Sunnere kanelboller med en vri

I dag er det selve kanelbollens dag, og den må selvfølgelig feires! Derfor har jeg vært i full sving på kjøkkenet i dag, og endte opp med utrolig gode kanelboller.  Selvfølgelig av det litt sunnere slaget og uten at det gikk på bekostning av smaken. For noen år siden lagde jeg en kanelbolle-oppskrift hvor fyllet var laget av dadler, og den slo jeg til med i dag også. Jeg delte deigen i to og lagde en med vanlig fyll også, men utvilsomt var fyllet med dadler bedre. Så teste det gjerne, jeg elsket det! For å lage kanelbollene trenger du:

3 dl speltmel ♥ 7 dl fibra fullkorshvetemel ♥ 4 dl melk ♥ 80 g smør

1 pakke tørrgjær ♥ 5 ss Sukrin Gold ♥ 2 ts kardemomme ♥ en klype salt

Bland alle de tørre ingrediensene i en bolle. Smelt smøret og tilsett melk, før du lar blandingen avkjøle seg til fingervarme. Rør gradvis inn det tørre i melk- og smørblandingen, og elt deigen godt sammen. La den heve under kjøkkenhåndkle i 60-90 minutter før du kjevler ut deigen. Bruk litt mel under slik at den ikke setter seg fast, prøv å få den så rektangulær som mulig. Fordel fyll over, jeg brukte som nevnt to varianter. For daddelfyllet moste jeg 20 dadler og 2 ss vann sammen med stavmikser. Dette ble smurt over deigen, før jeg strødde Sukrin og kanel over. På den andre halvparten smurte meg mykt smør over deigen før kanel og sukrin kom på. Som nevnt over, fyllet med dadler ble uendelig mye bedre så den anbefales virkelig! Rull deigen sammen og skjær i omtrent like store emner, og la de etterheve på et bakepapirkledd stekebrett i 30 minutter. Pensle med egg etter hevingen, og sett inn i ovnen på 200 grader i 15 minutter. La de avkjøle seg på rist, og topp gjerne med glasur av Sukrinmelis.

Lenkene i innlegget er sponset

Siden det er den store bakedagen i dag må jeg selvfølgelig nevne at det er bakeuke hos X-life, hvor dere får alle bakeprodukter til -25%! Perfekt til kanelboller, eller for å hamstre inn til julebaksten. Om bare en liten måned (!) er det jo på tide å sette i gang med den også, så her er det bare å klikke seg inn:

Håper kanelbollens dag blir fantastisk for alle dere lesere ♥

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg