Svar på spørsmål

Bedre sent enn aldri – her kommer endelig svar på spørsmålsrunden! Noen spørsmål er så omfattende at de kommer i egne innlegg, men her kommer i alle fall svar på mye av det dere lurte på. Det har vært kjempegøy å se at dere lurer på så mye forskjellig, så runder som dette skal jeg ha flere ganger. Her kommer svarene:

Hvor mange barn ønsker du deg? Kunne du fått barn igjen i nær fremtid? 

Jeg ønsker meg et barn til en vakker dag. I nærmeste fremtid blir det nok ikke, det føler jeg meg ikke klar for. Bjørni på den andre siden ønsker seg 4 (!) barn, og vil gjerne ha de tett. Så vi er ikke helt enige, og jeg vet selvfølgelig å bruke dette til min fordel. Jeg har jo så lyst til å gifte meg, og har fortalt han at jeg ikke vil ha flere barn før vi har giftet oss. Så får vi se hvor lang tid det tar før han får ut fingern og spør, før den tid kommer vi ikke til å prøve å få en søster eller bror til Ulrik. Som dere skjønner er jeg tidenes romantiker, som presser kjæresten til å gifte seg. A girls gotta do what a girls gotta do! 

Du ser så bra ut – hvor mange kilo har du gått ned etter fødsel? Hvor høy er du og hva veier du? Føler du nå at du har den kroppen du hadde før graviditeten? Hvordan ser tatoveringene dine ut etter graviditeten? Hvorfor er kroppen din så stor når du trener så mye?

Jeg har gått ned alle de 27 kiloene jeg la på meg under graviditeten, pluss et par til. Så nå er jeg 1.59 høy og veier 63 kilo. Men selv om jeg veier mindre, så betyr ikke det at kroppen er som før gravititeten. Det vises best på puppene, magen og rumpa – sistnevnte jobber jeg ofte med men det tar jammen tid å få den tilbake. Jeg var veldig fornøyd med rumpa mi før, men nå er den alt for flat etter min smak. Det er heldigvis et i-landsproblem og jeg vet akkurat hva jeg skal gjøre for å få den tilbake igjen. Slappere pupper og litt løshud på magen er det verre å få gjort noe med, men jeg lever fint med det. Det er ikke noe som plager meg i hverdagen, og jeg er superhappy for den spreke og sunne kroppen jeg har. Selv magen ble strekt ut og påvirket huden, så er tattoveringene mine faktisk akkurat like fine! Den største har jeg helt på siden av magen, og det var nok derfor den berget så bra. Jeg synes absolutt ikke at min egen kropp er stor, og tenker at de som synes det sannsynligvis har et trist forhold til vekt/kropp. Det viktigste er uansett å være fornøyd med seg selv, og ikke bry seg så mye om hva andre synes og tenker.

Hva skjedde egentlig med jobben din i HIT The Gym? Hvordan er arbeidstiden  og oppgavene dine på treningssenteret?

                  Jeg jobbet i HIT Midtbyen som personlig trener fra 2014, og i 2016 åpnet HIT to nye senter. Jeg ble senterleder                                                                            for ett av disse, og det var utrolig gøy å være med på å åpne et nytt senter. Etter omtrent et halvt år ble vi kjøpt opp av 3T, som utvilsomt er den største aktøren her i Trondheim. Jeg var litt skeptisk i begynnelsen med tanke på at 3T er så stor kjede, men det har virkelig gått over all forvening. Større organisasjon og mange flere flinke folk å jobbe med, og en utrolig stor medlemsmasse jeg er så heldig å få møte hver dag. Så det var utvilsomt en endring til det bedre, og jeg stortrives i jobben min som daglig leder for 3T-Ranheim. 

Jeg har stort sett alle arbeidsoppgavene som finnes på senteret. Både fordi jeg elsker variasjon, og fordi jeg synes det er viktig å jobbe i alle avdelinger for å forstå hverdagen til alle ansatte. Jeg har en del kontortid, står i resepsjonen, har PT-timer, veiledningstimer og har gruppetimer. Det er en arbeidshverdag jeg trives godt med! Nå har jeg 40% permisjon, og jobber to kvelder i uken pluss en dag på dagtid. Mandag og fredag har jeg fri og koser meg meg Ulrik.

Hvor mange ganger i uka trener du styrke og kondisjon? Hvordan presser du trening inn i hverdagen? Det virker som du trener styrke ofte, har du pause mellom muskelgruppene? Trener du hele kroppen hver dag?

Jeg trener styrke tre ganger i uken, da trener jeg fullkroppsøkter. I tillegg har jeg fire gruppetimer i uken, det er kanskje derfor det virker som jeg trener styrke ofte. På disse timene er jeg jo instruktør, men selv om jeg må holde igjen litt får jeg virkelig trent selv også på disse timene. Her er det stort sett en hel drøss med repetisjoner og kroppsvektøvelser, så det fungerer fint mellom fullkroppsøktene mine med tyngre vekter.  Et par av de er intervall-økter med styrketrening, så her får jeg trent kondisen. Sånn sett er det lett å få til trening i hverdagen for min del, i og med at jobben min er trening. Hvis jeg ikke orker å ta mine egne økter før/etter jobb har jeg også et hjemmegym i kjelleren, så det er virkelig ingen unnskyldning for å droppe treningen i hverdagen min. Likevel er det ikke sånn at jeg trener hver dag, og de dagene jeg ikke trener tar jeg gjerne en litt lengre tur med Guapo.

Hvor lang tid om dagen bruker du på å lage mat? Hva er din favorittfrokost? Hva er det beste du vet til middag? Hva er ditt favoritt proteinpulver?

Tiden jeg bruker på kjøkkenet varierer helt enormt. Jeg synes det er kjempegøy å eksprimentere med nye oppskrifter, og hvis jeg har tid til dette så står jeg gjerne flere timer på kjøkkenet. Det tilhører sjeldenhetene at jeg har så god tid, og derfor er de aller fleste rettene dere ser her på bloggen enkle å lage. Jeg vet at de fleste der ute også har hektiske hverdager, og at vi stort sett ikke står flere timer på kjøkkenet. Derfor er det viktig for meg å vise at man kan spise sunn og næringsrik mat hver dag likevel, det handler som oftest bare om litt kreativitet 🙂 Favoritten til frokost er havregrøt, og til middag er det faktisk taco! Favoritten når det kommer til proteinpulver er Nutramino sine, de er helt ekstremt gode på smak og jeg blir aldri lei.

Hvilke blogger leser du?

Jeg leser faktisk ikke så mange andre blogger, selv om jeg helt sikkert burde det til å få inspirasjon selv. Jeg ser jo hvor flinke mange andre er til å ta bilder og dandering, men jeg har faktisk ikke så mye tid til andre blogger enn min egen. Jeg har jo en fulltidsjobb i tillegg til bloggen, og da er det nok med en blogg å holde styr på! 

Hvordan møttes du og Bjørni? Hvor lenge har dere vært sammen? Hva synes han om bloggen din?

Vi møttes på Tinder, han var min første og siste Tinder-date! Vi møttes 1. juni 2014, og flytta sammen et halvår etterpå. Jeg solgte leiligheten min og flyttet inn i hans, før vi kjøpte oss hus sammen i fjor. Så på snart tre år synes jeg vi har fått til mye, og jeg gleder meg til fortsettelsen! Jeg tror han har lest bloggen omtrent ti ganger på disse tre årene, så han bryr seg ikke nor særlig om den. Det han bryr seg om er når han må ta bilder av meg, for det hater han! Som den fantastisk snille kjæresten jeg er tvinger jeg han selvsagt likevel, og kjøper noe digg til han for at han skal bli fornøyd etterpå.

Har du noen treningsmål eller konkurranser du skal delta i nå?

Jeg skal være med i Toughest i Oslo, og det er den eneste konkurransen jeg har planlagt. Hvis jeg rekker flere hinderløp i sommer er det supergøy, men jeg får se hvor mange helger jeg eventuelt får til å reise. Akkurat på denne tiden av året skulle jeg ønske jeg bodde i Oslo, så jeg kunne ha vært med på alle løpene! Ellers setter jeg meg alltid nye treningsmål for hver eneste økt. Hver økt skal jeg gjøre noe bedre enn på forrige økt, enten det er flere repetisjoner, tyngre vekter eller kortere tid. Det økter motivasjonen å ha noe å jobbe mot!

Hvilket syn har du på fitness nå i forhold til noen år tilbake? Kunne du tenkt deg å stille igjen? Var månedene med diett verdt de få minuttene på scenen?

Jeg synes fortsatt fitness er like fascinerende som før, det er så fantastisk å se hva hvordan man kan forme kroppen.  Det handlet ikke bare om minuttene på scenen, så for meg var det utvilsomt verdt det. Jeg tror ikke at jeg kommer til å stille igjen, men man skal aldri si aldri 🙂 

Hvordan bør makrofordelingen være når man går ned i vekt? Må man kutte karbo for å gå ned i vekt? Hva er viktigst for å gå ned i vekt?

Det er ingen fasit på hvordan makrofordelingen bør være, vi er alle forskjellige og tåler ting ulikt. Noen kan fint spise mer karb og andre mer fett. Jeg spiser alltid mye karb og trives godt med det. For å gå ned i vekt må man ha et kaloriunderskudd, altså at man inntar mindre næring enn man bruker i løpet av en dag. Det høres jo så enkelt ut, men kan likevel være vanskelig å få til.

Hvilken utdanning har du?

Jeg har en bachelor i økonomi og administrasjon, samtidig som jeg er utdannet personlig trener. 

Hvordan trente du da du var barn og ungdom? Ønsker du å melde Ulrik på noen fritidsaktiviteter når han blir eldre?

Jeg spilte både fotball og håndball fra jeg var 6-5 år, selv om jeg aldri var noe talent i noen av idrettene. Jeg sluttet med fotball da var var 15 og håndball da jeg var 20, og jeg synes lagidrett er helt fantastisk. Jeg ønsker at Ulrik skal begynne med fritidsaktiviteter, men hvilke må han nesten få bestemme selv.  Hvis jeg skulle valgt ville det ha blitt turn, og hvis Bjørni hadde valgt ville det ha blitt fotball. Så får vi se hva lille bestemmer seg for den dagen han er klar for det.

Prioriterer du intervalltrening? Hvordan står det til med kondisjonen din?

Jeg får trent intervaller under gruppetimene mine, og ellers kjører jeg mest styrkeintervaller. Løping har vært lagt på hylla ei stund på grunn av tåa mi, men kondisen har det fint likevel! Det er virkelig pulstrening å kjøre styrkeintervaller som tabata og lignende, og jeg ble derfor veldig glad da jeg kunne løpe seks kilometer uten problem på den første løpeøkta på et halvår denne uken. Kondisen har det altså ganske bra, og jeg gleder meg til lengre løpeøkter fremover!

Nå venter stranda før en ny løpetur i kveld – ha en nydelig lørdag alle sammen!

6 kommentarer
    1. Hei Nora! Så fin blogg du har, takk for alle trenings- og mattips du kommer med! Jeg lurte på om du kunne laget et innlegg om trening av rumpe? På det ene spørsmålet skrev du at du vet hvordan du skal trene ettersom du mener din er litt flat atm – hadde vært knall med tips til øvelser, aktivering, sett/reps etc. ! 🙂

    2. Hei! Har du noen turforslag i trondheim? Jeg har bodd her i to år, men vet bare om Ladestien og midtbyrunden, supert om du har tips til andre fine turer 🙂

    3. Hei,
      jeg trener styrke på bein 3 ganger i uka (hacklift, beinpress og knebøy), men i dag tok jeg ulike rygg og armøvelser i tillegg (roing, dips++).
      Har veldig lyst til å trene styrke i morgen også, men er kanskje ikke så lurt? Hvilke øvelser er da lurt å ta med tanke på restitusjon? Eller andre bra ting jeg kan trene som går litt på hele kroppen.

    4. Ellen: Det finnes en hel drøss med turer i både Estenstadmarka og Bymarka, de bruker jeg ofte 🙂 Jeg er usikker på hva de heter alle sammen, men det er kart og godt markert når man kommer opp dit. Kan gjøre de så utfordrende du bare vil, så det er mitt beste tips 🙂

    5. Tonje: det høres ut som det skal gå helt fint å trene kjerne i morgen – kjernemuskulatur blir ofte nedprioritert også å det kan være et godt tips 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg