Daddel- & kanelsnurrer

Innlegget inneholder sponsede lenker

Kanelsnurrer er aldri feil, det er nesten definisjonen på kos. Jeg har sluttet å lage kanelsnurrer med smør som fyll, for det blir så uendelig mye bedre med dadler! Du trenger ikke å like dadler for å like disse, min bedre halvdel nekter å spise dadler i seg selv men sluker disse kanelsnurrene med daddelfyll. Snurrene blir ekstra saftige med daddelfyll, og smaken blir enda bedre. For å lage disse kanelsnurrene trenger du:

3 dl speltmel ♥ 7 dl fibra fullkorshvetemel ♥ 4 dl melk ♥ 80 g smør

1 pakke tørrgjær ♥ 5 ss Sukrin Gold ♥ 2 ts kardemomme ♥ en klype salt

Bland alle de tørre ingrediensene i en bolle. Smelt smøret og tilsett melk, før du lar blandingen avkjøle seg til fingervarme. Rør gradvis inn det tørre i melk- og smørblandingen, og elt deigen godt sammen. La den heve under kjøkkenhåndkle i 60-90 minutter før du kjevler ut deigen. Bruk litt mel under slik at den ikke setter seg fast, prøv å få den så rektangulær som mulig. For å lage daddelfyllet moste jeg 20 dadler og 2 ss vann sammen med stavmikser. Dette ble smurt over deigen, før jeg strødde Sukrin og kanel over. Rull deigen sammen og skjær i omtrent like store emner, og la de etterheve på et bakepapirkledd stekebrett i 30 minutter. Pensle med egg etter hevingen, og sett inn i ovnen på 200 grader i 15 minutter. La de avkjøle seg på rist, og topp gjerne med glasur av Sukrinmelis.

Disse kanelsnurrene er virkelig nydelig som litt sunnere kos, og de kan fint fryses. Vi skal pakke med noen i bagen nå, som vi skal ta med ut på aketur i ettermiddag. Trondheim er helt nydelig i dag, men masse snø, strålende sol og minusgrader. Vi har alt vært ute med ski i dag tidlig, og jeg kjenner at jeg gleder meg allerede til vi skal ut på en ny skitur i morgen. Jeg gleder meg også som et lite barn til nyhetene fra Kari Traa lander i postkassa mi, så utrolig mye fint! Perfekt til en lang og herlig vinter her i Trøndelag, det skal ikke stå på bekledningen her i gården i alle fall. Jeg har plukket ut mine favoritter under, kanskje blir de det hos dere også?

Jakke / genser / sports-bh / lue / tights / tights / utebukse / sokker

Ha en nydelig lørdag alle sammen, med eller uten kanelsnurrer ♥

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg