Funksjonelle favoritter

22.11.2016 - 19:57 2 kommentarer

I dag er jeg så fornøyd, økta var så bra og arbeidsdagen var helt super. Når jeg i tillegg kommer hjem til en smørblid bebis kan det nesten ikke bli bedre! Jeg tenkte å dele noen av mine funksjonelle favoritter med dere i dag. Noen av dere lurer kanskje på hva funksjonell trening er, og det er ikke så rart. Uttrykket brukes ofte og i mange sammenhenger, så det er ikke alltid så enkelt å finne ut av. Funksjonell trening kalles også hensiktsmessig trening, og fokuserer på øvelser som skal gjøre deg bedre rustet til å takle oppgaver i hverdagen. Det synes jeg er en kjempefin ting å trene mot, for det er jo flest hverdager her i livet og da er det viktig at de blir så gode som mulig. Derfor legger jeg alltid inn noen fuksjonelle øvelser i løpet av uken selv, og anbefaler også dere å gjøre det! Jeg elsker virkelig prowleren, den bruker jeg nesten hver eneste økt. Å dytte den fremover er så overførbart til mye jeg gjør i hverdagen, spesielt å trille vogna i tunge partier. Jeg trekker også prowleren ofte, trener meg opp til å ha med Ulrik ute på turer i pulk når vinteren setter inn for fullt. Smilet jeg har på starten av øvelsen byttes fort ut med løfte / dytte-trynet, for denne øvelsen er tung!



Bildet under er kanskje ikke det mest beskrivende, men stående russian twist med medisin ball er en flott øvelse for kjernen. Her står du rett opp og ned med strake hender mens du holder medisinballen, og roterer deretter så langt over til den ene siden du kommer. Trekk tilbake til utgangsposisjon, hendene skal være strake gjennom hele øvelsen. Gjenta og på motsatt side, så har du gjennomført en repetisjon.

Sist men ikke minst elsker jeg renegade rows på kettlebells, der startet du i posisjonen dere ser på bildet under. Flytt mesteparten av tyngdepunktet ditt over til den ene siden uten å bytte posisjon, mot motsatt side av den du skal foreta den første robevegelsen med. Løft deretter den kettlebellen som tyngdepunktet ikke hviler på opp i en kontrollert robevegelse. Pass på at overkroppen skal være så stabil som mulig, uten at den vrir eller bøyer på seg. Et tips hvis dere synes øvelsen er tung er at den føles lettere hvis beinstillingen er bredere.


 

Det var dagens treningstips fra meg til alle dere! Ha en super kveld ♥

2 kommentarer

Victoria Larsen

22.11.2016 kl.20:16

Håper du får en fin Tirsdag :-)

Cathrine

27.11.2016 kl.19:20

Her har du headeren din Nora:)

Skriv en ny kommentar

hits