For første gang på flere år

For første gang på flere år skal jeg faktisk prøve å følge en kostholdsplan! Sist gang jeg fulgte noen form for plan skulle jeg stille i fitnesskonkurranse, da målet var å gå ned i fettprosent. Det er absolutt ikke målet mitt denne gangen. Når jeg ser på bildet under, så er ikke det noe jeg ønsker meg nå. Jeg husker hvor lite energisk, hvor svak, hvor tynn og hvor sliten jeg følte meg, og det er ikke noe jeg ønsker meg tilbake til.

Det jeg derimot ønsker meg, det er mer struktur på maten jeg spiser. I dag kan jeg spise alt fra 2 til 6 måltid dagen, alt avhengig av hva jeg rekker. En dag kan det være bare brødskiver og andre dager kan  det bli 4 proteinbarer. På en måte er det fint at jeg bare plukker det jeg har eller det jeg finner, men på den andre siden så tror jeg at jeg kan ha godt av å følge en plan. Da er jeg sikker på at kroppen får alt den trenger av næring, og ikke minst at jeg får i meg nok mat. Jeg kommer garantert til å spise mer mat ved å følge en plan enn jeg gjør nå, så det blir spennende å se hvordan kroppen reagerer. Så i dag har jeg skrevet ned maks i baseløft, antall timer søvn, energinivå, tatt mål og tatt bilder av meg selv i bikini. Så får jeg se hvordan kroppen min reagerer og på hvilke områder jeg merker en forskjell! I første omgang tenker jeg å prøve en måned, det virker som en stor nok utfordring for meg. Det er jo så lenge siden jeg hadde en plan at jeg ikke husker helt hvordan det fungerer. Men jeg klarer det nok, kjenner jeg meg selv riktig!

Følger noen av dere en plan? Hva er deres beste tips for å holde dere til den? ♥

13 kommentarer
    1. Skal begynne å følge en plan nå for første gang, så er spent på å lese om hvordan det går med deg:) setter du opp plan selv eller får du hjelp til det? Digger å lese bloggen din, stå på!!:)

    2. Marit: Jo selvfølgelig 🙂 Men det er ikke krise om det blir på grammet riktig, vi spiser sunne middager de dagene jeg er hjemme uansett. Karbdeig, laks, kylling, grønnsaker og ris f.eks 🙂 Så det skal vi forsette med 🙂 men jeg jobber på kvelden to ganger i uken, da har jeg aldri med middag f.eks. Så nå skal det bli mer orden 🙂

    3. Synnøve: Så gøy, lykke til 🙂 Jeg setter opp selv ja, gjør det til daglig på jobb også. Det er bare så utrolig lenge siden jeg har gjort det selv!

    4. Høres bra ut😊 Ble litt nyskjerrig på om lille fikk egen mat. Har selv en på 8 mnd som jeg håper blir glad i middag etterhvert.

    5. Marit: Vi starter alle måltider sammen, men innimellom taper vi slagene, middagen blir spyttet ut og fatet havnet på gulvet. Da blir det brødskive med smør på han! Så alltid samme mat er å pynte på sannheten, men vi prøver i allefall 😀

    6. Å bestemme seg 😉
      For øvrig blir det enklere å følge en plan når man gjør klar maten på forhånd, evt lager en del måltider på søndager, som fryses ned og kan tas opp når man trenger det. Sparer mye tid på å lage en stor mengde som kan fordeles.
      Ellers blir jeg motivert av å lese om temaet, og ikke minst høre helsepodcaster.. 🙂

    7. Heisan Nora. Først av alt; eg er glad for at du ikkje skal begynne på ein sann fitness matplan/ regime att. Det kan ikkje være bra for kroppen. For min del, med bakgrunn som spiseforstyrra og toppidrettsutøver over mange mange år kunne eg aldri gått på ein matplan i dag. Eg synes den friheita eg har fått som frisk til å ete det eg vil er altfor god til å begynne med ein plan for kva eg skal ete. Men det er som sagt historia mi som gjev utslag her. For nokon passar nok dette betre, men uansett: Ikkje bli for opphengt i maten. Ein skal kose seg også, ellers blir både hovudet og kroppen tullete- trur eg iallfall. Og så skal du jo ha energi til sønnen din ikkje minst:)
      Klem frå Springerinne

    8. springerinne: Tusen takk for fin kommentar! Jeg har ingen planer om å starte med fitness igjen nei, ei heller om å ha mindre energi. Det jeg håper på er å få MER energi av å følge et opplegg en periode, for som det er nå vet jeg at jeg det er dager jeg ikke får i meg nok. Så får vi se om jeg synes det er verdt det eller ikke på slutten av måneden 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg