Meatfree monday: Tomatsuppe

Jeg prøver alltid å få inn et vegetarmåltid i uken, men ofte glemmer jeg å gjøre det på mandager. Men i dag tenkte jeg å dele denne supre oppskriften på tomatsuppe med dere, perfekt på en kjøttfri mandag. Denne smaker så utrolig mye bedre enn posesuppe, og tilsetter du et par egg får du ekstra protein i tillegg. Suppen er enkel og alt du trenger for å lage den er dette:

2 bokser hermetiske tomater ♥ 2 ss tomatpure ♥1 liter grønnsaksbuljong ♥ 1 kinesisk hvitløk

3 sjalottløk ♥ 1 liten chili ♥ 2 ts salt  ♥ 1 ts pepper ♥ 1-2 ss sukrin

Finhakk løk, hvitløk og chili som du freser noen minutter i en kjele. Tilsett tomatpureen og la det surre noen minutter, før du har i boksene med hermetiske tomater. La dette koke opp før du tilsetter buljongen. Jeg liker å ha litt tyggemotstand, og valgte derfor å ha fullkornspasta i suppen. Denne kokte jeg sammen med buljongen. Når alt er blandet sammen lar du det koke i ca. 10 minutter – og tomatsuppen er klar! Dette er en ganske spicy variant – så gjerne smak deg litt frem i forhold til mengen krydder, hvitløk og chili. Mens supper koker kan du også lage rundstykker, denne oppskriften med havre- og spelt anbefales fra meg!




Ønsker dere alle en herlig start på uka!

1 kommentar
    1. Denne skal jeg definitivt prøve ut! Nam 🙂 kanskje litt dumt spørsmål, men med kjøttfri mandag, er det en dag der du ikke spiser kjøtt til noen måltider, eller er det kun middagen som er kjøttfri? Ha en flott mandag videre 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg