Nei, jeg skal ikke drikke

I morgen blir jeg 28 år, og i kveld skal jeg og kjæresten ut for å spise middag sammen. Ulrik er hos mormor og morfar, og alt er lagt til rette for at vi skal ha en super kveld. Likevel kjenner jeg at jeg blir en smule irritert når jeg for tredje gang får spørsmål om vi ikke skal sette igjen bilen hjemme så jeg kan ta noen glass vin. Jeg er så lei av å få spørsmål om jeg ikke skal drikke, og jeg føler at det aldri tar slutt. Om noen timer er jeg 28 år, og da burde jeg strengt tatt være gammel nok til å bestemme selv om jeg skal drikke eller ikke. Jeg skjønner heller ikke hvorfor folk er så opphengt i det, for hvorfor er det egentlig så viktig at andre også skal drikke? “Du må jo leve litt,” har jeg hørt alt for mange ganger. For meg er ikke livet å rølpe rundt på et utested, da har jeg en drøss med andre ting jeg heller kunne ha tenkt meg å gjøre. For min del er det ikke sånn at jeg er helt avholds, jeg drikker noen få ganger i året når jeg har lyst til det. Men jeg kan gjerne ta turen ut på byen i helgene likevel, selv om jeg ikke drikker. Jeg danser like ille og prater like mye med alkohol i blodet som uten, og da ser jeg veldig få grunner til å drikke. Jeg liker verken smaken av øl eller vin, det er dyrt og det ødelegger dagen etterpå, ikke akkurat det jeg vil kalle veldig fristende. Og selv om jeg har mange gode grunner til å la være å drikke, så er det jo egentlig helt bak mål at jeg er nødt til å ramse de opp for at det skal være akseptert å være edru. Det virker som det er mye enklere å respektere alt mulig annet, enn at en person velger å ikke drikke alkohol. Det høres kanskje kjedelig ut for noen å være edru på fest, men jeg klarer å ha det supergøy og det er tross alt det viktigste. I tillegg kan jeg våkne opp full av energi dagen etterpå, og det synes jeg er en mye bedre deal! Så nå skal jeg slutte å være irritert, ta med med boksen min med energidrikkei bilen og bare kose meg i kveld. Det er nemlig helt mulig å gjøre akkurat det uten alkohol ♥

Så da skåler jeg helt uten alkohol, og håper alle som har lyst til å gjøre det samme gjør nettopp det. Ha en super lørdagskveld!

23 kommentarer
    1. Takk for denne bloggposten, og at noen tør å sette ord på et slags tabu som ikke burde være det. Jeg heier på deg!! <3 ;-*

    2. Amen!
      Så godt å se at noen setter ord på dette!
      Kos dere ikveld, og nyt “frikvelden”!
      Flotte deg!

    3. Og ordensstraffen min uti hagen står.
      Uti hagen står.
      Og der skal vi bo både vinter og vår.
      Både vinter og vår.
      Og ordensstraffen står uti hundrede år.
      Uti hundrede år.
      Oaiaiai boff boff.
      Oaiaiai boff.
      Og ordensstraffen min uti hagen står.
      Uti hagen står.
      Og der skal vi ligge i soveposen vår.
      I soveposen vår.
      Og ordensstraffen står uti hundrede år.
      Uti hundrede år.
      Oaiaiai boff boff.
      Oaiaiai boff.
      Og ordensstraffen min uti hagen står.
      Uti hagen står.
      Og der skal vi ligge med nattkikkerten vår.
      Med nattkikkerten vår.
      Og ordensstraffen står uti hundrede år.
      Uti hundrede år.
      Oaiaiai boff boff.
      Oaiaiai boff.
      Og ordensstraffen min uti hagen står.
      Uti hagen står.
      Og madrassene våre av mose består.
      Av mose består.
      Og ordensstraffen står uti hundrede år.
      Uti hundrede år.
      Oaiaiai boff boff.
      Oaiaiai boff.
      Og ordensstraffen min uti hagen står.
      Uti hagen står.
      Og bindingsverket av raier består.
      Av raier består.
      Og ordensstraffen står uti hundrede år.
      Uti hundrede år.
      Oaiaiai boff boff.
      Oaiaiai boff.
      Og ordensstraffen min uti hagen står.
      Uti hagen står.
      Og bindingsverk-fyllet av granbar består.
      Av granbar består.
      Og ordensstraffen står uti hundrede år.
      Uti hundrede år.
      Oaiaiai boff boff.
      Oaiaiai boff.
      Og ordensstraffen min uti hagen står.
      Uti hagen står.
      Og raie-festene av bjørkenever består.
      Av bjørkenever består.
      Og ordensstraffen står uti hundrede år.
      Uti hundrede år.
      Oaiaiai boff boff.
      Oaiaiai boff.
      Og ordensstraffen min uti hagen står.
      Uti hagen står.
      Og der skal vi brenne et bittelite bål.
      Et bittelite bål.
      Og ordensstraffen står uti hundrede år.
      Uti hundrede år.
      Oaiaiai boff boff.
      Oaiaiai boff.

    4. Helt enig med deg! Sist jeg var ute edru var det første folk spurte meg om “er du gravid?”, som at det er eneste gyldig grunn for å ikke drikke?! Utrolig irriterende.

    5. Så enig! Sånn har jeg alltid gjort det, har det supergøy uten mye alkohol og fyll!👍 Endelig noen som sier det høyt!😁 Stå på, Nora!

    6. Skulle tro det var jeg som hadde skrevet dette blogginnlegget. Alle i omgangskretsen min drikker til alle slags begivenheter og skal alltid blande seg opp i om jeg ikke drikker. Og de gangene jeg ikke gjør det er det akkurat som om folk holder seg litt mer unna meg for de antar at jeg kommer til å være kjip. Men sannheten er jo at jeg har det like kjekt edru. Kunne ønske det var mer kultur for det her i Norge at dersom man møtes for sammenkomster eller hva det måtte være, så kunne man droppe alkoholen. Jeg ønsker ikke å fylle kroppen med gift, men følee det er ingen som forstår meg.

    7. jeg har en som nekter å sove om natta, helt avhengig av sånne bare for å komme meg til klokka 22 😀 så kvelder jeg skal være ut lengre går det litt flere gitt!

    8. HELT ENIG !!
      Her kommer spørsmålet om jeg er gravid med én gang jeg sier jeg ikke drikker. Altså, må man automatisk være gravid bare for at man ikke vil drikke? Jeg har ikke drukket alkohol på snart tre år, og jeg klarer meg veldig fint uten. Jeg synes det smaker forferdelig og jeg trives godt når jeg ikke er fyllesyk. Man lever livet like fullt om man IKKE drikker også. Kjenner faktisk jeg blir litt irritert selv jeg :p
      Kos deg masse du, og gratulerer med dagen i morgen 🙂

    9. Okei? Jeg skjønner at du bestemmer selv, og jeg synes det er bra du tør ta et slikt standpunkt. MEN. Hvorfor tror du folk spør for å være frekke?

    10. Takk for at du tar oppe dette, finnes mange av oss som har det like hvis ikke mer gøy når man ikke drikker 🙂

    11. jeg har vel aldri skrevet at jeg tror de spør for å være frekke? 🙂 jeg synes bare det er håpløst at man blir mast på når en har sagt nei, og at det blir sett på som jeg “tør” å ta et slikt standpunkt. det burde være like naturlig som alt annet 🙂

    12. Så flott!!! Du og jeg er veldig like der. Har fått samme spørsmål som deg i såååå mange år. Da jeg var student, 20 år gammel, fikk jeg spørsmål om jeg var veldig personlig kristen ettersom jeg ikke drakk.
      Jo, jeg drikker, men det er så sjelden og så lite at det knapt kan kalles drikking. Jeg fyller forøvrig 50 år neste år.

    13. AMEN! Føler akkurat det samme. Jeg har en veldig aktiv jobb som PT og instruktør, så når helga først kommer så trengs det mye hvile og restitusjon. Er så utrolig lei av og måtte forsvare at jeg ikke orker å feste hele tiden ovenfor venner og bekjente. Godt det ikke bare er meg:-)

    14. Jeg får også det samme maset og har opplevd at venner rundt meg blir sure fordi jeg velger å la være alkohol. Tror de synes det er mer ubehagelig enn jeg gjør.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg