Hylgråt & pizza

Det er ikke rart jeg har hatt kakecravings de siste dagene, for i dag kom mensen på besøk. På grunn av at jeg har PCOS har jeg aldri oversikt over når den kommer, det kan være to ganger i halvåret eller annenhver måned. Det er utrolig plagsomt, for om jeg hadde hatt oversikt over når den skulle komme kunne jeg kanskje forstått litt mer av min egen oppførsel. I går fikk jeg ikke til noe i Altinn, og ble så frustrert at jeg begynte å gråte. Jeg spurte kjæresten om hjelp, men når han sa at han ikke kunne noe om det gikk den stille gråten over til hylgråt. Jeg er glad Ulrik ikke var hjemme, for han hadde sikkert fått sjokk over å se mammaen sin sånn. Etter et kvarter med hyling og kjefting på Bjørni sendte han meg ut for å gå tur med hunden, og etterpå føltes det hele bedre. Det er så rart hvordan hormoner kan påvirke meg, fra å være ei rolig jente til å bli et monster på notime. Det verste er jo at jeg ikke klarer å se det selv midt oppi alt, at det er hormoner som vipper meg av pinnen. Det finnes noe positivt men mensen også, og det er at jeg stort sett alltid har gode treningsøkter under perioden min. Det er ingen grunn til å droppe trening når du har mensen med mindre du har smerter, så det er bare å holde treningen ved like! I tillegg til gode økter får jeg også alltid økt appetitt. Noen flere som kjenner seg igjen her? Jeg må alltid ha mer mat enn jeg spiser til normalt, føler meg noen ganger som larven-aldri-mett! For omtrent en time siden spiste jeg tre speltlompepizzaer med pesto, 400 g karbonadedeig pluss spekeskinke og grønnsaker på, og likevel er jeg skikkelig sulten allerede. Denne kvinnekroppen altså, den skal ikke være enkel! Jeg får bare komme meg gjennom uka, og forhåpentligvis er det en stund til neste gang jeg må være hormontroll. Så hvis det kommer noen utbrudd på bloggen uken her vet dere årsaken til det, haha! 



Finnes det flere hormontroll enn meg der ute? ♥

8 kommentarer
    1. Jaaa! Helt grusomt til tider. Gruer meg i 2 uker før, pga jeg blir så hormonel. Igår feiret jeg og mannen 3 års bryllupsdag. Til vanlig spiser jeg sunt, og koser meg litt en dag i uken. Så når vi var ute i går spiste jeg et stykke med oreokake, og spurte om å få mannen sitt kakestykke også! Mens jeg spiste kom jeg på at jeg får mensen om noen dager. Jeg får alltid lyst på sånn en uke før
      Haha

    2. Kjenner meg så godt igjen😰 Men jeg har det sånn ca 3 uker hver måned… akkurat begynt på Utrogestan som er progesteron fordi min PMS kommer av østrogendominans. Så min mann har sluppet unna hormontrollet siste to sykluser👍🏻😃

    3. Jeg har også PCOS og for et års tid siden begynte jeg på Metformin. Egentlig en diabetesmedisin, men brukes også for å stabilisere eggløsning for kvinner med PCOS. Jeg merker ingen bivirkninger (og jeg har forstått at det er lite bivirkninger generelt) og har fått stabil syklus på ca 32 dager. Et godt alternativ om du ikke vil gå på p-piller men øsnker å vite ca når mensen kommer. Livet før og etter for min del i alle fall:)

    4. Jeg har også PCOS, og begynte på p-piller for tre år siden for å “lage” en syklus, og for prevensjonen sin del. Nå det siste halvåret har jeg begynt å merke at jeg blir så sint og sur uka før pillefri uke, at det går utover samboer, jobb og venner. Jeg griner fordi oppvaskmaskinen ikke er tømt, og jeg blir rasende hvis jeg mister noe i gulvet. Og sånn kan det jo ikke være.. Jeg vurderer å bytte preparat nå, men ble veldig nysgjerrig på Metformin-forslaget over her.

    5. Man trenger i alle fall ikke å ha PCOS for å bli et hormontroll! For meg er den tiden over (hurra!) men jeg var nok et monster dagene før mensen. Spesielt da jeg var ung. I tillegg hadde jeg ekstreme menssmerter flere dager hver gang. Det BLE bedre med årene, og nå er jeg glad den perioden er over! Også ble jeg gal etter mat og søtt, spesielt sjokolade 🙂

    6. Jeg måtte begynne på p-piller igjen fordi jeg ble hysterisk hormonell uken før menstruasjon. Fy fader! Så for å skåne familien måtte jeg spørre etter hjelp.. ..kjipt å begynne på piller igjen når mannen er “kastrert!. Hahahaha! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg