggen for meg, og til Drea for bildene!  

hits