Tobarnsmamma

Innlegget inneholder sponsede lenker

Denne helgen har virkelig bare flydd forbi, det er søndag alt og straks en ny uke. Vi har hatt mitt kjære tantebarn Helge på besøk siden torsdag, og har virkelig fått testet tobarnslivet. Det er et halvt år i mellom de to gutta, og det har virkelig vært høyt og lavt disse dagene. De to har så mye glede av hverandre, og det er virkelig gøy å se. Likevel kjenner jeg at det er en god stund til jeg ønsker å bli tobarnsmamma selv, rett og slett fordi det blir så mye mindre tid til den enkelte. Jeg vil ha noen år til med bare Ulrik før familien vår utvides, men jeg kan gjerne være tobarnsmamma på helgebasis innimellom. For vi har virkelig kost oss med Helge på besøk, og som ekstra bonus blir det jo den treninga for meg! For det var ikke bare-bare å dytte tvillingvogna opp bakker, så alle tvillingmødre på tur har masse respekt fra meg! For meg ble dagens trim å trille de to kameratene i den nye favoritt-jakka fra Kari Traa. Den skal jeg bo i denne høsten, fargene er til å smile av i seg selv.

Lue og jakke er begge fra Kari Traa 

Jeg elsker å høre andre sine meninger, så kom gjerne med ditt forslag til alder mellom barn i kommentarfeltet ♥

18 kommentarer
    1. Jeg lurer littpå hvordan hunden deres har reagert på det å få en unge inn i flokken?Hadde vært interessant med et innlegg på hund & barn:)

    2. Jeg har to gutter med 3,5års mellomrom, og det synes jeg er helt perfekt. Det er mye mer hektisk med to, så her blir det ikke en til 😉

    3. Vi har nesten 3år mellom, og det var planen hele tiden. Synes det er en fin aldersforskjell. Slipper søskenvogn, to som bruker bleier, den eldste skjønner at den må vente innimellom, klarer seg mer selv, påkledning, spiser selv osv.

    4. Det et og et halvt år mellom meg og lillesøsteren min. Jeg synes det er helt perfekt. Vi er så gode venner. På alle familieferier har vi alltid hatt hverandre å leke med og vi har kunnet låne klær av hverandre. Også var det fint for mamma og pappa som ble ferdig med små barn samtidig, eller hva man skal si 🙂

    5. 3 år er perfekt, blir det noe særlig lenger i mellom er man stort sett på “forskjellig planet” til man er godt oppi tyveårene!:)

    6. Vi har en gutt på 4 mnd og ei jente på 5. Akkurat nå er jeg utrolig glad for at hun er såpass stor,da babyen har krevd utrolig mye. Kolikk osv. Blir selvsagt litt sjalusi og det synes jeg er utrolig trist. Det å føle man ikke strekker til til begge to er fryktelig sårt. Men får bare tenke at ingen av de mest sannsynlig tar noen skade for det.synes det blir dumt når folk sier at de er alt for stor aldersforskjell mellom barna.og at de ikke har noe glede av hverandre. Det er iallfall bare tull. Ikke stress med nr 2. kos dere og nyyyt tiden med et barn. Savner det selv innimellom ❤️

    7. Hei!
      Jeg har en gutt og to jenter. Det er 8 år mellom eldste (gutten) og nr to. Og så er det 1 år og 4 mnd mellom nr to og nr tre. Gutten vår har alltid vært «alene», alene på alle fjellturer vi har gått på, det har blitt kjedelig for han, så vi måtte være lekekameratene hans og undergolde han for å holde motivasjonen for å komme opp til hytta. Hver julaften var vi bare tre, han alene som barn. Og han ble veldig avhengig av nabogutten vår. Jentene som kom til så tett har alltid hverandre. De leker med hverandre hele dagen, og de kan til og med slåst litt 😊 De forteller hverandre mange ganger om dagen at de er kjempe glad i hverandre. Dersom de har vært fra hverandre en time eller to er gjensynsgleden enorm, med klemming og kos. Vi planla å prøve å få et barn til så snart vi kunne etter at vi fikk nr to, nettopp fordi eldste har blitt så «alene». Og som en annen her inne sa, er det litt godt å bli ferdig med bleier og dagsoving på samme tid. Det er en fantastisk tid når barna er så små, ikke misforstå meg. Men vi har bestemt oss for at vi er komplett nå. For dersom vi får flere barn vil det ta enda ett par år før vi alle kan dra på forskjellige turer sammen, og særlig for eldstemann, for han må flytte på hybel når han skal begynne på vgs, det er jo bare fem år til. Men man er forskjellig, og må gjøre det som føles best for en selv. Beklager lang kommentar ☺️

    8. Catrine: Det høres jo veldig fint ut 🙂 Om jeg skulle hatt 3 år i mellom må jeg bli gravid rett over nyttår, noe jeg absolutt ikke er klar for så her blir det nok litt lenger 🙂

    9. Hilde: det er bare hyggelig med lange kommentarer, så det skal du absolutt ikke beklage 🙂 8 år høres kanskje litt mye ut ja, jeg har selv 4 år til hver av mine søsken. Ønsker meg bare ett barn til så jeg vil uansett ikke få testet ut hvordan begge deler er, men skjønner at begge måtene å gjøre det på har side fordeler / ulemper 🙂

    10. Anonym: Det forstår jeg godt! Selv har jeg 4 år ned til lillesøstera mi, og 4 år opp til bror. Vi har hatt masse glede av hverandre hele livet, og det kommer garantert dine til å få også 🙂

    11. Var egentlig bestemt på 3-4 år mellom mine, men da førstemann var passert året ombestemte vi oss, så det ble to år mellom. De er 3,5 og 1,5 nå, en av hvert kjønn. Har vært hektisk, men veldig deilig også. Det er lett å tilpasse turer og aktiviteter og å leke med de samtidig for de liker mye av det samme. Vi droppet tvillingvogn, men har brukt vogn og bæremeis/sele og byttet på og det har fungert fint. 🙂

    12. 7 år leste jeg en plass at er den magiske grensen for hvor man i praksis får to enebarn. Mannen min er eldst av 4 og har 7 år ned til de nestemann. de tre yngste er bestevenner den dag idag mens mannen min har null kontakt med de.
      mange psykologer mener 3-4 år mellom søsken er fint.
      selv har vi 4 år til nummer to (3 år og 11 måneder om man pirker) og 22 mnd til nummer 3.
      om vi skal ha flere så blir det nok i allefall fire år imellom de men helst ikke mer enn 6 år.

    13. Jeg tror ikke det finnes noen perfekt alder for når man skal få nestemann☺️ For noen er 1 år perfekt, mens for andre er 5 år supert. Vi har en meget aktiv gutt på 2 år og 4 mnd, og blir i hvert fall ikke noe nytt svangerskap første halvåret 😉
      Som du sier er det så godt å kunne gi all oppmerksomhet til han, og dessuten er det digg når vi er ute og reiser osv med bare ett barn å forholde seg til 😉

    14. Har lest at mellom 1,5 til 4 års aldersforskjell er det beste for både mor og barn i følge forskningen. Jeg tenker at det er fint å ha det første barnet ute av bleier innen neste blir født, så blir det litt minst hektisk for mor. Selvfølgelig er det mange som velger større aldersforskjell, men ulempen er vel at at barna vil få mindre glede av hverandre som søsken. Selv er søsknene mine en god del eldre enn meg. Den dag i dag har vi veldig godt forhold, siden aldersforskjellen utjevner seg når man blir eldre. Men har alltid ønsket gjennom barndommen at jeg hadde et søsken som var litt nærme meg i alder, så vi kunne hadde et litt nærmere vennskapsforhold som barn. Selv om jeg selvfølgelig har hatt stor glede av søsken, så har det ikke vært helt det samme. Jeg var riktignok ikke planlagt, så det var ikke så me å få gjort med. Mamma og pappa hadde allerede fått alle de fire barna de hadde planlagt med 3-4 års mellomrom, så kom jeg som en attpåklatt 5 år etter😊 Er utrolig takknemlig for at jeg ikke er enebarn da! I dag har jeg så god kontakt med søsknene mine, og blir helt trist av tanken på om jeg skulle vokse opp som eneste barn.

    15. Fin jakke! Har en slik jeg også😍
      Her har vi 3 år mellom våre to første, og deretter 4 år til minste lillebror kom.
      Vet ikke hva som er perfekt jeg… det kommer jo helt på hva slags barn man får. Først fikk vi en sovedukke, og da lillebror kom 3 år etter, var det ikke en hel natt søvn på 3 år, for her kom det både kolikk, falsk krupp, skeiv nakke, nattskrekk, en god miks som ikke akkurat gav energioverskudd🙈Men jeg glemmer fort, så da natta ble bra ble jeg gravid med nr 3. Han kom til verden med et smil! Han er så fornøyd en unge og vi har ikke hatt ei våkenatt og jeg har ikke bysset han 1 gang. Han blir 2 år på tampen av året og sover fortsatt dupp på 3 timer om dagen og sover 12 timer hver natt😴 Så jeg tror ikke det finnes noen fasit på hva som er perfekt aldersforskjell jeg..
      Men å ha søsken er jo en stor lykke i livet! Det er det ingen tvil om💓

    16. Hei.
      Jeg tror ikke det er noe som er optimalt. Jeg er eldst av fire- 5 år til neste, 10 til 3. mann og 17,5 til nummer 4. Og for meg har det vært optimalt 🙂 Jeg har god kontakt med alle tre, og det at en ikke får god kontakt selv om det er mer enn 3-4 år mellom stemmer ikke i vårt tilfelle. Det er 10 år forskjell på meg og vår bror, og han bor hos oss når han er i byen, og jeg bor hos min søster som er 5 år yngre enn meg når jeg er i Trondheim.
      Jeg har også kunne bidratt mye hjemme til å hjelpe med barnepass, matlaging, og bleieskift, spesielt med de to yngste. Det har vært utelukkende positivt for min del, jeg har lært å ta ansvar, lage mat og har stor glede i å passe barn. For min egen del kan jeg dessverre ikke gjøre det slik siden jeg allerede har blitt 29 år, og fremdeles ikke er gravid. Jeg ønsker meg også gjerne 4 barn, og da må jeg ha kort avstand mellom de for å i det hele tatt kunne gjennomføre det. Min mor fikk første da hun var 21 og siste da hun var 38.
      Men hos meg har det ikke klaffet at jeg ble en ung mor slik jeg gjerne skulle blitt. Poenget er, jeg tror du finner løysningen hos deg selv og dere. Når dere er klar så er det bare å kjøre på. Det som er sikkert er at søsken er kanskje det mest verdifulle dere kan gi til barnet deres.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg