Nei, jeg kan ikke hjelpe deg gratis

Det er mulig at dette er dårlig timing å skrive dette innlegget på, ettersom jeg har tidenes blåmandag og er i dårlig humør men here goes. Jeg synes det er kjempegøy å kunne være til inspirasjon for andre, og at mange spør meg om hjelp er egentlig en tillitsærklæring. Men når jeg daglig åpner mailboksen min og får spørsmål om å sette opp treningsprogram og kostholdsplaner gratis – da skjønner jeg ikke helt hvor folk får manerene sine fra. Går dere inn til frisøren og spør om de kan klippe dere gratis også? Eller en maler har lyst til å male hele stua di etter å ha vært på jobb hele dagen? På lik linje som andre yrker, så er faktisk personlig trener et yrke. Hvis man skal jobbe gratis hele tiden, så blir det ikke mye igjen å leve av. For min del blir jeg rammet av tidsklemma som alle andre. Jeg har en fulltidsjobb, mann, barn og bikkje – som mange så mange andre. Da er det ikke sånn at jeg ønsker å bruke fritiden min på å sitte hjemme og hjelpe fremmede med treningsprogrammene sine. Kall meg gjerne egoistisk, men da velger jeg heller å bruke den tiden på familien min. Eller å trene selv, være med venner eller å bare ligge på sofaen og slappe av. Jeg kunne ha laget en lang liste av ting her men poenget er at det er veldig mye annet jeg heller vil gjøre. Her på bloggen deler jeg så mye jeg kan om trening og kosthold, men om du vil ha noe spesifikt satt opp til deg, så ta kontakt med en fagperson og betal for tjenesten.For det er nemlig en stor jobb å sette opp programmer, som krever mye tid og energi. Og selv om det er en utrolig morsom jobb, så er det nettopp en jobb. Nå må jeg understreke at jeg ikke sier dette for å få flere til å betale meg for tjenester, for jeg har uansett ikke kapasitet til å ta inn flere kunder. Poenget mitt er bare at de færreste av oss har lyst til å bruke fritiden sin på å jobbe gratis, inkludert meg.

Etter ei våkenatt med spyende baby er som nevnt humøret ikke på topp, og når jeg i tillegg våknet til en sint mail fordi jeg sa nei til å hjelpe en person gratis så rant det bare litt over for meg nå. Men det er langt i fra første gangen dette har skjedd og jeg har irritert meg over det, så måtte det bare en blåmandag til for at utblåsningen skulle komme. Og bare så jeg har sagt det helt på slutten, fortsett å kommenter på bloggen og still gjerne generelle spørsmål om trening og kosthold. Det setter jeg nemlig kjempepris på, og det er jo så gøy å kunne bidra på slike ting. Men ting jeg blir sittende i flere timer med, de kan dere spørre noen andre om. Sånn, da fikk jeg sagt det også. Legger ved et bilde hvor jeg smiler bare for å balansere innlegget litt!

26 kommentarer
    1. Så bra innlegg. Lurer litt på om du kanskje har lyst til å videoblogge litt trening? F.eks sirkeltrening, basic styrke osv. Slikt som alle kan gjøre, men som kanskje du ser at folk ikke har rett teknikk på? Var bare en tanke jeg satt med 🙂 Stor klem fra en ivrig fan!

    2. åååh, noen folk altså!! Har opplevd dette selv, at folk forventer og tror man kan gjøre det gratis. Skal jo bare osv……. Så her er det så lov å bli sur altså!
      Hilsen frisør

    3. Flott at du deler Nora. Ja, dette må folk forstå. Opplever også dette hele tiden. Det er frustrerende at man faktisk må avslå og beklage seg hele tiden for å unngå å jobbe gratis på fulltid. Det sier seg selv at det ikke funker. God bedring til lille og håper dagen blir bedre. Klem fra Adele<3

    4. Det er nok en uting som forekommer i de fleste tjenesteytende yrker der folk ikke har respekt for hva de betaler for (‘det går jo så fort for deg som kan det? uten forståelse for at det er som et resultat av utdannelse og erfaring som nettopp er det man betaler for fremfor å kløne seg frem selv).
      Grafiske designere blir spurt om å lage logoer, visittkort, invitasjoner osv ‘for erfaringens del’ fremfor lønn, web designere for oppsett av nettsider, IT konsulenten for alt som går galt på PC’en 😛
      Kunnskap er ikke gratis, om man trenger eksempler på det så er det bare å skru på Drømmedesign og se hvor mye det koster de som vil være prosjektledere og arkitekter selv for å ?spare penger? i forsinkelser og utgifter fordi de ikke er utdannet og/eller har erfaring innenfor det som er oppgaven. De kommer seg jo gjennom på et vis, men med mye mer kløn, problemer og kostnader enn det som hadde vært nødvendig. Resultat = dyrkjøpt erfaring.
      Hvis du ikke gidder/har tid/råd til å sette deg inn i det selv, så kan du ikke forvente at noen andre skal gidde å gjøre det på dine vegne uten å ta betalt for det, uansett hvor interessert de er i emnet. Greier man å bli sur for det så er det bare å spørre om de hadde giddet å gjøre noen andres jobb gratis. Svaret vil som oftest være nei om det ikke er for en god venn/familie 😛

    5. Åh, kjenner til den! At folk er sånn? Du skulle bare visst hva folk forventer av frisører. Er helt greit at folk kommer inn å spør om pris ogsånt, men når jeg sier at en dameklipp er 629,- (da inkl vask og styling) og svaret jeg får tilbake er ‘for å bare klippe litt i tuppene? nei det betaler jeg ikke’. Eller ‘900 for å farge ettervekst? nei da gjør jeg det selv’. Ja helt greit. Men da står man nesten å sier at jobben noen gjør, ikke er verdt det. Man har ikke gått skole, brukt tid og penger, for så å jobbe gratis? Er ganske sikkert på at disse menneskene ikke hadde dratt på jobb en hel dag uten å få lønn?

    6. Haha, er selv fotograf så dette vet jeg alt om! Nei, jeg kan ikke ta med kamera og “knipse” litt bilder i konfirmasjonen eller bryllupet ditt!
      Fortsett å bruke tiden på å lage en inspirerende blogg i stedet. Om jeg kan komme med et ønske så skriv gjerne mer om treningsøvelser man kan gjøre hjemme med baby 😉

    7. Jeg skjønner deg såååå godt! Jeg er frisør, og jeg tror veldig mange tror at vi har utdannet oss for veldedighet… Hva skal vi leve av? Det å alltid bli “utnytta” bl.a på fest osv er så leit.. Rekker aldri å ordne meg selv ferdig, for må alltid hjelpe andre.

    8. Dette har ingenting med innlegget ditt og gjøre, men jeg må bare få si at du ser helt fantastisk ut! Leste nylig et intervju med deg i adressa(?), om dine tanker rundt kropp og graviditet, og hvordan du selv så på din egen kropp under og etter graviditeten. Og den jobben du har gjort med å balansere trening, familieliv og jobb, og så har du klart og trene deg “tilbake” til den rå formen du er i nå, det står det stor respekt av! Og hvilken stor påvirkningskraft du har 😃 Du er en motivasjonsboost i deg selv!

    9. Er forsåvidt enig i at man ikke skal trenge å jobbe gratis for fremmede mennesker.
      Jeg må allikevel si at om jeg hadde vært PT, fotograf, baker, frisør, musiker, eller hadde en liknende type jobb så hadde jeg hjulpet familie/ venner gratis i enkelte situasjoner uten å forlange betaling. Min type jobb er ikke slik, men jeg gir da råd/ veiledning gratis til de som spør meg om spørsmål om temaer jeg jobber innenfor… Noen ganger er det upassende å svare på spørsmål og ha faglige diskusjoner, men hvis det kam bidra til noe positivt for både andre (og evnt. Meg selv) så setter jeg pris på å få bidra og hjelpe medmennesker…

    10. Anonym: venner og familie er helt andre ting – de hjelper jeg selvsagt og uten en tanke om å få noe for det. Som jeg skriver i innlegget gjelder dette fremmede, ikke folkene jeg har i livet mitt og setter pris på 🙂

    11. Selv har jeg en søster som er utdannet frisør, og når hun klipper meg hjemme så betaler jeg henne litt for jobben. Langt fra hva jeg ville betalt på salong, men en liten sum! Fordi det jo tross alt er en jobb!
      Så hvorfor fremmede tror, og omtrent forlanger, at noen skal gjøre en jobb gratis, er for meg uforståelig!

    12. Sier seg selv at fritid er fritid, og slike tjenester betaler man for. Makan
      God bedring til dere alle 🙂

    13. Kjempe bra, og SÅ sant! PT yrket ligger desverre litt etter andre yrker når det kjem til smertegrensa for å spørre om gratis tjenester. Eg opplever sjølv det her stadig vekk, så absolutt ikkje noko som er feil av deg å ta opp!
      Full applaus fra meg 🙂

    14. You go girl! Bloggen er mer enn nok for inspirasjon og tips 🙂 prioritert det som gjør deg glad – familien din, vennene dine, din trening og din tid til å slappe av. Vi alle hadde valgt det samme 🙂

    15. Hei!
      Først vil jeg bare si takk for en fin blogg som sprer så mye motivasjon og treningsglede, selv på en blåmandag!
      Lurer egentlig bare på om du planlegger noen nye #kilometerchallenge, og om du har noen mål i tiden fremover iforhold til kardio? (løp ol).
      Stor klem!

    16. Vet hvordan det er. Hadde jeg fått 10 kr per gratisråd og private konsultasjoner jeg utfører hadde jeg blitt rik. Bra innlegg!

    17. Du er så bra Nora, herregud! Beste innlegget på lenge, tenk om folk skulle kommentert det negativt også:P Det er jo din blogg og du skriver selv det du vil:) Vær stolt av kunnskapen du har, det skal koste MYE å få noe fra deg!

    18. Vet godt hvordan d føles! Da jeg ble frisør trodde hele slekta at jeg bare kunne klippe dem på kjøkkenet. Nei, man må ha riktig utstyr for å gjøre en god jobb. Jeg kan strekke meg langt for å gi dem gratis klipp men da krever det faktisk at de gidder å komme på salongen utenfor arbeidstiden. Etter litt diskusjon har de skjønt det. Har også noen venner mer bekjente som ofte kommer å spør om tips, hva det vil koste osv og da jeg sier prisen virker d som at de trodde de skulle få en makeover til 500kr. Syntes det er mye hyggeligere å gi dem gratis behandling når de ikke spør om det og forventer noe eller er forberedt på å betale det det faktisk koster.
      Kjempebra innlegg å tror du traff de fleste fagarbeidere!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg