Min vei til pistol squats

06.04.2017 - 10:42 2 kommentarer

Som jeg fortalte dere tidligere i uken klarer jeg endelig å få til pistol squats! Jeg vet at det er flere enn meg som ønsker å få til dette, og derfor tenkte jeg å vise dere hvordan jeg gikk frem for å få det til. Som dere kanskje vet, så blir man ikke god i noe uten at man øver på det. Derfor er det viktig å trene på selve bevegelsen, selv om du ikke mestrer den helt på egenhånd. Pistol squats er rett og slett ettbeins knebøy, og dette er bevegelsen du må øve på. Nettopp derfor begynte jeg å gjøre pistol squats samtidig som jeg holdt fast i en stikk, og brukte denne til å komme meg opp. Gradvis kunne jeg komme meg opp med mindre og mindre hjelp fra strikket, og fikk trent på bevegelsen mens jeg holdt på.

Steget videre fra denne varianten tok jeg ved å ta pistol squats på kasse. Dette blir lettere enn å gjøre det på gulvet, fordi du slipper å løfte benet så høyt opp.  Hvis du har problemer med balansen kan det være lurt å velge en litt lavere kasse enn den jeg bruker på bildet under. Problemet mitt var ikke balansen, men at jeg slet med å få rettet ut beinet og ha det høyt nok til å ta pistol squats på gulvet. Derfor ble det mange repetisjoner på kasse, før kroppen klarte dette også.



Derfra tok jeg steget ned til gulvet, og jammen fikk jeg det til etter mange forsøk! Det som er så gøy at det er litt som å sykle, når du først kan det så kan du det virkelig. Helt til slutt tenkte jeg også å komme med noen tips til selve utførelsen av øvelsen, som du kanskje ikke tenker på mens du gjør øvelsen. Det er viktig å passe på at foten du står på ikke faller innover, da er øvelsen nærmest umulig å få til. Samtidig er det viktig å stramme magemusklene og press i fra med hælen når du skal opp til utgangsposisjon igjen. Dette er stort sett ikke en øvelse man klarer ved første forsøk, så her er det bare å prøve, prøve og prøve helt til du får det til. For prøver du lenge nok, så går det! 

Da gjenstår det bare for meg å ønske dere masse lykke til med pistol squatsene fremover!

2 kommentarer

Statera Marit Ebeltoft

06.04.2017 kl.11:41

Takk for konkrete tips! Jeg skal hive meg i øvingen med det samme, for denne vil jeg også få til! :D

Jannicke

10.04.2017 kl.07:14

Takk for gode tips og motivasjon! Jeg kommer meg ned uten å bruke boks, men så kommer jeg meg ikke opp igjen haha :p

Skriv en ny kommentar

hits