Derfor bør du spise sukker i julen

Jula er den beste tiden i året for meg, ingenting slår jul med familien. Likevel vet jeg at mange gruer seg til jul av ulike årsaker. En av disse er stress i forbindelse med mat, og det synes jeg er så synd. Derfor vil jeg i dette innlegget oppfordre alle til å spise sukker i jula! Den oppfordringen kommer ikke så ofte fra meg, men i jula synes jeg dere bør det. Fordi det er ingen grunn til å være fanatisk, jula er faktisk bare 7 dager i året. Hvis du spiser fem måltider hver dag, så utgjør det omtrent 1800 måltider i året. 7 dager vil da tilsvare omtrent 2% av alle årets måltider, og det vil ikke ødelegge for de resterende 98%. Så spis maten du har lyst på, spis ribbe, saus, riskrem og sjokolade til dessert om du får plass (det får alltid jeg). Hvis du har et anstrengt forhold til høytider og hvordan du skal legge opp kostholdet, så er mitt beste tips nettopp å spise mye mat. Hvis du spiser mye mat er det vanskelig å “ta helt av” på godterifronten, fordi magen allerede er mett. Noe får du selvsagt alltid plass til, og det skal du bare kose deg med! Så spis sukker, slapp av og så skal du se at du kommer tilbake til rutiner og gode treningsøkter igjen raskere enn du aner. Kanskje blir det enda bedre enn før også, på grunn av litt ekstra energi i kroppen og overskudd. Jula handler om så mye mer enn stress rundt matinntak, så bruk den på gode følelser med mennesker du er glad i ♥

8 kommentarer
    1. Og derfor postet du oppskrift på sukkerfri Bounty og pepperkakecookies? Haha. Jeg synes heller du skal skrive at sukker er ok, men at sukkerfritt også er ok 🙂 Du oppfordrer jo litt til det med oppskriftene! God jul =)

    2. Så fint innlegg, slikt som dette trengs det mer av – digger det!! Jeg skal hvertfall kose meg i jula, og vil heller legge fokuset på alle de fine øyeblikkene enn hvor mye sukker og kcal jeg får i meg. De forsvinner i januar uansett 😉

    3. Madelen: som jeg skrev i innleggene : Før jul holder jeg meg til sukkerfritt 🙂 1 mnd med sukker synes jeg er for mye. I jula derimot, da stemmer jeg for sukker 🙂

    4. Har nettopp sett dokumentaren The secrets of sugar og skjønt at sukker består av to molekyler, glukose og fruktose, hvor fruktosen fungerer som gift i kroppen og er åtte ganger så avhengighetsskapende som coke. Lysten min på sukker forsvant med et knips. Så jeg stemmer for en sukkerfri jul.
      De som blir glade for en sukkeroppfordring er de som allerede spiser sukker hver dag, og de med et anstrengt forhold til mat tror jeg det finnes andre og bedre behandlingsmuligheter for enn å oppfordre de til å spise sukker. Det finnes så mye bra mat der ute de kan spise utenom sukker, og de bør lære seg at motivasjonen for å spise sunt ikke bør være vekten i seg selv, men å unngå farlige sykdommer.
      Men herlighet, for en moralpreken fra meg. Nå sier jeg heller; God jul og godt nyttår, måtte alle la drømmene sine gå i oppfyllelse 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg