9 måneder opp og 10 måneder ned

Mange har lurt på hvordan det går med prosjekt gravidkilo, og nå tenkte jeg å komme med en liten oppdatering på nettopp det. Etter 10 måneder er nemlig alle kiloene borte, og det føles veldig bra! Jeg la på meg 27 kilo under graviditeten, og nå har alle forsvunnet. Jeg synes fortsatt det er rart at jeg la på meg så mye, for jeg spiste egentlig ikke så utrolig annerledes enn til normalt. Selv om jeg trente hele svangerskapet trente jeg en god del mindre enn tidligere, og det at jeg fikk ødem hjalp heller ikke på kiloene. Det var så tungt å gå rundt med så mange ekstra kilo i hverdagen, det blir litt som man skulle gått rundt med en vektvest på 30 kilo hver dag. Det hadde ikke jeg orka, så jeg er glad for at de endelig er borte!

Selv om alle kiloene fra bildet over er borte, så er likevel kroppen ikke helt den samme enda. Den er slappere, og jeg har virkelig merket at ting tar tid. Men av en eller annen grunn så har det å gå ned i vekt faktisk ikke vært så viktig for meg. Selvfølgelig ønsker jeg en veltrent og flott kropp, men det har ikke vært hovedfokuset. Hadde det vært det, så hadde jeg nok fått av kiloene på kortere tid også. Det er så godt å gå rundt å være sunn, sprek og spise nok mat slik at jeg har masse energi til å bruke kroppen min, i stedet for å ha et strengt regime. For så lenge man har det bra med seg selv, har en glad og frisk kropp så er det faktisk det viktigste. At man i tillegg etter hvert vil få en strammere kropp, det blir bare en bonus. Happy = healthy ♥ Husk det, og ha en strålende torsdag alle sammen!

15 kommentarer
    1. Skulle ønske jeg hadde samme tankegang som deg, Nora. Her er det kun 4 måneder siden fødsel, men jeg er skikkelig ulykkelig i egen kropp og føler ett press med at jeg må komme meg før sommeren. Jeg startet opp treningen like før jul, og fikk en kommentar som “det kan jo hende du vil se bra ut til sommeren da!”
      Den kommentaren sitter litt for godt kjenner jeg, for for hver gang jeg ser meg i speilet blir jeg skikkelig lei meg. Blir litt sånn at jeg aldri vil bli gravid mer. Skulle virkelig hatt samme tankegang som deg ❤

    2. Hei, er det lov å svare til deg som med navn “P”? Kjente jeg ble så trist over det du skriver, for uansett hvilken personlighet du har, så er kroppen din fin uansett. Sliter selv med en spiseforstyrrelse, og noen dager tenker jeg: “Men hallo! du har da lov til å være til du også, uansett hvordan kroppen din ser ut.” Så måtte bare svare, fordi det stakk sånn i hjertet mitt kjære “P”. Du har også lov til å være til, selv med “ekstra” kilo. P.S Tusen takk for at du er så åpen og forståelsesfull for din egen kropp Nora, du er bra nok du også!

    3. Det er så sant det du sier Nora – jeg har ikke stresset med å gå ned jeg heller og har enda noen kilo igjen. Men det har vært viktigere for meg å kunne amme og spise nok så jeg har energi 🙂 Selvfølgelig har jeg dager hvor mammakroppen er vanskeligere å godta enn andre, men det skulle bare mangle så mye som den har gått igjennom for å lage et helt nytt lite menneske 💙

    4. Kan du fortelle mer om hvordan du har fått dette til? Ca kalorier løpet av en dag? Forresten, kjempe flott blogg ☺️☺️

    5. Flott er du! gratulerer med vektnedgangen din, du stråler som alltid!
      Har Hit the Gym lagt ned nå? Begynner du å jobbe i 3T ranheim nå ? 🙂

    6. Jeg har fulgt deg siden okt 2015, og syntes selv det var rart du la på deg så mye til tross sunt kosthold og trening. Jeg ble gravid 6 mnd etter deg og jeg la også på meg vanvittig mye. Jeg tror at bare noen er litt mer disponibel for å legge på seg under graviditet, ikke nødvendigvis for en spiser mye, men fordi kroppen trenger mer å bygge på. Nå 6 mnd etter fødsel har jeg gått ned 21/25 kg, men kroppen er helt anderledes enn hva den var før som du også skriver. Synes du har gode holdninger i forhold til kropp. Det viktigste er den lille, om ikke kroppen er tipp topp slik den var så får det bare være, selv om vi alle ønsker å være den beste utgaven av oss selv

    7. Kjempebra at du deler dette, Nora! Jeg har samme erfaring med at kroppen lagret mange flere kilo enn livsførselen skulle tilsi under graviditet. Selv trente jeg mye, spiste sunt og ikke mer enn vanlig. Likevel ble det 25kg opp, og selv om jeg ammet i ett år, gikk de ikke bort. Først etter nesten tre år kom jeg tilbake til ønskelig vekt. Kroppen er forandret etter tre graviditeter, men det er vel egentlig å forvente også. For meg er det viktigste å være frisk, sunn og sterk. Fy søren så fantastiske ting vi kan få til 😉

    8. Anonym og Sarah: Jeg har ikke gjort noe spesielt, ingen diett eller strenge treningsprogrammet. Spist og trent det jeg ville, med masse energi og overskudd 🙂

    9. Følger: ikke sant, det er det som er det viktigste 🙂 <3 Og selv om jeg har et ønske om å bli i bedre form enn jeg er nå, så er det likevel ikke noe jeg stresser med. Så lenge jeg trener og spiser bra vet jeg at det vil komme naturlig, og det vil det gjøre for alle andre mammaer også 🙂

    10. K: Så merkelig hvordan det blir sånn hos enkelte, og selv om det kanskje høres stygt ut så er jeg “glad” for at jeg ikke er alene om å ha opplevd dette. Uansett vet jeg at både jeg, du og alle andre mødre kan få kroppen til å både se fantastisk ut og gjøre fantastiske ting. Heia oss 🙂

    11. Du har vært så flink! Jeg synes det er flott at du har delt fremgangen din, og måten du har gjort det på står det respekt av. Håper mange kan lære av dette, og drar nytte av din metode!

    12. Hei! Jeg har nylig blitt leser på bloggen din og lurer på hvordan du klarer det. Jeg har et svært ønske om å gå ned i vekt da jeg har gått opp veldig mye i løpet av 2016. Jeg lurer på hva du spiser i det dagligdagse og hva slags øvelser du gjorde da du hadde litt mer fett på kroppen. Jeg håper du ser denne og kan kanskje hjelpe..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg