Slik legger jeg opp kostholdsplanen

Jeg sitter her i sofaen og legger siste hånden på verket på kostholdsplanen min. Jeg har fulgt en hel drøss med planer tidligere, og har funnet ut hva som funker for meg. Jeg vet at på omtrent 25 kalorier per kilo kroppsvekt går jeg ned i vekt fort, og mister energi. Det er absolutt ikke noe jeg har lyst til. På 30 kcal per kilo går jeg ned litt, og på 35 kcal ligger jeg stabilt. Derfor har jeg valgt 35 kcal x 64 kilo som blir 2250 kalorier. Disse kaloriene må fordeles på de tre energigivende næringsstoffene som er protein, fett og karbohydrater. Jeg legger meg på omtrent 30% protein, 40% karbohydrater og 20% fett. Da gjenstår det 10% som jeg velger å ha frie. Det vil si at jeg kan bruke de akkurat som jeg vil, være seg frukt, nøtter, ekstra potet eller sjokolade. For meg er det helt nødvendig å ha noen frikalorier, hvis ikke kommer jeg til å sprekke. Jeg misliker å ha restriksjoner og det blir ofte sånn at jeg får mer lyst på matvarer om de er forbudte. Derfor synes jeg det er bedre å kunne bruke en gitt mengde kalorier på akkurat det jeg vil, hver eneste dag. I dag ble de brukt på alt for mange klementiner, etter en enkel og god middag var spist. Biff, søtpotet og avocado er gode kilder til protein, fett og karbohydrater samtidig som det smaker fantastisk. Enkle, rene smaker som passer disse smaksløkene helt perfekt. 

SAMSUNG CSCSAMSUNG CSC

Slik setter jeg opp mine egne planer, fordi jeg vet det fungerer for meg! Noen kan fungere helt annerledes, med helt andre mengder eller fordeling av kaloriene. Sånn vil det alltid være også, fordi vi er forskjellige hele gjengen. Finn ut hva som funker for din kropp, så gjør du akkurat det ♥

4 kommentarer
    1. Når du regner ut antall kcal i forhold til kg. Tar du da utgangspunkt i den vekten du har nå eller målvekten?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg