Så lett får du til ekstra trening i hverdagen

Tidsklemma kan innhente oss alle, men jeg mener bestemt at alle kan få til litt trening i hverdagen om man bare vil. For om det ikke blir tid til ei hel økt, så har de aller flest av oss godt av å røre oss litt ekstra i hverdagen. For dette med hverdagsaktivitet er så undervurdert, og noe mange av oss glemmer. Det gjør ikke all verdens med formen om du trener et par ganger i uka, hvis du sitter på rumpa resten av timene i døgnet. Derfor tenkte jeg å dele noen tips til hverdagsaktivitet i dag, som ikke stjeler stort med tid fra dagen din. 

1. Sitt i hockey mens du pusser tennene. Jeg tror og håper de aller fleste av oss pusser tennene både morgen og kveld. Dette blir omtrent fire minutter dagen, og hvis du sitter i hockey mens du pusser tennene kommer det til å svi i lårene mens du får rene tenner. Under tannpussen står de aller fleste i ro, men nå vet du altså hva du heller kan bruke minuttene til!


 

2. Hver gang du går på do, ta 10 knebøy! Om du gjør det før eller etter du har satt deg ned på doskåla vil naturlig nok variere etter hvor mye det haster, men hvis du gjør det før får du trent bekkenbunnsmuskulaturen samtidig. Dobbel vinn med andre ord!

3.  Ta 10 utfall hver gang du gjesper. Dette er faktisk et supert tips, spesielt om du sitter ved siden av personer som gjesper mye. For ettersom gjesping er smittsomt vil du kunne ende opp med mange herlige utfall.

4. Ta fem pushups hver gang du raper eller fiser! Det høres kanskje rart ut, men mennesker fiser i snitt 14 ganger om dagen. Dette er kjønnsuavhengig, så her kan det potensielt bli mange pushups! Trikset med denne er likevel at du må holde det hemmelig for de rundt deg, for det er jo ikke noe særlig om folk skjønner sammenhengen. Der jeg jobbet før var dette fast rutine for meg, og når kollegaene mine spurte hvorfor jeg tok pushups sa jeg bare at “jeg følte på meg at det var på tide med noen pushups.” Noen ganger fikk jeg med noen av kollegaene også, og lite ante de om at de var med på å feire fisen min! 

5.  Ta fem burpees hver gang du sender en snap / sjekker Facebook eller Instagram. Det er liten tvil om at sosiale medier er en tidstyv, og har du tid til å snappe har du også tid til å ta burpees!

I tillegg til dette kan jeg selvfølgelig nevne at du kan ta trappa i stedet for heisen, gå av bussen et par stopp før, la bilen stå når du skal handle dagligvarer eller jogge til/fra barnehagelevering. Nå sier jeg ikke at dere skal gjøre alt dette hver eneste dag – men hva om du plukker deg ut et par ting og bestemmer deg for å gjennomføre de hver dag i en uke? Da har du plutselig fått inn litt mer trening enn ellers, og det kan gjøre en stor forskjell! Så lett kan du altså få til mer trening om du bare vil. Fortell gjerne om det er noen av disse tipsene dere kunne ha tenkt dere å prøve, og ikke minst gjerne del deres beste tips til hverdagsaktivitet også! 

10 kommentarer
    1. Mange er nok veldig usikker på dette med hverdagsaktivitet, om det i det hele tatt har noe å si om man tar trappa eller prioriterer 20 armhevninger fordelt over 8 timer osv. Skriv gjerne et innlegg som forklarer dette litt mer 😀

    2. For meg som synes styrketrening er kjedelig, men vet at jeg må gjøre mer av det, er slike tips perfekte! Da greier jeg kanskje å få gjort litt mer, forutsatt at jeg er kreativ nok til å komme på øvelser. 🙂
      Har en normalt sett stillesittende jobb, og da er hev og senk-pult genialt! Elsker å stå og jobbe! 🙂

    3. Elisabeth: herlig 😀 det er akkurat det jeg synes er så herlig å høre, at noen bruker tipsene mine og får en litt mer aktiv hverdag. Det er helt supert! Å heve pulten er genitalt ja, fortsett med å stå i løpet av dagen og rør litt på beina 🙂

    4. Herlig tips med de knebøya! Jeg begynte med de 10 knebøya hver gang jeg er på do og siden jeg er gravid i 6 månede så blir det jo himla mange knebøy om dagen! 😂😅

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg