Sunn og enkel middagspai

15.06.2017 - 11:40 3 kommentarer

Jeg synes pai smaker helt fantastisk, men av en eller annen grunn er det evigheter siden jeg har laget det. Merkelig hvordan favorittoppskrifter kan gå i glemmeboken, men nå har jeg endelig børstet støv av denne middagsretten. For den er så god, så enkel og selvfølgelig sunn. For å lage bunnen trenger du:

5 dl havremel ♥ 1 dl mandelmel ♥ 2 egg

1 dl vann ♥ litt salt

Bland det tørre sammen først, før du tilsetter egg og vann. Bruk gjerne hendene slik at deigen blir jobbet godt sammen. Plasser deigen i en paiform, og trykk den jevnt ut langs bunnen og sidene. Du kan også velge å kjevle den ut først om du ønsker det. Sett deigen inn i ovnen på 220 grader i 10 minutter. 



Nå venter det beste, nemlig fyllet! Denne paien er god med både karbonadedeig og kylling, men i dag falt valget på svinekjøtt. Jeg stekte 500 gram kjøtt sammen med en spisspaprika, en pakke cherrytomater, omtrent 150 gram fersk spinat og to fedd med hvitløk. På slutten av steketiden tilsettes to ss med rød pesto, det gir så god smak! Når dette er stekt ferdig er også bunnen tatt ut av ovnen, og du fordeler fyllet i formen. Topp med ost og sett inn i ovnen igjen på samme temperatur i omtrent 15 minutter, til osten har smeltet.  


For min del blir det pai både til lunsj og middag i dag, absolutt ikke dumt på en helt vanlig torsdag. Ha en super dag alle ♥

3 kommentarer

15.06.2017 kl.17:12

Denne så god ut! Vet du omtrent hvor mange kalorier det er i bunnen?

Fitnessnora

16.06.2017 kl.12:33

aner ikke - teller ikke kalorier :)

Juli

18.06.2017 kl.18:14

Lagde denne i dag, og fytti så god! Takk for inspirasjon :D

Skriv en ny kommentar

hits